لام: نمی‌خواستیم برزیل را تحقیر کنیم/ قهرمانی در جام‌جهانی آرزوی کودکی‌ام بود

کاپیتان سابق تیم ملی آلمان عنوان کرد او و هم‌تیمی‌هایش نمی‌خواستند در نیمه‌نهایی جام‌جهانی، برزیل را تحقیر کنند و به خاطر همین در نیمه دوم به قصد احترام به حریف وارد زمین شدند.

کاپیتان سابق تیم ملی آلمان عنوان کرد او و هم‌تیمی‌هایش نمی‌خواستند در نیمه‌نهایی جام‌جهانی، برزیل را تحقیر کنند و به خاطر همین در نیمه دوم به قصد احترام به حریف وارد زمین شدند.

به گزارش ایسنا، فیلیپ لام یکی از موثرترین بازیکنان ژرمن‌ها در راه قهرمانی در جام‌جهانی بود. این بازیکن که به بهترین شکل ممکن وظیفه‌اش را در مستطیل سبز انجام می‌دهد به آلمان کمک کرد تا برای چهارمین بار قهرمانی در جام‌جهانی را تجربه کند. لام پس از آن در تصمیمی عجیب از تیم ملی کشورش خداحافظی کرد تا تمرکزش تنها روی بایرن مونیخ باشد. همه این‌ها دلایلی شد تا دیلی میل به سراغ این بازیکن برود و مصاحبه‌ای با او انجام دهد.

فیلیپ لام که قبلا در پست دفاع انجام وظیفه می‌کرد از زمانی که پپ گواردیولا هدایت بایرن مونیخ را به عهده گرفت به خط هافبک منتقل شد و در پست جدیدش نیز به قدری خوب بود که این مربی اسپانیایی لام را باهوش‌ترین فوتبالیستی توصیف کرد که با او کار کرده است. دقت پاس‌های لام در خیلی از بازی‌های بایرن مونیخ به بالای 96 درصد می‌رسید و این نکته‌ای بسیار جالب برای بازیکنی است که تاکنون بازی در خط هافبک را تجربه نکرده بود. ما عادت کردیم همیشه به ستایش از بازیکنی مثل ژاوی و آندرس اینیستا برای دقت پاس‌هایشان بپردازیم. درست است که آنها نیز بازیکنان خوبی هستند ولی لام در حال حاضر از این حیث یک استاد بزرگ محسوب می‌شود. او خیلی راحت تصمیم گواردیولا برای تغییر پستش پذیرفت، بدون اینکه با مربی‌اش چانه بزند. لام تنها مصلحت تیم را در نظر گرفت و در پست جدیدش به بازی گرفته شد. این می‌تواند درس خوبی به همه فوتبالیست‌ها باشد که در این گونه مواقع به مخالفت با تصمیم مربی می‌پردازند ولی لام باتجربه تصمیم چالش‌برانگیز گواردیولا را تجربه کرد و به خط هافبک منتقل شد.

او در این باره می‌گوید تجربه خوبی برایم بود. ن فوتبالم را در خط دفاع آغاز کردم و سال‌های زیادی در این پست انجام وظیفه کرده بودم. تقریبا 10 سال بود که مدافع بودم و به یکباره همه چیز برایم جدید شد. گواردیولا در بازی‌های پیش فصل از من در پست هافبک استفاده کرد. من نیز با او صحبت کردم و سپس این تصمیم را قبول کردم. فکر می‌کنم 20 – 30 دقیقه اول نخست دیداری که در پست جدیدم بازی کردم یکی از بهترین بازی‌های عمرم بود. ما در بازی‌های پیش فصل شروع خوبی داشتیم و من هم به خاطر تراکم موجود در خط هافبک باید این پست را قبول می‌کردم. هم از بازی خودم در پست جدیدم راضی هستم و هم از بازی تیم بایرن.

