نایب رییس اتاق بازرگانی ایران:

تبادل کالا با چین و کره آسان‌تر از روسیه است

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به تشریح چگونگی توسعه روابط ایران و روسیه از نظر فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: دولت‌ها باید برای تسهیل روابط بانکی و تبادلات ارزی اقدامات لازم را انجام دهند. از سوی دیگر حمل و نقل زمینی نیز با مشکلات زیادی روبرو است و باید پذیرفت تبادل کالا با چین و کره که فاصله زیادی با ما دارند آسان‌تر از کالا با روسیه است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به تشریح چگونگی توسعه روابط ایران و روسیه از نظر فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: دولت‌ها باید برای تسهیل روابط بانکی و تبادلات ارزی اقدامات لازم را انجام دهند. از سوی دیگر حمل و نقل زمینی نیز با مشکلات زیادی روبرو است و باید پذیرفت تبادل کالا با چین و کره که فاصله زیادی با ما دارند آسان‌تر از کالا با روسیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن جلال‌پور امروز - سه‌شنبه - در یازدهمین همایش همکاری‌های مشترک ایران و روسیه که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: ایران و روسیه هر دو در ساخت تمدن‌های بشری نقش داشتند و تجربه‌ موفقی از هم‌زیستی در قالب یک ملت را به جهان عرضه کردند. ایران امروزه در حال شکوفایی است و هر دو کشور نیاز دارند به تعاملات سیاسی خود افزایش دهند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: هر دو کشور ذخایر معدنی زیادی دارند و از قطب‌های مهم انرژی فردا حساب می‌شوند.

جلال‌پور افزود: تاریخ ایران و روسیه فراز‌ و نشیب‌های زیادی را از سرگذرانده است اما تجربه نشان می‌دهد هرگاه خواسته‌اند که روابط تجاری با هم داشته باشند بسیار موفقیت‌آمیز عمل کردند.

وی بیان کرد: بخش خصوصی ایران احساس می‌کند روابط بین دو کشور وارد عرصه جدیدی شده است و در حال حاضر ایران و روسیه می‌توانند از همکاری‌های مشترک سود ببرند. نکته‌ مثبت دیگر این است که بازار‌های دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها مکمل یکدیگر هستند. ایران در تولید محصولات باغی، میوه، سبزیجات، خشکبار، فرش، چرم و صنایع دستی اعتبار جهانی دارد. همچنین در قطعات اتومبیل و قطعات صنعتی نیز تولید‌کننده باکیفیتی است و می‌تواند به عنوان یک انتخاب درست در منطقه خزر برای فدراسیون روسیه باشد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: بخش عمرانی و خدمات مهندسی علیرغم تحریم‌ها در ایران بسیار پیشرفت کرده است. ما از تحریم‌ها در این عرصه ممنون هستیم زیرا باعث شده توانایی ساخت توربین، نیروگاه، پالایشگاه و سلاح به دست آوریم. فعالیت‌های بسیاری در این زمینه‌ها در ایران انجام شده است و به جرأت می‌توان گفت در خاورمیانه رقیب نداریم خطوط لوله دریایی، بنادر عظیم، تاسیسات نفتی دریایی که توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود در کشورهای حوزه خلیج به بهره برداری می‌رسد.

جلال‌پور مطرح کرد: مشارکت سرمایه‌گذاران و پیمانکاران روسی با پیمانکاران ایرانی فرصتی خوب برای پول و مدیریت روسی است. تعریف پروژه‌های مشترک عراق، افغانستان، خلیج فارس، آسیای میانه و آفریقا باعث شده که بتوانیم ارزان‌تر و ایمن‌تر کار کنیم.

وی افزود: معدن نیز یکی از مواردی است که روس‌ها باید به آن توجه کنند معدن‌کاری مدرن در روسیه جا افتاده است و بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا توسط روس‌ها به کار گرفته می‌شود. ایران یک بهشت غنی معدنی است که با 60 میلیارد تن ذخیره جزو 10 کشور برتر دنیا محسوب می‌شود و در این زمینه نیز فعالان تجاری روسیه می‌توانند وارد شوند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: دو کشور در تجارت سنتی نیاز به اصلاحات جدید دارند. انتظار کیفی روس‌ها در بخش مواد غذایی و کشاورزی فراتر از عراق و آذربایجان است. طعم، عطر و رنگ میوه ایرانی و تقویم برداشت زودتر از اروپا مزیت بزرگی است که ایران برای روسیه دارد. مراکز فرآوری و بسته‌بندی مدرن میوه هم در حال ساخت است و به زودی محصولات ایرانی می توانند در بازار میوه روسیه رقابت کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93061811187
  • خبرنگار :