آذری: نتیجه‌گرایی صرف سبب عدم توجه به فوتبال پایه شد

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید نتیجه‌گرایی صرف و ترس از شکست سبب شده باشگاه‌های ایران از سرمایه‌گذاران روی سنین پایه و جوانگرایی هراس داشته باشند.

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید نتیجه‌گرایی صرف و ترس از شکست سبب شده باشگاه‌های ایران از سرمایه‌گذاران روی سنین پایه و جوانگرایی هراس داشته باشند.

سعید آذری در گفت‌وگو با ایسنا، بر اهمیت توجه به رده‌های سنی در باشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه پس از ناکامی تیم ملی امید ایران در بازی‌های آسیایی باز هم به این نتیجه رسیدیم که فوتبال پایه در ایران دچار مشکل است. در 6-5 سال اخیر آن چنان که باید، اتفاق خاصی در باشگاه‌های ایران برای پرورش بازیکنان پایه رخ نداد. این معضل در باشگاه‌ ذوب‌آهن نیز حس می‌شود.

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان با بیان این که در چهار سال اخیر در این باشگاه روی سنین پایه کار خاصی انجام نشد، خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد پس از سال‌های 83 تا 88 که بازیکنان باکیفیت و خوبی از سوی ذوب‌آهن به فوتبال ایران معرفی شد، متاسفانه پس از آن ما هم با معضل بازیکن‌سازی در رده پایه روبه‌رو هستیم.

آذری اضافه کرد: شرایط در فوتبال ایران باید به گونه‌ای رقم بخورد که هر سال 10 تا 15 بازیکن خوب در رده سنی پایه داشته باشیم. نتیجه‌گرایی صرف، ملزم نکردن باشگاه‌ها از سوی نهادهای ذیربط برای بازیکن‌سازی سبب شده تا رده سنی پایه بازیکن‌سازی نشود.

او به نتایج تیم ملی امید ایران در بازی‌های آسیایی اشاره کرد و گفت: کسانی که سکاندار فوتبال ایران هستند باید باشگاه‌ها را ملزم کنند که روی تربیت بازیکنان پایه توجه داشته باشند. از فدراسیون فوتبال تقاضا می‌کنم که دست از سر باشگاه‌ها بردارد و این وظیفه را به صورت کامل بر عهده سازمان لیگ بگذارد. فدراسیون فوتبال فقط باید نقش نظارتی در فوتبال ایران داشته باشد و به عنوان کارفرما در فوتبال حضور نداشته باشد.

آذری افزود: گویی در فوتبال ایران دیگر کسی حوصله بازیکن‌سازی و سرمایه‌گذاری بر روی تیم پایه را ندارد. توجه به نتیجه‌گرایی صرف و ترس از نتیجه‌ نگرفتن سبب شده تا بیشتر باشگاه‌ها علاقه‌ای به بازیکن‌سازی و توجه به جوانان نداشته باشند.

او در ادامه صحبت‌های خود طعنه‌ای را نیز به برخی از افراد زد که انتقاداتی را نسبت به مدیران باشگاه‌ها وارد می‌کنند و گفت: تفاوت بین یک مربی خوب و بد در فوتبال ایران 4 دقیقه است. به عقیده برخی ما تا دقیقه 92 با نتیجه 2 بر یک جلو بودیم و من مدیر خوبی بودم که در عرض 4 دقیقه با نتیجه 3 بر 2 شکست خوردیم و من مدیر بد شدم.

مدیرعامل باشگاه ذوب آهن اصفهان با بیان این که این باشگاه و عوامل آن تاکید ویژه‌ای روی بازیکن‌سازی دارند، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من تا زمانی که این غوغاسالاری در فوتبال ایران وجود دارد و به مدیران باشگاه‌ها برای نتیجه گرفتن صرف فشار آورده می‌شود نمی‌توان انتظار مطرح شدن بازیکن مستعد باشیم.

آذری در پایان اضافه کرد: واقعا شان فوتبال ایران این است که منتظر نتیجه دیدار ویتنام و قرقیزستان برای صعود به مرحله بعد باشیم؟ امیدوارم کمی حوصله و تحمل در فوتبال ایران بالا برود تا باشگاه‌ها برای تربیت بازیکن‌های پایه فرصت پیدا کنند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 93070402152
  • خبرنگار :