فیلیپ لام چند ماه پیش در فینال ماراکانا برابر آرژانتین به میدان رفت و با برتری تیمش توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. او یک سال قبل از آن توانسته بود در ورزشگاه ویمبلی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کند. لام همراه بایرن مونیخ در دو سال گذشته به افتخارات زیادی در فوتبال کشورش دست یافته و توانسته لیگ و جام حذفی را با تیمش فتح کند. او آن قدر در سال گذشته خوب بود که به احتمال زیاد یکی از سه بازیکن نهایی فیفا برای انتخاب برترین بازیکن سال است. اگر این طور نشود باید خیلی تعجب کرد.

لام

افتخاراتی که این بازیکن به دست آورده خیلی زیاد است. او توانست به جمع سه کاپیتان تاریخ‌ساز فوتبال آلمان تبدیل شود. پس از فریتس والتر در جام جهانی 1954، فرانتس بکن باوئر در جام‌جهانی 1974 و لوتار ماتئوس در جام جهانی 1990 توانست به چهارمین کاپیتان تاریخ فوتبال آلمان تبدیل شود که قهرمانی در جام جهانی را تجربه کرده است.

افتخارات فیلیپ لام:

بازی ملی: 113 بازی

گل: 5 گل

تعداد کاپیتانی: 51 بازی

قهرمانی در جام جهانی:‌2014

نایب قهرمانی در یورو 2008

قهرمانی در جام‌جهانی باشگاه‌های 2013

قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا 2013

پنج قهرمانی در بوندسلیگا

یک قهرمانی در سوپرکاپ اروپا

5 قهرمانی در جام حذفی آلمان

2 قهرمانی در سوپر کاپ آلمان

3 حضور در جام جهانی

لام اکنون در کنار بزرگان فوتبال جهان ایستاده است. کسی که در 30 سالگی جرات کرد و از تیم ملی فوتبال کشورش خداحافظی کرد. او درباره این تصمیم می‌گوید: قبل از جام جهانی می‌دانستم که این آخرین بازی‌هایم برای تیم ملی آلمان خواهد بود و دیگر در تیم ملی بازی نخواهم کرد. خیلی خوشحالم که با قهرمانی در جام جهانی از تیم ملی آلمان خداحافظی کردم. قبل از شروع این رقابت‌ها خیلی با خودم کلنجار رفتم و در جام‌جهانی نیز تمام توانایی و انرژی‌ام را به کار بستم تا بتوانم در بازی‌های آخرم با پیراهن آلمان به افتخار بزرگی برسم. با این دیدگاه جام‌جهانی را شروع کردم و پس از پیروزی ارزشمند برابر آرژانتین و قهرمانی در جام‌جهانی تصمیم گرفتم.

کاپیتان سابق تیم ملی آلمان ادامه داد: مردم فراموش می‌کنند که 10 سال برای تیم ملی آلمان بازی و در تمام بازی‌ها به طور کامل و با تمام انرژی برای کشورم بازی کردم. تورنمنت‌های زیادی را پشت سر گذاشتم. فشار زیادی روی من در تیم ملی آلمان بود. من فقط یک بازیکن برای تیم ملی آلمان نبودم. مسئولیت من در تمام این سال‌های خیلی سنگین بود. در سال‌های گذشته کاپیتان آلمان و بایرن مونیخ بودم. این به این معنا نیست که یک تمرین ساده بکنی و به زمین بروی و 90 دقیقه بازی کنی و سپس به خانه بروی. کاپیتانی در بایرن و تیم ملی آلمان بسیار وظیفه سنگینی است. من باید در آلمان و بایرن مونیخ با خیلی‌ها مشورت می‌کردم و به آن‌ها انگیزه می‌دادم تا با تمام قدرت در زمین حاضر شوم.

آلمان در راه قهرمانی در جام جهانی یک نتیجه بسیار بزرگ کسب کرد و موفق شد برزیل میزبان را با نتیجه 7 بر یک در بلوهوریزنته تحقیر کند. آلمان در دیدار فینال نیز موفق شد آرژانتین دیگر تیم مدعی را شکست دهد و عنوان قهرمانی را به دست آورد. فیلیپ لام درباره اتفاقات بازی آلمان و برزیل گفت: در بین نیمه نخست وقتی با نتیجه 4 بر صفر به رختکن آمدیم، درباره ادامه بازی در نیمه دوم صحبت کردیم. تصمیم گرفتیم تا به برزیلی‌ها احترام بگذاریم و زیاد خوشحالی نکنیم. همه با این دیدگاه نیمه دوم را شروع کردیم. نمی‌خواستیم که از تحقیر حریف استفاده کنیم و باعث شویم تا آن‌ها در خانه نابود شوند. ما اصلا نمی‌خواستیم که بازی با چنین اختلافی به پایان برسد. می‌خواستیم تا در نیمه دوم به هواداران برزیل و حریف احترام بگذاریم ولی در نهایت پیروزی با این اختلاف سنگین به دست آمد.

