/ضرورت ساماندهی سایت‌های خبری/

لازم نبود دولت درگیر فیلترینگ شود

بیژن نفیسی می‌گوید اگر تشکل‌های صنفی در عرصه‌ی مطبوعات و رسانه‌ها فعال باشند، لازم نیست دولت خود را درگیر ساماندهی سایت‌های خبری و مسائل این‌چنینی کند و تشکل‌ها خود بر کار سایت‌های خبری نظارت می‌کنند، دولت هم به سانسور متهم نمی‌شود.

بیژن نفیسی می‌گوید اگر تشکل‌های صنفی در عرصه‌ی مطبوعات و رسانه‌ها فعال باشند، لازم نیست دولت خود را درگیر ساماندهی سایت‌های خبری و مسائل این‌چنینی کند و تشکل‌ها خود بر کار سایت‌های خبری نظارت می‌کنند، دولت هم به سانسور متهم نمی‌شود.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی ساماندهی سایت‌های خبری بدون مجوز که اخیرا معاونت مطبوعاتی آن را در دستور کار قرار داده است، گفت: اطلاع‌رسانی کاری حساس است که هر چقدر قانونمند باشد، بهتر است و از بروز اطلاعات ناقص و غلط جلوگیری می‌کند. اگر تشکل‌هایِ صنفیِ فعال وجود داشتند که بر کار سایت‌های خبری هم نظارت کنند، لازم نبود دولت خود را درگیر کند که بعد هم بگویند شما رسانه‌ها را سانسور می‌کنید.

او افزود: اگر دولت بخواهد متولی همه چیز باشد، به مشکل برمی‌خورَد. بهترین راه برای نظام‌مند شدن رسانه‌ها این است که تشکل‌هایی فعال باشند و رسانه‌ها در آن‌ها عضو شوند. با نظارت و دستورالعمل این تشکل‌ها، ساماندهی رسانه‌ها خیلی بهتر اتفاق می‌افتد. اما اگر دولتی رفتار شود، مسائل پیچیده و گرفتاری‌ها بیشتر می‌شود. این درست است که کسی که می‌خواهد کار اطلاع‌رسانی کند، باید وضعیت خودش مشخص باشد، اما باید دید چه راهی درست است. این کارها هر قدر بر عهده خود مردم گذاشته شود، خیلی راحت‌تر و درست‌تر انجام می‌شود. اگر تشکل‌های صنفی بر این مسائل نظارت کنند و در شاخه‌ای به رسانه‌های اینترنتی بپردازند، بسیار مناسب‌تر است. از قدیم‌الایام که ما سندیکای خبرنگاران و نویسندگان را داشتیم، هر کسی در هر جایی هر کاری نمی‌کرد.

نفیسی سپس درباره اینکه در قانون مطبوعات، سایت‌های خبری ذیل قانون مربوط به مطبوعات تعریف شده‌اند، گفت: به بازبینی جدید در قانون احتیاج داریم. در فضای مجازی شرایط عوض می‌شود. بنابراین باید قانون را هم به‌روز کنیم، به طوری که این تغییر قانون هم رسانه‌های چاپی و هم رسانه‌های غیرچاپی را دربربگیرد. نمی‌شود قوانین قدیمی را به رسانه‌های مجازی تعمیم دهیم؛ چون در اجرا دچار مشکل می‌شویم. شیوه کار در رسانه‌های مجازی با رسانه‌های چاپی تفاوت دارد. شیوه کنترل این رسانه‌ها نیز متفاوت است.

او سپس درباره برخورد اخیر معاونت فرهنگی با سایت‌های بدون مجوز گفت: باید ابتدا در این باره بحث شود که چه کسی گفته سایت‌ها باید مجوز داشته باشند. صاحب‌نظران باید در این زمینه نظر بدهند. این موضوع بسیار حساس بوده، اما به اندازه کافی درباره آن بحث نشده است. زمانی که شما سایت‌هایی را فیلتر می‌کنید، آن‌ها به صورت زیرزمینی فعالیت خواهند کرد و دیگر نمی‌توان هیچ کنترلی بر آن‌ها اعمال کرد. باید کاملا مشخص شود که دلیل ما برای این رفتار چیست. بعد خود به خود در جامعه هماهنگی ایجاد می‌شود و عده‌ای نمی‌توانند مظلوم‌نمایی کنند؛ بنابراین ابتدا باید این موضوع را باز کنیم و آن را به سؤال و جواب بگذاریم. باید دید مجوز گرفتن سایت‌های خبری چه ضرورتی دارد.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت در ادامه درباره دلایلی که معاونت مطبوعاتی با استناد به آن‌ها برای بستن سایت‌های بدون مجوز اقدام می‌کند مانند محدود کردن شب‌نامه‌های الکترونیک و جلوگیری از رفتار غیرحرفه‌ای گفت: اگر بعضی رسانه‌ها غیرحرفه‌ای هستند، باید به آن‌ها آموزش داده شود. درباره شب‌نامه‌های الکترونیک بحث جداست. نباید با چوبی که این شب‌نامه‌ها را می‌رانیم، سایر سایت‌ها را هم برانیم.

نفیسی در ادامه تأکید کرد: مباحثی مانند وضعیت ساختار، تشکیلات، پرسنل و مسائل مالی رسانه‌ها باید کاملا باز شود تا راحت‌تر به نتیجه برسیم. اگر تشکل‌های صنفی درباره این مسائل بحث کنند و آن‌ها را کنترل و حل و فصل کنند، دیگر لازم نیست دولت و وزارت ارشاد درگیر این مباحث شوند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93062313487
  • خبرنگار :