«عید قربان»؛ یادگار ذبح اسماعیل

یک کارشناس مسائل مذهبی ، ضمن تبریک عید قربان، از «قربانی کردن» بعنوان یادگار ذبح اسماعیل یاد کرد و گفت: انسان با قربانی کردن گوسفند، دل از تعلق به دنیا کم می‌کند.

یک کارشناس مسائل مذهبی ، ضمن تبریک عید قربان، از «قربانی کردن» بعنوان یادگار ذبح اسماعیل یاد کرد و گفت: انسان با قربانی کردن گوسفند، دل از تعلق به دنیا کم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا رحیمی‌زاده امام جمعه درجزین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان، با بیان این‌که «قربان یعنی قرب و نزدیکی به خداوند» تصریح کرد: انسان با قربانی کردن گوسفند، دل از تعلق به دنیا کم می‌کند و به خدا تقرب می‌جوید. در واقع باید هوای نفس را قربانی کرد، چون خودبینی وقتی کنار برود خدابینی مطرح می‌شود.

وی در زمینه نقش این روز در تحکیم روابط بین اعضای خانواده نیز گفت: وقتی انسان اهل دعا و معرفت شد و انس با خدا گرفت، تلاش می‌کند رضایت خدا را جلب و مهربانی و محبت نیز یکی از راه های تقرب به خداست.

وی با اشاره به اعمال روز عید قربان در بیان علت فلفسه قربانی کردن، اظهار کرد: قربانی کردن به یاد فداکاری حضرت ابراهیم در ذبح اسماعیل ، و تجدید آن خاطره است و تذکر این‌که ماهم باید قربانی کنیم و در واقع در کل زندگی خواسته‌های نفسانی را قربانی کنیم تا به خدا برسیم؛ چراکه روزی که اطاعت خداوند متعال کنیم و به آن عمل کنیم آن روز عید ماست.

امام جمعه درجزین در زمینه فضایل خاص این روز نیز به آمرزش ویژه این روز اشاره و خاطرنشان کرد: باید نماز عید قربان را با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنیم، سنت قربانی کردن را جدی بگیریم، اطاعت خداوند را در همه ایام به ویژه عید قربان پررنگ کنیم و به یکدیگر تبریک بگوییم.

وی همچنین با اشاره به فلسفه وجودی روز عرفه یادآور شد: این روز،روز هبوط و فرود آمدن حضرت آدم در زمین، عرفات و توجه به ماجرای سجده نکردن شیطان بر آدم و جایگاه و معرفت به منزلت و شان خود است؛ لذا این روز، روز عرفه نام گرفت. قرائت دعای عرفه توسط سالار شهیدان که سراسر معرفت نفس و معرفت خداست در این روز بسیار تاکید شده است.

وی اعمال روز عرفه را غسل روز عرفه زیارت امام حسین (ع) ، دعای عرفه و مناجات برشمرد و با اشاره به اهمیت دعای عرفه افزود: اهمیت این دعا در اقرار به یگانگی خداوند ، اقرار به ریزترین و بزرگترین نعمت های خدادادی ، روح توحید و اقرار به ذلت و ناچیزی بندگان خدا در پیشگاه حضرت حق تعای است.

این کارشناس مسایل مذهبی فضایل وارده بر این روز مبارک را چنین توصیف کرد: خواندن زیارت امام حسین (ع) در این روز برتر از هزار حج مستحبی ، هزار عمره و هزار جهاد برشمرده شده است و در این روز فقط باید از خدا در خواست حاجت کرد.

وی با اذعان به این‌که «برکات خداوند بی حد و حصر است» گفت: این روز ، روز آمرزش گناهان است.

وی ادامه داد: عرفه روزی است که امام عصر(عج) در صحرای عرفات حضور دارند و روزی است که امام حسین(ع) با دعای عرفه سفر خود به کربلا را آغاز کردند و روز معرفت ویژه به پروردگار است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۲ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 93071207022
  • خبرنگار :