حمایت شورای امنیت از عراق در جنگ علیه داعش

شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای بر حمایت خود از عراق در جنگ علیه داعش تاکید کرد. این اقدام در نشستی وزارتی به ریاست جان کری صورت گرفت.

شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای بر حمایت خود از عراق در جنگ علیه داعش تاکید کرد. این اقدام در نشستی وزارتی به ریاست جان کری صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در این بیانیه از جامعه بین‌الملل خواسته شده است تا روند و دامنه حمایت از دولت عراق در مقابله با داعش و دیگر گروه‌های مسلح وابسته به آن را گسترده‌تر سازد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن آماده است عملیات نظامی خود را علیه داعش در عراق و سوریه گسترده‌تر سازد.

وی با بیان اینکه این عملیات نظامی براساس استراتژی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود، اظهار کرد که کشورش به پیشرفت‌های بسیاری در تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش دست یافته است.

در همین راستا مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه دولت جدید عراق باید اوضاع امنیتی در این کشور را حل و فصل کند و در مورد دودستگی‌های نژادی در این کشور بررسی‌هایی را به عمل آورد، گفت: ما به عراق می‌رویم تا این کشور امکان دفاع از خود را داشته باشد.

وی در نشست شورای امنیت گفت: ما حمایت انسانی برای پشتیبانی از آوارگان در عراق به عمل می‌آوریم و باید دست به فعالیت‌های بیشتری در این زمینه بزنیم. ما با شریکان و دوستان خود هماهنگی‌هایی را به عمل می‌آوریم تا عراق دارای ثبات شود.

وی عنوان داشت: باید بحران سوریه و عراق در زمانی واحد مورد بررسی و حل و فصل قرار بگیرد چرا که اگر ما اوضاع سوریه را مدنظر قرار ندهیم نمی‌توانیم راه حلی را برای این بحران‌ها پیدا کنیم.

وی در سخنانی مدعی شد: نظام سوریه عامل مشکلات در منطقه است و راه حل سیاسی براساس معاهده ژنو باعث پایان بحران سوریه می‌شود و مرحله انتقالی در سوریه یک مساله اساسی است.

در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در جلسه شورای امنیت هشدار داد که داعش تهدید مستقیمی علیه عراق و سوریه و به طور کلی خاورمیانه به شمار می‌آید و اگر مقابله‌ای با این گروه صورت نگیرد این تهدید به خارج از منطقه انتقال خواهد یافت.

وی عنوان داشت: داعش دست به کشتارهای دسته جمعی با وحشی گری هرچه تمام‌تر در عراق و سوریه می‌زند و باید از طریق تلاش‌های جهانی فراگیر با داعش مقابله شود.

جان کری همچنین در نشستی با حضور 30 وزیر خارجه از کشورهای جهان اعلام کرد که دولت جدید عراق ظرف مدت کوتاهی پیشرفت‌های بسیاری به دست آورده است و این دولت متعهد است که پس از انزوای طولانی مدت عراق این کشور را به منطقه پیوند دهد .

وی خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها در جنگ علیه داعش به ایفای نقش می‌پردازند که از جمله این کشورها ایران است .

در همین حال ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق با بیان این که دولت جدید این کشور نماینده تمام اقشار عراقی است گفت که توافق داخلی میان عراق و ایران در خصوص مبارزه با گروه تروریستی داعش وجود دارد .

وی همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا دست به حملات نظامی به پایگاه‌های داعش بزند.

همزمان سامح شکری، وزیر خارجه مصر در جریان این نشست خاطرنشان کرد که کشورش به ارائه حمایت مناسب از عراق و همکاری با شرکای بین‌المللی جهت مبارزه با داعش پایبند است.

در همین حال عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات با تاکید بر این که ابوظبی خواهان حفظ وحدت، صلح و تمامیت ارضی عراق است، اعلام کرد که امارات از تمامی تلاش‌ها برای مبارزه با داعش حمایت می‌کند.

خالد العطیه، وزیر خارجه قطر نیز گفت که موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌های جامعه بین‌المللی در مبارزه با تروریسم ایجاب می‌کند که در وهله نخست گروه تروریستی از منابع حمایت مالی خود محروم شوند.

اردن نیز بر حمایت خود از تلاش‌های دولت جدید عراق در مبارزه با تروریسم تاکید کرد. ناصر جوده، وزیر خارجه اردن اعلام کرد که خلاء سیاسی باعث روی کار آمدن داعش شده است .

انگلیس نیز با بیان این که داعش منافع این کشور را تهدید می‌کند، اعلام کرد که لندن آماده مقابله با گروه تروریستی است.

در همین حال، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با بیان این که اعضای داعش "ذبح‌کنندگان و برندگان سرها"هستند، تاکید کرد: این گروه در هیچ چیزی نماینده اسلام نیست و آنها به وجهه مسلمانان لطمه وارد می‌کنند.

فابیوس در نشست شورای امنیت گفت: پاریس اولین طرفی بود که با تروریسم مقابله کرد، جنگنده‌های فرانسوی نیز یکی از پایگاه‌های داعش را روز جمعه هدف قرار دادند و آن را کاملا تخریب کردند.

وی اعلام کرد که حملات هوایی جنگنده‌های فرانسوی علیه مواضع داعش بدون مشارکت نیروهای زمینی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93062916849
  • خبرنگار : 71457