گفت‌وگو با احمد بیگدلی

وزیر آموزش و پرورش هم باید بداند...

احمد بیگدلی که 30 سال سابقه معلمی دارد می‌گوید زنگ انشا بسیار اهمیت دارد و ما باید با برنامه‌ریزی و تربیت معلم این هنر را به دانش‌آموزان بیاموزیم.

احمد بیگدلی که 30 سال سابقه معلمی دارد می‌گوید زنگ انشا بسیار اهمیت دارد و ما باید با برنامه‌ریزی و تربیت معلم این هنر را به دانش‌آموزان بیاموزیم.

این نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اهمیت درس انشا گفت: من 30 سال و 5 ماه و 15 روز معلم بود و با توجه به تجربه و علاقه‌ام به داستان‌نویسی و این‌که در مدرسه همیشه بهترین نمره‌ام، نمره انشا بود، می‌فهمم انشا یعنی چه.

او در ادامه اظهار کرد: انشا یعنی نشو و نما دادن به یک موضوع و این یک هنر است، انشا به دانش‌آموزان چگونه نوشتن و قبل از آن چگونه فکر کردن و چگونه نظر دادن را می‌آموزد و ما حق نداریم بچه‌ها را از این هنر محروم کنیم. متأسفانه تصمیم‌گیری‌ها در کشور ما یک‌باره است، تصمیم می‌گیرند انشا را حذف کنند و گروهی به هر حال در سال‌های مدرسه خود انشا را تجربه نمی‌کنند؛ اما چه کسی این را جبران می‌کند؟ مدرسه آزمایشگاه نیست که با بچه‌ها هر کاری می‌خواهیم انجام بدهیم.

بیگدلی درباره کمک انشا به دانش‌آموزان نیز گفت: انشا دو خاصیت عمده دارد؛ تفکر و شیوه تفکر را می‌آموزد و به نوشتن کمک می‌کند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در کشور یک نامه عادی نمی‌توانند بنویسند.

او درباره چگونگی اداره مؤثر زنگ انشا هم گفت: ما از ترس تبدیل شدن کلاس انشا به زنگ تفریح، به جای این‌که معلم خوب تربیت کنیم که بتواند کلاس را خوب اداره کند، کلا زنگ انشا را حذف کردیم. این در حالی است که ما باید برای تربیت معلم انشا برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ همان‌طور که معلم ریاضی و علوم تربیت می‌کنیم. می‌توان در تابستان برای معلم‌های انشا با کمک آدم‌های فرهیخته و داستان‌نویس‌ها کلاس‌هایی برگزار کرد.

این داستان‌نویس و معلم بازنشسته همچنین درباره شیوه خود برای اداره کلاس انشا اظهار کرد: من در کلاس برای نوشتن موضوع مشخص نمی‌کردم، مثل موضوع‌های نخ‌نمایی چون «علم بهتر است یا ثروت؟»، یا این‌که «درباره بهار انشا بنویسد». این‌ها مسأله امروز ما نیست. بچه‌های الآن دیدگاهی متفاوت دارند و از بچگی با کامپیوتر آشنا می‌شوند. موضوعات الآن برای انشا باید متنوع و در فضای دیگری باشد. من در کلاس نیم ساعت اول برای بچه‌ها کتاب می‌خواندم (کتاب‌های سن خودشان) و بعد از آن‌ها می‌خواستم در کلاس درباره آن بنویسند و هفته بعد بخوانند. این سبب می‌شد که آن‌ها یاد بگیرند گوش بدهند و بعد هم بنویسند. گاهی هم با آن‌ها بازی خیال می‌کردم و با تخیل آن‌ها کار می‌کردم. اما همین چیزها باعث شد که به من اعتراض کنند و کارم به اداره (آموزش و پرورش) بکشد، چون گفته بودند من کارهایی سر خود انجام می‌دهم.

بیگدلی در پایان گفت: انشا درس مهمی است و وزیر آموزش و پرورش هم باید بداند آن‌چه را بلد است روی کاغذ بنویسد از زنگ انشا دارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۰:۴۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93060502838
  • خبرنگار :