اجرای طرح خیانت به بافت تاریخی یزد!

طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد اواخر سال 1391 مصوب و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد، هرچند این طرح موافقت مدیران وقت میراث فرهنگی را هم به همراه داشته اما در این دولت به شدت مورد انتقاد مدیران میراث فرهنگی واقع شده است به طوری که از آن به عنوان طرح خیانت به بافت تاریخی یزد نام برده می شود.

طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد اواخر سال 1391 مصوب و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد، هرچند این طرح موافقت مدیران وقت میراث فرهنگی را هم به همراه داشته اما در این دولت به شدت مورد انتقاد مدیران میراث فرهنگی واقع شده است به طوری که از آن به عنوان طرح خیانت به بافت تاریخی یزد نام برده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، در حالی که انتظار می‌رفت با تصویب این طرح تصمیم گیری برای کاربری‌های بافت تاریخی یزد تسهیل شود اما امروز با گذشت دو سال از تصویب طرح، بسیاری از کارشناسان و دوست داران میراث فرهنگی خواستار لغو این طرح و استمرار اجرایی شدن طرح قبلی هستند.

در این طرح وسعت بافت تاریخی یزد از 700 هکتار به 519 هکتار کاهش یافته است.

بلاتکلیفی 200 هکتار جدا شده از بافت تاریخی یزد

محمدمهدی شرافت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، در این زمینه توضیح داد: این طرح 200 هکتار از عرصه بافت تاریخی یزد را از مجموعه 750 هکتار جدا کرده و تکلیفی برای آن مشخص نکرده است.

وی ادامه داد: لغو سریع مصوبه طرح جامع حفاظت و برگشت به طرح تفصیلی سابق، از جمله درخواست‌های استان در سفر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بود که امید است مورد توجه قرار گیرد. در سال‎های گذشته بدون هماهنگی با نهادهای مسئول، 200 هکتار از بافت تاریخی یزد از بافت تاریخی جدا شده که این اصلاً قابل قبول نیست.

شرافت بیان کرد: اینکه برنامه‎ای برای این 200 هکتار در نظر گرفته نشده و به حال خود رها شده، نقطه ضعف عمده‎ است و تعیین تکلیف این وسعت با توجه به اینکه در بافت ارزشمند تاریخی یزد قرار داشته، ضروری است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد افزود: طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد برای برخی معابر باارزش داخل بافت تاریخی یزد نیز مجوز تعریض داده است که از اشکالات مهم این طرح به شمار می‌رود. به دنبال این تعریض، جداره‌های خانه‌های قدیمی‌ در برخی محله‌های بافت تاریخی یزد باید تخریب شود و اگر این اتفاق بیفتد، کل خانه از بین خواهد رفت و ارزش خود را از دست خواهد داد.

این مسئول ادامه داد: معابر 6 متری در بافت تاریخی یزد در این طرح تعیین شده است که اصلاً با ضوابط حفاظت از بافت تاریخی یزد همخوانی ندارد.

لزوم حمایت از مالکان بافت تاریخی

شرافت تصریح کرد: علاوه بر این، میراث فرهنگی انتظار دارد که در استان یزد هم مانند سایر شهرهای کشور که دارای بافت ارزشمند هستند، اقدامات حمایتی از مالکان وجود داشته باشد. اگر انتظار می‌رود که بافت تاریخی یزد محافظت شود، باید در کنار محدودیت‌هایی که برای ساخت و ساز و تراکم در این بافت ضرورت دارد، امتیازاتی نیز به مالکان این بافت در مقابل دیگر نقاط جدید شهر اعطا شود.

این مسئول در پاسخ به علت موافقت مدیران وقت میراث فرهنگی با طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد گفت: به هر ترتیب این دیدگاه گذشتگان بوده است و دلیل بر این نیست که ما از مواضع خود در راستای حفاظت از بافت تاریخی کوتاه بیاییم و تا زمانی که این طرح لغو شود، پیگیریهای خود را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: مثلاً اگر مالک بافت تاریخی در بافت جدید شهر ساکن باشد می‌تواند تا 3 طبقه ساخت و ساز کرده و بازدهی اقتصادی بالاتری داشته باشد، بنابراین لازم است که شهرداری بازدهی اقتصادی ناشی از محدودیت‌های شهرسازی در بافت تاریخی را جبران کند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد یادآور شد: مالک بافت تاریخی می‌تواند با بهره‎مندی از این حق که امکان استفاده از آن را در بافت تاریخی ندارد، در دیگر نقاط شهر نسبت به ساخت و ساز یا مشارکت در ساخت و ساز سرمایه‎گذاری کند و بازدهی اقتصادی خود را جبران کند.

به گفته وی، شورای اسلامی‌ شهر تهران، طرحی را مصوب کرده و در حال حاضر در شهر تهران در حال اجرا است تا به نوعی حق مالکان بافت‌های ارزشمند ضایع نشود.

این مسئول تاکید کرد: اعتقاد داریم که محدودیت‌هایی که در بافت تاریخی یزد لحاظ می‌شود برای حفظ کالبد و ارزش‏های بافت تاریخی است و نباید مالکان این بافت احساس ضرر کنند.

وی تاکید کرد: نباید همه هزینه‌های حفاظت از بافت بر دوش مالکان و ساکنان بافت تاریخی یزد باشد بلکه سایر ساکنان نقاط شهر هم باید در این امر مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 93071407825
  • خبرنگار :