مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان تاکید کرد:اگر هر پذیرندهای کارمزد خود را به دارنده کارت یا همان مصرفکننده منتقل کند، مردم میتوانند این موضوع را گزارش دهند تا مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باباپور - مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان - در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه دریافت کارمزد از صاحبان کارتخوانها در واقع تحمیل هزینه اضافی به دوش مصرفکننده نهایی است و در نهایت این کارمزد از مصرفکنندگان دریافت میشود؟ گفت: شاپرک که به عنوان نهاد نظارتی در این زمینه محسوب میشود به این موضوع رسیدگی میکند و چنانچه مردم در این زمینه با موردی مواجه شدند میتوانند اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه هزینههایی که در حال حاضر پرداخت میشود در نهایت از جیب همه سپردهگذاران است، گفت: با دریافت کارمزد از دستگاههای کارتخوان و صاحبان آنها فقط کسانی که از این دستگاه استفاده میکنند و در واقع همان صاحبان کسبه برای دریافت خدمات و استفاده از این دستگاهها باید هزینه بپردازند.
فقط 50درصد هزینه دستگاهها توسط صاحبان دستگاهها پرداخت میشود
وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار ایسنا مبنی بر این که رییس اتاق اصناف با این موضوع مخالف بوده و تاکید کرده بود که باید نرخ کارمزد با هماهنگی و همکاری کارشناسان اصناف صورت گیرد؟ تصریح کرد: کارمزد را نمیتوانند سرویسگیرندگان تعیین کنند و این جزو وظایف آنها تعریف نمیشود؛ البته در حال حاضر تعرفه کارمزد 250 است که 50 درصد آن را در این مقطع بانک مرکزی پرداخت میکند و 50 درصد بقیه را صاحب دستگاه میپردازد، ولی در مرحلهی بعدی کل هزینه توسط صاحبان دستگاهها پرداخت میشود.
باباپور ادامه داد:طبیعی است هزینههایی برای بازسازی شبکه و یا نصب دستگاههای پز صرف میشود، بنابراین باید این کارمزد پرداخت میشد که به دلایلی و در واقع با هدف فرهنگسازی این کار سالها به تعویق افتاد، ولی از آبانماه اجرایی خواهد شد.
مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با بیان اینکه پرداخت یارانه دستگاههای کارتخوان توسط بانک مرکزی مشکلساز بود، اظهار کرد: هر پذیرندهای که از دستگاههای کارتخوانها استفاده میکند باید هزینهاش را خودش پرداخت کند، در غیر این صورت طبیعی است که اهمیتی به آن دستگاه نداده و موجب اتلاف هزینه بیتالمال میشود.
تراکنش صفر برخی پایانهها فقط تحمیل هزینهی اضافی است
وی با بیان اینکه در حال حاضر پایانههایی داریم که تراکنش آنها صفر است، گفت: تراکنش صفر در برخی از پایانهها فقط تحمیل هزینهی اضافی است که این کار باید هدفمند شود و در صورتی که استفاده کننده هزینهی آن را بپردازد، طبیعی است که صاحب دستگاه به نحو بهتری از آن استفاده میکند و شرکتهای پی اس پی نیز به طرف ارائهی خدمات بهتر و با تکنولوژی به روز حرکت خواهند کرد.
وی ادامه داد: اگر مغازهداری چندین دستگاه کارتخوان دارد که فقط از یک یا دو دستگاه استفاده میکند، باید هزینهی بقیه دستگاهها را نیز بپردازد، چون در حال حاضر شاهدیم در برخی مغازهها چندین دستگاه کارتخوان وجود دارد و فقط یک یا دو دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد.
باباپور با بیان اینکه با ایجاد شاپرک در دو سال اخیر شاهد اتفاقات خوبی بودیم ، به مزایای پرداخت الکترونیکی اشاره کرده و گفت:در هیچ کشوری بانکها دستگاههای کارتخوان خود را به رایگان در اختیار استفادهکنندگان قرار نمیدهند و شرکتهای psp نیز موظف هستند سرویس خوبی به صاحبان دستگاهها ارائه دهند.
وی در عین حال بیان کرد:وقتی کارمزدی دریافت میشود، باید سرویس خوبی دریافت شود؛ هدف ما این است که در مرحلهی بعدی دستگاههای اضافی که بهرهوری ندارند تعیین تکلیف شده تا هزینهی اضافی تحمیل نشود.
مردم تمایلی به خرید با پول نقد ندارند کاهش امنیت در خرید با پول نقد
همچنین احمد میردامادی - مدیر عامل شرکت پرداخت نوین - در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه با اعلام این خبر بسیاری از صنوف اعلام کردند که اقدام به جمعآوری دستگاهها کرده و پول نقد از مردم دریافت میکنند، گفت: گرفتن پول نقد از مردم مشکلات زیادی را به همراه دارد که مهمترین آن بحث امنیت و حملونقل پول است، چون بسیاری از خریداران پول نقد حمل نکرده و از طرفی صاحبان کسبه نیز مجبورند پول نقد را در صندوق ذخیره کرده که همه اینها هزینههایی به همراه دارد و در واقع باید ریسک آن را نیز بپذیرند.
صاحبان صنوف باید تبعات استفاده نکردن از دستگاههای کارتخوان را در نظر بگیرند
وی ادامه داد: صاحبان صنوف باید تبعات استفاده نکردن از دستگاههای کارتخوان را در نظر بگیرند و به آن فکر کنند .
