افزایش یادگیری مغز با حس کنجکاوی

محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس پس از مطالعه بر روی نحوه افزایش یادگیری مغز متوجه شدند که در صورت افزایش کنجکاوی در افراد میزان یادگیری مغز نیز افزایش می‌یابد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس پس از مطالعه بر روی نحوه افزایش یادگیری مغز متوجه شدند که در صورت افزایش کنجکاوی در افراد میزان یادگیری مغز نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر ماتیاس گروبر، محقق دانشگاه کالیفرنیا در دیویس اظهار کرد: نتیجه این مطالعات می‌تواند نقش مهم و غیر قابل انکار کنجکاوی در افزایش یادگیری ذاتی مغز را نشان دهد، به طوری‌که این یافته‌ها می‌تواند در افزایش یادگیری در کلاس درس و یا در سایر زمینه‌ها بسیار مفید باشد.

وی در ادامه افزود: در نخستین گام ،محققان از گروهی از داوطلبان خواستند تا حس کنجکاوی خود را در جواب به سوالات کم اهمیت اندازه‌گیری کنند. در گام بعدی از داوطلبان خواسته شد تا به سوالات کم اهمیت ارائه شده پاسخ دهند، همچنین در حین ارائه سوالات، تصویری از یک صورت با چهره ساده نشان داده شد، سپس از داوطلبان خواسته شد تا در سوالات بعدی، چهره نشان داده شده را شناسایی کنند.

پس از بررسی نتایج بدست آمده از داوطلبان، سه نتیجه کلی حاصل شد. نتایج اولی همانطور که انتظار می‌رفت، نشان داد هنگامی‌که افراد در پیدا کردن جواب سوالات بسیار کنجکاوانه عمل می‌کنند، یادگیری بهتری دارند، به طوری‌که با تحریک شدن حس کنجکاوی آنها، نتیجه بسیار بهتری در شناخت اطلاعات ناشناخته نظیر شناسایی چهره بدست آمد.

دومین نتیجه نشان داد هنگامی‌که حس کنجکاوی برانگیخته می‌شود نقاط بیشتری از مغز فعال می‌شوند، به طوری‌که هنگام کنجکاوی نقاطی از مغز که اغلب در هنگام تفکر برای سوالات ملموس مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز فعال شده و در نهایت باعث ترشح بیشتر دوپامین در نورون‌ها می‌شود.

سومین نتیجه نشان داد هنگام تحریک حس کنجکاوی، قسمت هیپوکامپ مغز که نقش مهمی در یادآوری خاطرات دارد نیز تحریک می‌شود که این امر ارتباط بین هیپوکامپ و قسمت تفکرات مغزی را نیز افزایش می‌دهد. این افزایش در فعالیت و ارتباطات مغزی در نهایت مغز را در وضعیت افزایش یادگیری و حفظ بیشتر اطلاعات قرار می‌دهد.

این یافته‌ها می‌تواند کاربردهایی برای پزشکی و فراتر از آن داشته باشد. برای مثال، عملکرد مدارهای مغزی متکی بر دوپامین با بالا رفتن سن و حتی زودتر در مبتلایان به بیماریهای عصبی کاهش می‌یابد. فهم ارتباط بین انگیزه و حافظه می‌تواند به تلاشهای جدید در جهت ارتقای حافظه در سالمندان سالم یا ایجاد رویکردهای جدید برای بیماران دارای اختلالات موثر در حافظه منجر شود.

این مطالعه در نشریه Neuron منتشر شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93072714759
  • خبرنگار :