بازگشت بیمار سرطانی به زندگی عادی با فک چاپ سه‌بعدی

فک چاپ سه‌بعدی یک شرکت هندی جایگزین فک فوقانی یک بیمار مبتلا به سرطان شد.

فک چاپ سه‌بعدی یک شرکت هندی جایگزین فک فوقانی یک بیمار مبتلا به سرطان شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هنگامی که سرطان سقف ‌دهان در یک مرد 41 ساله تشخیص داده شد، جراحان تصمیم گرفتند فک فوقانی وی را بردارند و این امر موجب هویداشدن قسمت‌هایی از بینی و دهانش شد.

تجربه شش هفته رادیوتراپی توسط بیمار منجر به تریسموس (کزاز فکی) و فیبروز ناشی از پرتودرمانی شد که این امر توانایی وی برای بازکردن دهانش را به 20 میلی‌متر محدود کرد.

این موضوع بر غذاخوردن، تکلم و ظاهر بیمار اثر گذاشته بود و وی به دنبال استفاده از پروتز بود، اما دندانپزشکان تمایلی به درمانش نداشتند. در این جا بود که شرکت Osteo3D واقع در بنگلور هند که توسط کارخانه طراحی df3d پشتیبانی می‌شود، وارد عمل شد. این کارخانه در ارائه راهکارهای چاپ سه‌بعدی برای بخش مراقبت‌های بهداشتی تخصص دارد.

شرکت مزبور از سی‌تی‌اسکن برای خلق بازسازی سه‌بعدی صورت بیمار استفاده کرد و المثنایی از دهان، فک فوقانی و پایینی و دندان‌هایش را چاپ کرد. این مدل قادر بود حرکات مفاصل بیمار را تقلید کند و به طور مناسب باز شود و چنین موضوعی دشوارهایی موجود در تولید قالبی از خود فک واقعی بیمار را از میان برداشت.

با استفاده از این المثنی چاپی سه‌بعدی به عنوان نمونه، شرکت هندی مدلی مومی از آن را تولید کرد. این مدل سپس سخت و به دندان مجهز شد. گفته می‌شود با استفاده از پروتز جدید، جویدن، بلعیدن، صحبت‌کردن و لبخندزدن بیمار هندی بسیار پیشرفت کرده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93072614325
  • خبرنگار : 71456