رییس هیئت داوران نخستین سالانهی برگزیدگان طراحی صنعت بستهبندی معتقد است، یکی از دلایل عقبماندگی ایران از کشورهایی مانند ترکیه در زمینهی صادرات محصولات، عقب بودن صنعت از روند طراحیهای تخصصی در بستهبندی محصولات است.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، شهرزاد اسفرجانی - رییس هیئت داوران نخستین سالانهی برگزیدگان طراحی صنعت بستهبندی - در نشست خبری این مراسم که امروز (26 مهرماه) در خانهی هنرمندان ایران برگزار شد، اظهار کرد: توجه به موضوع بستهبندی در صنعت، خیلی مهم است و مهمتر از آن، تغییر تفکر استراتژیک مدیران در این زمینه است.
او ادامه داد: بستهبندی آخر خط تولید نیست، بلکه اول حضور در بازار است، مسألهای که بسیاری از مدیران این را میدانند، اما توجهی به آن ندارند. محدودیتهایی که در حوزهی طراحی بستهبندی در کشور وجود داشت، گروه را به این فکر انداخت که با راهاندازی وبسایت «بستهها» این موضوع را پیگیری کند.
وی افزود: ضرورت و خالی بودن صحنه در حوزهی طراحان، دلیل یک نیاز دوسویه است؛ از یکسو، صنعت به طراحان مقتدر و متفکر در حوزهی بستهبندی نیاز دارد و از طرف دیگر، هزاران طراح جوان ما به شغل و کار تخصصی نیازمندند. متأسفانه نظام آموزشی مورد استفاده در کشور، نظامی است که در دههی 40 نوشته شده و در آن دوره، مبانی گرافیک فقط شامل رنگ و سطح بود. جامعهی ما بیش از 50 سال با نظام آموزشی که طراحی و تدریس میشود، فاصله دارد. بعضی دانشکدهها در برخی سطوح، واحد طراحی بستهبندی را بهشکل کوچک وارد کردهاند. بنابراین ما فارغالتحصیل بستهبندی نداریم که بهشکل تخصصی با محدودیتها و ملاحظات فنی تولید، پیش از تولید، بازار و بازاریابی آشنا باشد.
اسفرجانی همچنین گفت: معمولا از 4500 اثری که به انجمن طراحان گرافیک میرسد، 4000 پوستر برای تئاتر است که به هیچ دردی هم نمیخورد و حتی 20 مورد طراحی بستهبندی هم نداریم، چون جامعهی طراحان تحصیلکردهی ما، بستهبندی را یک امر بازاری و تجاری میدانند. ما بهدنبال این هستیم که این دیدگاه در انجمن تغییر کند و تدریس و تخصص بستهبندی به موضوع مهمی تبدیل شود.
او دربارهی هدف از راهاندازی سایت «بستهها» اظهار کرد: هدف سایت بستهها شناسایی پتانسیل طراحان حرفهای کشور است تا بتوانیم قدم به قدم این طراحی را به سمت حرفهای شدن پیش ببریم. متأسفانه ما صدها قدم از کشور همسایهی خود، ترکیه در این زمینه عقب هستیم. یکی از دلایل عقبماندگی، همین موضوع بستهبندی است که راه را برای صادرات میبندد. بنابراین باید صنعت، طراحان و تفکر استراتژیک مدیران دستبهدست هم دهد تا در کنار بخش خصوصی که حرکتهای واقعی در این زمینه انجام میدهد، پیش رود.
وی ادامه داد: بهتر است طراحی بستهبندی از سایر رشتههای گرافیک جدا شود. امروزه میبینیم که بستهبندی بد، مسوول سقوط کالا و بستهبندی خوب، ضامن تولید و فروش بیشتر شده است. بنابراین وظیفهی طراحان، بسیار سنگین است. سبک زندگی مردم در جامعه تغییر کرده است. حالا آنها آگاهانهتر خرید میکنند و میبینیم که یکی از مهمترین عوامل رونق کالای ایرانی، بستهبندی موفق است. اگر این مسیر درست پیش رود، ارزش افزوده هم بهدست تولیدکنندگانی میرسد که زحمت کشیدهاند نه واسطهها.
در بخش دیگری از این نشست، ایمان آل مظفر - دبیر سالانه - دربارهی اهمیت شناسایی طراحان متخصص بستهبندی، گفت: یکی از معضلاتی که در بازار محصولات دیده میشود، عدم شناسایی طراحان بستهبندی است. سفارشدهندهها معمولا سعی میکنند برای ارتقای کارشان، بستهبندیهای متفاوتی را وارد بازار کنند، اما در این میان، یک اشکال عمده وجود دارد و آن این است که تولیدکنندهها نمیتوانند طراحان متخصص در زمینهی بستهبندی را پیدا کنند و با آنها ارتباط بگیرند. این اشکال از انگیزههای ما برای راهاندازی وبسایت «بستهها» برای پوشاندن این خلأ و بهوجود آوردن ارتباط بود.
او اظهار کرد: وبسایت بستهها از ابتدای آبانماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد. سعی کردیم طراحانی آثارشان را در این وبسایت بهنمایش بگذارند که این آثار استانداردهای لازم را داشته باشند. در کنار اینها، آثار دانشجویی را هم برای کشف استعدادها و ارتباط صنعت و تولید با دانشجویانی که میخواهند وارد بازار کار شوند، در کنار آثار طراحان دیگر بهنمایش گذاشتیم.
آل مظفر به آثار رسیده به سالانه اشاره کرد و گفت: سال گذشته، حدود 200 اثر در سایت آپلود شد که از این تعداد 105 اثر انتخاب و در وبسایت برای نمایش گذاشته شد. در بخش دانشجویی تنها 70 اثر آپلود شده بود که 20 اثر انتخاب و برای داوری فرستاده شد. در نهایت، سه طراح را بهعنوان کاندیدا معرفی میکنیم و به یک اثر، تندیس و دیپلم افتخار تعلق خواهد گرفت.
او اضافه کرد: در کنار برگزاری این رویداد، انتشار کتاب بستهبندی را داریم که مرجعی برای تولیدکنندهها خواهد بود تا بتوانند با آشنا شدن با نمونه کارها، آنها را در تولیدات خودشان استفاده کنند. همچنین حمایت صنفی و حقوقی از طراحان بستهبندی و مسألهی کپیرایت آثار آنها از اهداف وبسایت بستهها است. ارتقای سلیقهی جامعه و بهنمایش گذاشتن آثار در دو بخش حرفهای و دانشجویی در ابتدای آبانماه هر سال، از دیگر برنامههای وبسایت است.
به گزارش ایسنا، اعلام شده است که اولین مراسم سالانهی اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان سال «بستهها» سوم آبانماه از ساعت 18 تا 20 در خانهی هنرمندان ایران با سخنرانی بیژن جناب (از پیشکسوتان طراحی بستهبندی) و تقدیر از یکی از پیشکسوتان طراحان بستهبندی در ایران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام