نماینده دفتر مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان ملل متحد:

قاچاق اموال فرهنگی در ایران روبه افزایش است

نماینده‌ی دفتر مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان ملل متحد در ایران از افزایش جرایم سازمان‌یافته فراملی که چالش‌های بزرگی در سطح دنیا و ایران ایجاد کرده است، خبر داد.

نماینده‌ی دفتر مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان ملل متحد در ایران از افزایش جرایم سازمان‌یافته فراملی که چالش‌های بزرگی در سطح دنیا و ایران ایجاد کرده است، خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی ایسنا‌، لیک بون وات با اشاره به این‌که ایران در سطح ملی، از افزایش جرایم سازمان‌یافته رنج می‌برد، اظهار کرد: با وجود تلاش‌های مستمری که توسط سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از این جرایم انجام می‌شود‌، هنوز این موضوع وجود دارد‌، اکنون به یک دغدغه جدی تبدیل شده و هزینه‌های زیادی برای برطرف کردنش نیاز است.

او ادامه داد: متأسفانه قاچاق اموال فرهنگی در ایران روبه افزایش است، این قاچاق به‌صورت صادرات و واردات انجام می‌شود و اقدام در حال حاضر سازمان‌یافته شده است.

وی در ادامه به ضرورت ایجاد یک گروه سازمان‌یافته برای جلوگیری از قاچاق آثار تاریخی اشاره و اظهار کرد: برای این اقدام به افزایش ظرفیت‌های آکادمیک در میان سازمان‌های بین‌المللی نیاز داریم.

او unodc (دفتر مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان ملل متحد) را یکی از سازمان‌های بین‌المللی دانست که می‌تواند در این زمینه کمک کند و گفت: متأسفانه در حال حاضر نهادهای سامان‌یافته‌ای از طریق اینترنت اقدام به قاچاق اموال فرهنگی می‌کنند و بسیاری از کشورهای مبدأ و گروه‌های سازمان‌یافته با غارتگری، اموال را به خارج از کشورها منتقل می‌کنند، این اقدام تأثیر زیادی بر هویت آثار تاریخی دارد.

وی unodc را تنها کنوانسیون بین‌المللی دانست که با جرایم سازمان‌یافته مبارزه می‌کند و تأکید کرد: این‌گونه اقدام‌ها نشان‌دهنده‌ی تعهد جامعه‌ی بین‌المللی برای مقابله با قاچاق است. در واقع، این سازمان تلاش می‌کند از پتانسیل مقابله با قاچاق آثار تاریخی استفاده کند و کشورهای عضو را برای مبارزه با قاچاق و حفاظت از آن‌ها توانمند کند.

نماینده‌ی دفتر مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان ملل متحد در ایران ادامه داد: در سال 2003 برنامه‌ی کانتر قاچاق را برگزار کردیم تا با این پدیده مبارزه شود. با گسترش این موضوع، سازمان ملل متحد قصد داشت برای حفاظت و جلوگیری از آثار قاچاق تاریخی فعالیت کند.

او ایران را کشوری دانست که برای افزایش ظرفیت‌های ملی و مبارزه با قاچاق آثار تاریخی تلاش می‌کند و گفت: برنامه‌ی این کانتر در حال نهایی شدن است و نتایج خوبی داشته است، همچنین از نظر قانونی و نهادسازی، به همکاری‌های بین‌المللی کمک زیادی کرده است.

بون وات این قانون را کمک‌کننده به مهار قاچاق آثار تاریخی دانست و ادامه داد: در سال‌های اخیر، توجه به نقش گروه‌های قاچاق در فضاهای مجازی و فضاهای واقعی افزایش یافته است.

وی که صبح امروز در کاخ نیاوران و در سمینار مشترک «نقش جامعه مدنی در مقابله با قاچاق اموال تاریخی» با همکاری دفتر مبارزه با قاچاق و جرائم سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، افزود: قاچاق آثار تاریخی باعث نابودی و از بین رفتن هویت فرهنگی کشورها می‌شود و بشریت را از دسترسی به این آثار برای همیشه مرحوم می‌کند.

او میزان مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی را متناسب با قاچاق این آثار ندانست و گفت: می‌توان حفاظت از آثار تاریخی را در سطح کشور بهتر کرد، به شرط این‌که عموم مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد هم در آن دخالت کنند.

به گزارش ایسنا، در این سمینار که تا عصر امروز ادامه دارد، سه پنل تخصصی‌ درباره‌ی «قاچاق اموال فرهنگی از مصادیق جرایم سازمان‌یافته»، «اهمیت و ضرورت مقابله با قاچاق اموال فرهنگی» و «نقش سمن‌ها و رسانه‌ها در مقابله با قاچاق اموال فرهنگی - چالش‌ها» در کاخ نیاوران برگزار می‌شود.

براساس اعلام، در این سمینار افرادی مانند رییس مرکز خدمات حقوق بین‌الملل نهاد ریاست جمهوری‌ - محبی -،‌ نماینده مجلس و رییس فراکسیون تاریخ و توسعه‌ی گردشگری - هروی -، مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان میراث فرهنگی - غنمی - ‌، فرمانده‌ی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - کربلایی - و مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد - مرتضی رمضانی - سخنرانی می‌کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93061810952
  • خبرنگار : 71191