اوباما و چشم‌انداز گسترش جنگ علیه داعش

کارشناسان نظامی در داخل و خارج از دولت اوباما معتقدند که اقدامات بسیار زیادی می‌توان برای موفقیت عملیات ضد داعش انجام داد که از جمله شامل استقرار نیروهای زمینی برای کمک به نیروهای عراق می‌شود.

کارشناسان نظامی در داخل و خارج از دولت اوباما معتقدند که اقدامات بسیار زیادی می‌توان برای موفقیت عملیات ضد داعش انجام داد که از جمله شامل استقرار نیروهای زمینی برای کمک به نیروهای عراق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمپین نظامی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا علیه افراط گرایان ترویست‌ داعش هم اکنون فراتر از حدی است که وی سه ماه پیش برای اولین بار تعیین کرد و گسترش این اقدامات از جمله استقرار نیروی زمینی می‌تواند وی را به خطر نقض تعهدات پیشین وی نزدیک کند چرا که قبلا گفته بود که نیروهای آمریکایی را از جنگ در عراق دور نگه می‌دارد. برای اوباما ورود دوباره به جنگ عراق نه تنها عقب نشینی از وعده‌های اخیرش محسوب می‌شود بلکه زیر پا گذاشتن یکی از علت‌هایی است که وی را به ریاست جمهوری رساند و آن خروج از جنگ‌های طولانی آمریکا و جلوگیری از وقوع جنگ جدید بود.

اما چنانچه فرماندهان ارتش وی درخواست اعزام نیروی زمینی بدهند و اوباما رد کند، احتمالا به حفظ میراث خود پیش از موفقیت این عملیات متهم می‌شود.

اوباما هم اکنون برای گسترش جنگ علیه گروه تروریستی دولت اسلامی موسوم به داعش ابراز تمایل کرده است. پس از اینکه وی برای اولین بار عملیات هوایی محدود را اعلام کرد، آمریکا هم اکنون اهداف شبه نظامیان را در عراق هدف می‌گیرد و انتظار می‌رود که این کمپین به سمت سوریه گسترش یابد. حدود 1600 سرباز آمریکایی برای آموزش نیروهای امنیتی محلی مستقر شده‌اند و به حفاظت از پرسنل آمریکا در این کشور کمک می‌کنند و پنتاگون نیز به زودی آموزش و تجهیز شورشیان سوری را به بهانه مبارزه با داعش آغاز می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید دارد که نیروهای امنیتی عراق، پیشمرگ‌های کرد و شورشیان سوری جزو کسانی خواهند بود که با گروه داعش وارد جنگ زمینی می‌شوند. با این حال برخی از مشاوران کنونی و سابق اوباما این مساله را مطرح کرده‌اند که تا زمانی که نیروهای آمریکایی نیز وارد این مبارزه نشده‌اند، تضعیف و شکست این شبه نظامیان که آزادانه بین مرزهای سوریه و عراق در تردد هستند، دشوار خواهد بود.

پیشتر نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا از استراتژی‌ اوباما برای نابودی داعش بدون استفاده از نیروهای زمینی در عراق انتقاد کرده بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93062917178
  • خبرنگار : 71402