فیلیپ لام جزو معدود بازیکنانی است که هیچ وقت به خاطر مدل مو و پیراهن روی صفحه نخست روزنامه‌ها قرار نمی‌گیرد. او بازیکنی نیست که بخواهد به مسائل حاشیه‌ای و مدال مو و لباس‌های عجیب و غریب در معرض دید عکاسان و خبرنگاران قرار گیرد. لام بازیکن بسیار ساده‌ای است که به بهترین شکل فوتبالش را به نمایش می‌گذارد. مدافع – هافبک 167 سانتی‌متری فوتبال آلمان حالا به هر افتخاری که این فوتبالیست آرزوی رسیدن به آن را داشته دست یافته است. او خیلی مغرورانه وارد ماراکانا شد و تیمش را به یک پیروزی تاریخی هدایت کرد. لام درباره فینال ماراکانا می‌گوید: در طول چند دقیقه همه چیز تغییر کرد. بازی بسیار بزرگ و عجیبی بود. این همان چیزی بود که در بچگی آرزوی رسیدن به آن را داشتم. اولین جام جهانی که یادم می‌آید، 1990 ایتالیا بود. جایی که آلمان موفق شد به قهرمانی در جام جهانی برسد. آن زمان خیلی بچه بودم و از همان روز آرزو کردم که روزی چنین افتخاری را تجربه کنم و جام قهرمانی را بالای سر ببرم. آن روزها این یک آرزوی محال برای من بود و در رویاهایم به آن فکر می‌کردم. در بازی با آرژانتین در ماراکانا رویاهایم به حقیقت پیوست. آن لحظات را نمی‌توانم فراموش کنم. وقتی به مانوئل نویر نگاه کردم و دیدم که او اشک می‌ریزد فهمیدم که چه تیم متحد و بزرگی داریم. ما به خوبی در داخل و خارج زمین حمایت شدیم. هیچ وقت در طول 10 سال گذشته چنین لحظاتی را تجربه نکرده بودم. می‌دانستم که این آخرین تورنمنت من در تیم ملی و بازی با آرژانتین آخرین بازی ملی من است. قبل از بازی فینال حسی به من می‌گفت که ما قهرمان جهان می‌شویم. من به تیم ملی آلمان ایمان داشتم و مطمئن بودم که جام قهرمانی را بالای سر می‌برم. نمی‌دانم چرا اصلا نگران بازی فینال نبودم. البته این را هم باید گفت که آرژانتین شانس‌های خوبی در آن دیدار داشت. تیم ما تجربه زیادی در سال‌های قبل اندوخته بود و توانست به واسطه آن قهرمانی در جام جهانی را تجربه کند. خیلی از بازیکنان آلمان در جام جهانی 2010 نیز حاضر بودند. جایی که در نیمه نهایی مغلوب اسپانیا و حذف شدیم. در یورو 2012 نیز ایتالیا ما را حذف کرد. ما از آن دو تورنمنت خیلی درس گرفتیم و در جام جهانی 2014 اجازه ندادیم چنین اتفاقی تکرار شود.

لام ادامه داد: وقتی داور سوت پایانی بازی را به صدا درآورد چشم‌هایم را بستم. آن یک لحظه بسیار تاریخی برای فوتبال ما بود. وقتی یک بر صفر از حریفتان جلو هستید می‌دانید که هر لحظه ممکن است نتیجه تغییر کند و بی‌صبرانه منتظر هستید تا داور در سوت خود بدمد. لحظه‌شماری کردم تا این اتفاق بیفتد و سرانجام داور سوت خودش را زد، یک لحظه تاریخی. تمام هم‌تیمی‌هایم را دیدم که به خوشحالی می‌پردازند و در زمین می‌دوند. حس آن بازی تکرار نشدنی است.

