عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال: مسیر تیم امید فاجعه است نه نتایج آن

رییس اسبق کمیته جوانان و عضو فعلی کمیته فنی فدراسیون فوتبال با انتقاد از استمرار نداشتن برنامه‌های فوتبال پایه، آن را مهمترین علت ناکامی تیم امید و سایر تیم‌های ملی پایه دانست و گفت: مسیر رسیدن به این نتایج برای تیم امید در اینچئون را فاجعه می‌دانم نه خود نتایج را.

رییس اسبق کمیته جوانان و عضو فعلی کمیته فنی فدراسیون فوتبال با انتقاد از استمرار نداشتن برنامه‌های فوتبال پایه، آن را مهمترین علت ناکامی تیم امید و سایر تیم‌های ملی پایه دانست و گفت: مسیر رسیدن به این نتایج برای تیم امید در اینچئون را فاجعه می‌دانم نه خود نتایج را.

فریدون معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واکنش به نتایج ضعیفی که تیم ملی فوتبال امید در بازی‌های آسیایی اینچئون بدست آورد، اظهار کرد: واقعیت این است که تحت فشار قرار گرفتن برای کسب نتیجه، می‌تواند چنین عملکرد و نتایجی را هم به همراه داشته باشد. وقتی به ماهیت فوتبال فکر می‌کنیم، با یک ارزیابی دقیق قطعا به این نتیجه می‌رسیم که بهتر بود تیم ملی زیر 21 سال را به اینچئون می‌بردیم؛ تیمی که برای راهیابی به المپیک 2016 تشکیل شد و معتقدم آن تیم اگر به صورت کامل به این بازی‌ها می‌رفت شانس موفقیت بیشتری داشت.

** هرچه بازیکنان امید از سنین کمتر انتخاب شوند،‌ شانس حضورشان در اردوها بیشتر است

وی با اشاره به بازیکنان جدیدی که به تیم امید اضافه شدند، افزود: این بازیکنان جدید هم در لیگ برتر حضور دارند و جزو نفرات اصلی و بعضا مهره‌های کلیدی تیم‌هایشان هستند اما بخاطر مشغولیتی که در باشگاه‌ها و مسابقات لیگ داشتند، نمی‌توانستند تیم امید را در تمام اردوها همراهی کنند. آنها برای حضور در تمرینات با محدودیت مواجه بودند. بنابراین هرچه بازیکنان تیم ملی در رده‌های سنی زیر بزرگسالان از سنین کمتری انتخاب شوند، احتمال حضورشان در اردوها و برنامه‌های آماده‌سازی بیشتر می‌شود.

** پیروانی و دیگران هم مشکل وینگادا را داشتند

رییس اسبق کمیته جوانان فدراسیون فوتبال با بیان اینکه مربیان تیم‌های ملی امید در تمامی دوره‌ها با چنین مشکلاتی مواجه بودند، به ایسنا گفت: غلامحسین پیروانی سرمربی اسبق تیم امید هم پیش از بازی‌های آسیایی دوره قبل در گوانگجو با چنین مشکلاتی درگیر بود. متاسفانه این کشمکشی است که در همه سال‌ها تیم‌های امید ایران با آن مواجه‌اند و باید فکر اساسی و الگوی ثابتی برایش تعیین کرد. یکی از لازمه‌های فوتبال ما اهمیت دادن به مسابقات امیدها هاست. باید شرایطی بوجود آوریم تا استانداردهای این تیم را بالا ببریم و بازیکنان با کیفیت‌تری از آن خارج شوند.

