ظهور حیات 60 میلیون سال زودتر از تصورات پیشین

زمین‌شناسان دانشکده ترینیتی دوبلین دریافتند اشکال حیات 60 میلیون سال زودتر از آنچه تصور می‌شود، به وجود آمدند.

زمین‌شناسان دانشکده ترینیتی دوبلین دریافتند اشکال حیات 60 میلیون سال زودتر از آنچه تصور می‌شود، به وجود آمدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان ایرلندی مدعی‌اند اشکال حیات تولیدکننده اکسیژن بیش از سه میلیارد سال پیش روی زمین وجود داشته‌اند و این زمان 60 میلیون سال زودتر از آن چیزی است که کتاب‌های تاریخ تکامل نوشته‌اند. این اشکال حیات، مسئول افزودن اکسیژن به جو زمین بوده‌اند و این امر پایه‌های تکامل و تکثیر اشکال پیچیده‌تر حیات را بنیان گذاشته است.

محققان ایرلندی با همکاری دانشمندان دانشگاه Presidency در هند شواهدی برای فرسایش شیمیایی صخره‌ها یافته‌اند که به شکل‌گیری خاک در حضور اکسیژن انجامیده است. با استفاده از واکاوی ایزوتوپ اورانیوم-سرب که برای تعیین قدمت در مقیاس‌های زمین‌شناسی به کار می‌رود، آن‌ها دریافتند ظهور اشکال حیات حدود 3.02 میلیارد سال پیش رخ داده است.

الگوی فرسایش شیمیایی در خاک باستانی paleosol با سطوح افزایش‌یافته اکسیژن جو در آن زمان مطابقت دارد و چنین سطوح بالای اکسیژنی فقط توسط ارگانیسم‌هایی تولید شده که انرژی نور و دی‌اکسیدکربن را به اکسیژن و آب تبدیل می‌کنند. این فرآیند که «فتوسنتز» نام دارد، توسط میلیون‌ها گیاه و باکتری مختلف به کار می‌رود.

تکثیر چنین گونه‌های تولیدکننده اکسیژن در سراسر مسیر تکاملی زمین ترکیب جو را تغییر داد و اکسیژن بیشتری به آن افزود. این اکسیژن برای رشد حیات چندسلولی باستانی درست مانند امروز حیاتی است.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Geology منتشر شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۰:۴۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93061709904
  • خبرنگار : 71456