فوتبال آلمان یک شبه به این موفقیت بزرگ نرسیده است. آنها 10 سال برای رسیدن به قهرمانی در جام جهانی برزیل برنامه‌ریزی کرده‌اند. انتخاب یورگن کلینزمن به عنوان سرمربی آلمان آغازی بود بر ایجاد تیمی بزرگ و مستحکم که یک دهه بعد توانست قهرمان جهان شود. نباید زحمات کلینزمن را در ساختن تیم آلمان نادیده گرفت. این مربی آلمانی توانست بازیکنان جوانی چون فیلیپ لام، پر مرته‌ساکر، لوکاس پودلسکی و خیلی‌های دیگر را به فوتبال آلمان معرفی کند. انگلیس نیز مانند آلمان چنین بازیکنان جوانی را داشته ولی هیچگاه در تورنمنت‌های اخیر به موفقیت‌ نرسیده است. لام درباره دلیل عدم موفقیت فوتبال انگلیس می‌گوید برای من سخت است که پاسخ این سوال را بدهم. نمی‌دانم چرا انگلیس موفق نمی‌شود. آنها بازیکنان خوبی دارند و در یکی دو سال اخیر نیز سرمایه‌گذاری زیادی روی بازیکنان جوان کرده‌اند. فکر می‌کنم کمی زمان ببرد تا انگلیس بتواند موفق شود. انگلیس در جام جهانی در گروه بسیار سختی قرار داشت و نتوانست از گروهش صعود کند. برای تیم‌هایی مثل انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا همیشه صعود به مراحل پایانی جام جهانی در اولویت بوده و به خاطر همین فشار زیادی روی ما وجود داشت. فراموش نکنید که فوتبال ما در چند سال گذشته یکنواخت بوده و بازیکنان جوانی که در تیم ما حضور داشتند سال‌ها طول کشید تا بتوانند به قهرمانی برسند. انگلیس نیز به زمان نیاز دارد. آنها بازیکنان جوان خوبی دارند و به نظر من در سال‌های آینده می‌توان امید داشت که فوتبال انگلیس به موفقیت چشمگیری برسد.

مدافع بایرن مونیخ درباره پیوستن به تیمی انگلیسی و حضور در لیگ برتر گفت: من قبلا درباره پیوستن به تیمی در لیگ برتر فکر کرده بودم. پیشنهادهای خوبی نیز داشتم ولی بایرن نه تنها تیم من محسوب می‌شود که خانه من است و من کاملا در این تیم احساس راحتی می‌کنم. ما فصل گذشته نیز تیم خوبی داشتیم و می‌توانستیم به قهرمانی در لیگ قهرمانان برسیم.

فیلیپ لام در بایرن مونیخ با لوئیس فان خال سرمربی فعلی منچستریونایتد کار کرده است. این مدافع آلمانی درباره فان خال گفت: هیچ وقت کارهای خوبی را که فان خال در بایرن مونیخ کرد فراموش نمی‌کنیم. او باعث شد که بایرن از لحاظ تاکتیکی پیشرفت کند و ما مدت‌ها با تاکتیک‌های فان خال موفق بودیم. هرچند بعضی مواقع گل‌های زیادی نیز می‌خوردیم. در کل باید دوران حضور فان خال را بایرن مثبت ارزیابی کنم.

فیلیپ لام تا سال 2018 با بایرن قرارداد دارد. شاید پایان قرارداد لام با بایرن پایان دوران فوتبالی او نیز باشد.

این مدافع ادامه داد: 4 سال زمانی طولانی در فوتبال است. من در سال 2018، 34 ساله می‌شوم و نمی‌دانم از فوتبال خداحافظی می‌کنم یا نه. بهتر است منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقاتی می‌افتد. من فوتبال را عاشقانه دوست دارم و می‌خواهم که بعد از پایان فوتبالم نیز همچنان در این ورزش بمانم ولی نمی‌دانم در چه پست و مقامی.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۱ مهر ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: جهان ورزش
  • کد خبر: 93072111617
  • خبرنگار : 71460