شوش دو مشکل کوچک دارد

یک طبقه از ساختمان پیش‌دانشگاهی در محدوده‌ی شوش به‌دلیل رعایت نکردن حریم منظری محوطه‌ی تاریخی باید حذف و دکل مخابراتی واقع در این محدوده‌ی تاریخی نیز باید جمع‌آوری شود.

یک طبقه از ساختمان پیش‌دانشگاهی در محدوده‌ی شوش به‌دلیل رعایت نکردن حریم منظری محوطه‌ی تاریخی باید حذف و دکل مخابراتی واقع در این محدوده‌ی تاریخی نیز باید جمع‌آوری شود.

این دو موضوع را مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا منطقه‌ی خوستان مطرح کرد.

افشین حیدری با اشاره به جلسه‌ی اخیر استانداری خوزستان در زمینه‌ی ثبت جهانی شوش، گفت: در این جلسه تصویب شد که یک طبقه از ساختمان مرکز پیش‌دانشگاهی واقع در کنار محوطه‌ی شوش به‌دلیل رعایت نکردن حریم منظری حذف شود. سامان‌دهی مبلمان شهری نیز با همکاری شهرداری شوش در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان همچنین اظهار کرد: در جلسه‌ی اخیر با حضور معاون عمرانی استانداری تأکید شد، طبق دستور استاندار تا هفته‌ی آینده، دکل مخابرات در محدوده‌ی مسیر مربوطه جمع‌آوری شود. اداره‌ی مخابرات باید همکاری کند، زیرا شوش پرونده‌ای از کشور ایران است و آبروی نظام خواهد بود، اگر در روند پرونده‌ی شوش، مشکلی پیش آید، فقط نام استان خوزستان مطرح نیست، بلکه بحث ایران در بین است.

او در ادامه بیان کرد: از سا‌ل‌های گذشته تا کنون، بسیاری فکر می‌کردند شوش با توجه به مشکلاتش نمی‌تواند پرونده‌ی خوبی برای ثبت جهانی باشد؛ اما امروز می‌بینیم با کارهای خوب صورت‌گرفته در یک سال اخیر، شوش تنها کاندیدای ایران برای ثبت جهانی در سال 2015 است.

وی ادامه داد: خوزستان تنها استان کشور است که سه اثر ثبت جهانی خواهد داشت و از این نظر، استانی خاص است. باید به این واقعیت برسیم و خوزستان را به‌عنوان یک استان تاریخی، فرهنگی و یک استان با مشخصات جهانی بپذیریم. به‌جز بحث نفت و صنعت، مهم‌ترین مولفه‌ی این استان، فرهنگی و تاریخی بودن آن است؛ یکی از مهم‌ترین مسیرهای فرهنگی دنیا مسیر «شوشتر، شوش، چغازنبیل» است و این بی‌سابقه است که سه اثر ثبت جهانی در یک مسیر قرار گرفته باشند.

وی همچنین توضیح داد: از یک سال پیش، با اعتبارات خوبی که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان برای پرونده‌ی ثبت جهانی شوش اختصاص یافت، این باور در سازمان میراث فرهنگی کشور ایجاد شد که شوش می‌تواند پرونده‌ی خوبی باشد. خوشبختانه اقدامات خوبی آغاز شده که این اقدامات تداوم دارد و من قول می‌دهم ما در زمینه‌ی پرونده‌ی ثبت جهانی شوش، طبق برنامه‌ی زمان‌بندی پیش خواهیم رفت. اگر سایر دستگاه‌های مدیریت شهری نیز همکاری داشته باشند، قطعا شوش ثبت جهانی خواهد شد.

حیدری یادآوری کرد: 47 پرونده از ایران در نوبت برای ثبت جهانی هستند و سهمیه‌ی امسال به خوزستان اختصاص یافت. البته از سال آینده، سیاست سازمان میراث فرهنگی این است که استان‌های فاقد اثر جهانی را انتخاب کند، اما با توجه به حجم و وزن پرونده‌ی شوش و اقدامات خوب صورت‌گرفته در یک سال گذشته، این شهر به‌عنوان کاندیدای ایران در یونسکو مطرح می‌شود.

او افزود: به‌زودی کارشناسان یونسکو برای ارزیابی منطقه، بناها و آثار شوش به خوزستان سفر خواهند کرد. به‌تازگی نیز تعدادی از کارشناسان پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی، رییس پژوهشکده و مدیرکل دفتر ثبت به محوطه‌ی شوش آمدند و موضوعات را بررسی کردند تا هرچه زودتر مراحل تکمیلی پرونده انجام شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93060502810
  • خبرنگار :