** مشکل تیم امید، سرمربی و نتایج آن نیست

عضو کمیته فنی فدراسیون در پاسخ به اینکه آیا فدراسیون از اعضای کمیته فنی درباره اضافه کردن بازیکنان بزرگسال به تیم امید نظر خواست و اساسا در این باره جلسه‌ای تشکیل شد، اظهار کرد: در یک جلسه‌ای صحبت‌هایی درباره تیم امید شد اما مشکل اصلی و ریشه‌ای تیم امید این موارد یا مثلا موضوع سرمربی تیم نیست. اتفاقا یکی از اشتباه‌ها همین است که روی نتایج تیم‌ها تصمیم می‌گیریم. این تیم امید که به اینچئون رفت فرصت زیادی برای تمرینات نداشت که سرمربی تیم بتواند با تسلط کامل تیمش را به بازی‌ها ببرد.

** آکادمی باشگاه‌های ایران از محتوا تهی‌اند!

وی در واکنش به اینکه به عنوان عضو کمیته فنی پس مشکل اصلی را کجا می‌دانید، به ایسنا گفت: من مساله را در برنامه‌ها و استمرار نداشتن آنها می‌دانم. تمام کشورهای صاحب فوتبال برنامه‌های منسجم و مستمری برای ارتقای سطح فنی فوتبال‌شان بویژه از سنین پایه دارند. از طرفی همه ارکان فوتبال به هم متصل هستند. به طور مثال وقتی ما مسابقات داخلی با کیفیتی داشته باشیم، نیاز به برگزاری اردوهای طولانی مدت در تمام رده‌های سنی کمتر می‌شود. الان تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان اردوهای بلندمدت برگزار می‌کنند و چاره‌ای هم نیست چون بازیکنان سنین پایه در باشگاه‌ها و مسابقات داخلی آنطور که لازم است تحت آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرند. اکثر باشگاه‌های ما فقط اسم آکادمی را یدک می‌کشند و از محتوای آکادمی به معنای واقعی تهی هستند.

** برنامه‌ریزی و استمرار برنامه‌ها تنها نسخه فوتبال پایه است

معینی تاکید کرد: باید یک بار برای همیشه وضعیت برنامه‌ریزی برای تیم امید حل شود و در آینده هم اختلافی میان نظر فدراسیون و کمیته المپیک هم نباشد. در برنامه‌ریزی‌ها هم باید بدانیم این تیم نیاز به استراتژی درازمدت دارد و با برنامه‌های کوتاه مدت نه به پیشرفت فنی می‌رسیم و نه نتیجه می‌گیریم. تیم نوجوانان ژاپن در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند نتیجه نگرفت و به جمع چهار تیم نهایی راه پیدا نکرد اما برنامه درستی دارند و مطمئن باشید برنامه‌هایشان برای سال‌های آینده هم طبق همین روند ادامه پیدا می‌کند. آنها ساختاری فکر می‌کنند و برنامه‌هایشان مستمر است. ما هم نسخه‌ای غیر از این نداریم و فدراسیون فوتبال در کنار باشگاه‌ها همه باید به این‌گونه برنامه‌ریزی کنند.

** مسیر رسیدن به این نتایج را برای تیم امید فاجعه می‌دانم

رییس اسبق کمیته جوانان در واکنش به اینکه نتایج تیم امید در اینچئون را فاجعه نمی‌دانید، گفت: من رسیدن به این نتایج را فاجعه می‌دانم نه نتایج تیم را. ما باید برای تمام گروه‌های سنی برنامه‌ مستمر داشته باشیم و از تغییرات پی در پی پرهیز کنیم. به طور مثال در رده زیر 14 سال مربیان تمام وقت‌ ما هنوز آماتور هستند و در این زمینه با سطح حرفه‌ای دنیا و حتی آسیایی فاصله داریم. آنها باید تحت آموزش‌های لازم قرار بگیرند. حتی در رده‌های سنی بالاتر هم مربیان آنطور که کافی است بر اساس سطح روز فوتبال دنیا برنامه‌ریزی نمی‌کنند. اینها مشکلاتی است که اگر رفع شود، می‌توانیم وضعیت بهتری را برای تیم امید و بعد از آن شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۴:۲۸
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 93063017409
  • خبرنگار :