وی در عین حال بیان کرد: البته خود اصناف نیز به این موضوع اذعان دارند که این بحث در کلان به نفعشان است؛ به طور کلی در کلان اصناف با این موضوع مخالفتی وجود ندارد و در بعضی از بخشهای اصناف این مخالفت به چشم میخورد.
پرداخت هزینه دستگاههای کارتخوان توسط بانک مرکزی ناعادلانه است
مدیر عامل شرکت پرداخت نوین با بیان اینکه این شبکه هزینههای مستقیم و غیرمستقیم به همراه دارد، بیان کرد: در حال حاضر هزینهی این دستگاهها توسط بانک مرکزی و بانکها پرداخت میشود که این ناعادلانه است؛ هزینه سرویس باید توسط همان بخشی که از آن استفاده میکند پرداخت شود و این هزینهها نباید از جیب مردم و به تساوی پرداخت شود.
وی با بیان اینکه جامعهای هستیم که بخش جوان آن زیاد بوده بنابراین باید ابزار مبادلات الکترونیکی را تسهیل کنیم، تاکید کرد: در زمانی که به دلیل فرهنگسازی استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی، هزینهی دستگاهها را بانک مرکزی پرداخت میکرد، این موضوع نباید دلیلی بر ادامهدار بودن آن باشد.
مردم تمایلی به خرید با پول نقد ندارند
میردامادی یادآور شد: به طور کلی با امنیتی که در کارتهای الکترونیک وجود دارد، طبیعی است که مردم تمایلی به خرید با پول نقد ندارند. بنابراین حذف یارانه و پرداخت کارمزد توسط صاحبان دستگاهها امری بسیار خوب است که منجر به پیشرفت میشود و باید در این زمینه فرهنگسازی صورت گیرد.
همچنین حسیننژاد - معاون بازاریابی پرداخت الکترونیک سامان - تاکید کرد: بحث دریافت کارمزد در رسانهها به عنوان موضوعی جدید مطرح شده و این در حالی است که اینگونه نیست و از سالها قبل بانک مرکزی در این زمینه مطالبی را عنوان کرد که به دلایلی و از جمله عدم فرهنگسازی اجرایی نشد.
دادن سوبسید در این زمینه توجیه اقتصادی ندارد
وی با بیان اینکه دادن سوبسید در این زمینه توجیه اقتصادی ندارد و این سرویس با سرمایهگذاری سیستم بانکی در کل کشور نهادینه شده گفت: این شبکه نیاز به پایداری و ارتقاء دارد و باید به روز شود.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی و شرکت شاپرک جایگاه تکنیکال دارند و به این موضوع با نگاهی فنی باید نگاه کرد و نباید رنگ و بوی سیاسی به آن داد، گفت: حدود سه میلیون پز در کشور وجود دارد که صددرصد هزینههای آن را بانکها پرداخت میکردند و اگر از دیدگاه یک شهروند به موضوع نگاه کنیم هزینهها و درآمدها باید به سمتی حرکت کند که از منابع ملی بهتر استفاده شود.
وی تاکید کرد: البته با دادن کارمزد از سوی صاحبان کسبه ممکن است تعداد تبادلات کم شود که این به نفع شرکتهای psp نیست ولی موضوع مهمتر آن است که با این کار از پزها به نحو بهتری استفاده میشود و در کل منافع ملی محافظت خواهد شد.
به گزارش ایسنا فتاحی ، مدیر عامل شرکت فناوا کارت نیز در پاسخ به این سوال که بعضی از کسبه عنوان میکنند که بانک ها از رسوب پول آنها استفاده میکنند، بنابراین نباید کارمزدی بپردازند گفت: 90 درصد کسبه رسوبی در بانکها ندارند و اصل رسوب پول در بانکها متعلق به مردم است. چون کسبه پول خود را مدام برای خرید کالاها صرف می کنند و اینگونه نیست که با پرداخت الکترونیک، پول آنها در حساب بماند.
همچنین شاه گشتاسبی - مدیرعامل شرکت پرداخت ملت - با بیان اینکه ادامهدار شدن عدم دریافت کارمزد از پذیرندهها به زیان تمام بخشها است، گفت: با آمدن شاپرک و استقلال شرکتهای پرداخت باید هزینههای این شرکت نیز تأمین شود، البته الآن بانک مرکزی 100 درصد این هزینهها را در قالب یارانه پرداخت میکند ولی ادامه این روند مشکل ساز است.
وی با اشاره به اینکه بانکها از محل سرشکن کردن پول در حسابهای مشتریان به شرکتهای پرداخت یارانه استفاده از این دستگاهها پرداخت میکنند و همچنین سود سپرده گذاران را نیز از این محل پرداخت میکنند، گفت: قرار است 50 درصد کارمزد تراکنشها از این به بعد توسط بانکها پرداخت شود و مابقی را پذیرندهها پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که به ازای پرداخت هزینه سرویس الکترونیکی به بهترین شکل به مردم ارائه شود، اظهار کرد: اگر پذیرنده هزینهای را برای دستگاههای کارتخوان نپردازد به راحتی چندین دستگاه کارتخوان روی میز مغازه خود به صورت رایگان قرار میدهد و شاید از تمام آنها هم استفاده نکند در حالی که اگر هزینهای پرداخت شود استفاده از این دستگاهها نیز هدفمند خواهد شد.
انتهای پیام