قائم مقام گروه خودروسازی سایپا گفت: این مافیای صنعت خودرو که گفته میشود چیست و کجاست؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود جدیدبناب که در تالار گفتوگوی صنعت خودرو سخن میگفت اظهار کرد: از بس در تریبونهای مختلف گفته شده که کیفیت خودروهای داخلی پایین و قیمت آنها بالاست، مردم نیز این موضوع را پذیرفته و باور کردهاند.
وی با بیان اینکه برخی اظهارات درباره صنعت خودرو و لزوم کاهش قیمت این محصولات در راستای منافع شخصی و بدون بسترهای کارشناسی است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال با برخی فشارها در سالهای گذشته سایتهای خودروسازی در شهرستانها ایجاد شد در حالی که توجیه اقتصادی نداشت، اما از آن سو در گزارش تحقیق و تفحص مجلس، خودروسازان را توبیخ میکنند که چرا در شهرستانها سایتهای غیر اقتصادی ایجاد کردهاید.
قائم مقام گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: اخیرا شکایتی داشتیم که چرا وقتی که هنوز بنزین یورو 4 در کشور توزیع نشده، خودروی یورو 4 تولید کردهاید. نمونههای چنین مشکلاتی در صنعت خودرو فراوان است.
وی افزود: از آن سو نیز عنوان میشود چرا خودروسازان پلتفرمها و خودروهای جدید تولید نمیکنند در حالی که این کار نیاز به سرمایهگذاری بالایی داشته و در شرایط سرکوب قیمتی و زیاندهی خودروسازان چگونه میتوانند این کار را انجام دهند.
بناب با بیان اینکه به دلایل مختلف از جمله بالا بودن نرخ بهره و هزینه های تامین مالی، قیمت تمام شده کالاهای صنعتی در ایران بالا است، تصریح کرد: گناه مردم چیست که باید کالاهای صنعتی را به دلیل بالا بودن نرخ بهره سیستم بانکی، گرانتر از قیمت واقعی خریداری کنند.
وی ادامه داد: از آن سو نیز در برخی رسانهها بحث مافیای خودرو مطرح میشود در حالی که مدیران عامل شرکتهای خودروسازی که طول عمر مدیریتشان به طور میانگین دو سال است کارمندان هم که نمیتوانند مافیا باشند پس این مافیای صنعت خودرو که گفته می شود چیست و کجاست؟
قائم مقام گروه خودروسازی سایپا افزود: متاسفانه سازمانهای مختلف مرتبط با صنعت خودرو با یکدیگر هماهنگ نیستند، به عنوان مثال در دو ماهه نخست امسال هیچ خودرویی شمارهگذاری نشد و به همین دلیل قیمتها در بازار آزاد افزایش یافت، اما در آن زمان مطرح کردند خودروسازان عمدا خودرو عرضه نمیکنند تا قیمتها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه بیشتر خودروهای وارداتی به صورت غیر مستقیم و از امارات وارد کشور میشود، خاطرنشان کرد: کشور امارات بابت هر خودروی وارداتی به کشور مبلغ قابل توجهی سود میبرد بنابراین در نهایت سود واردات خودرو به کشورهای همسایه میرسد.
بناب گفت: چرا غربیها در حالی که تولید خودرو در ایران را تحریم کردهاند مخالفتی با واردات خودروهای آماده به کشور ندارند.
انتهای پیام