تب کمپین سطل آب یخ در حالی در ایران داغتر میشود که به دلیل بیتوجهی به بحران کمآبی در کشور و تقلید صرف، نارضایتیها و انتقادهایی را هم بهوجود آورده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در پی ایجاد کمپینی به نام «چالش سطل آب یخ» (Ice Bucket Challenge) در صفحههای اجتماعی که برای حمایت از تحقیق درباره یک نوع بیماری عصبی صعبالعلاج به راه افتاده است، تعداد زیادی از افراد مشهور در سراسر جهان این چالش را پذیرفتند تا با این کار، علاوه بر درک لحظهای مبتلایان به این بیماری فلجکننده اعصاب، به کمک مالی به معرفی این بیماری هم کمک کنند.
ماجرا از این قرار است که چالش سطل آب یخ توسط کسانی ایجاد شده که خود به بیماری «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» یا "ASL" که راه درمانی آن هنوز ناشناخته است، مبتلا هستند. آنها تلاش کردند تا با کمک افراد مشهور و با قدرت در جهان، کمپین خیریهای را برای توجه به این بیماری نادر به وجود آورند تا کمکهای مالی هم برای تحقیق و پیدا کردن راه های درمان آن تامین شود. به این ترتیب هر کسی علاوه بر اینکه سه نفر دیگر را هم به این چالش دعوت میکند، سطل آب یخی را به صورت نمادین به عنوان حمایت از این کار بر سر خود میریزد، یا اینکه مبلغ تعیین شده را به حساب مشخصی واریز میکند، و یا هر دو کار را انجام میدهد.
تا به حال چهرههای سرشناس زیادی در دنیا به این کمپین پیوستهاند که در میان آنها به مارک زاکربرگ (بنیانگذار فیسبوک)، بیل گیتس (مدیرعامل مایکروسافت)، لیونل مسی، ژوزه مورینیو، کریستیانو رونالدو، نیمار، جنیفر لوپز، ... و نیز جورج بوش (رییسجمهور سابق آمریکا) اشاره کرد. البته گفته شده باراک اوباما هم به این چالش دعوت شده بود، اما وی ترجیح داد فقط کمک مالی به این حرکت داشته باشد.
از چند روز قبل، این کمپین به ایران هم راه یافت اما تنها وجه تشابه آن با نمونه خارجیاش، ریختن سطل آب یخ بر سر است. تاکنون چهرههایی مانند بهرام رادان، رامبد جوان، رضا عطاران، ترانه علیدوستی، علی کریمی و... با ریختن سطل آب یخ بر سر خود این چالش را پذیرفتهاند. همچنین افرادی مانند عادل فردوسیپور، علی دایی، باران کوثری، همایون شجریان، شهاب حسینی، مهتاب کرامتی، لیلا حاتمی و حتا کلاهقرمزی هم به این چالش دعوت شدهاند.
نکته قابل توجه درباره این کمپین خاستگاه آن است؛ عدهای از چالشپذیران در صحبتهایشان قبل از ریختن سطل آب یخ، از کمک به محک میگویند و عدهای دیگر هم مردم را به صرفهجویی در مصرف آب ترغیب میکنند!
اما این حرکت منتقدانی هم دارد که به نظر آنها، هنرمندان، ورزشکاران و چهرههای مشهور ایران که در این جنبش شرکت کردهاند، میتوانستند از چنین فرصتی به شکل مطلوبتری استفاده کنند و با یک تیر چند نشان بزنند؛ نه اینکه این موج بزرگ خبری به جایی برسد که در این بحران بیآبی، صدای خیلیها دربیاید که ای کاش به جای ریختن آب یخ بر سر و هدر دادن آب، کار دیگری میکردید، مثلا درخت میکاشتید یا حداقل اگر اصرار به استفاده از آب است، آن را در جایی مثل باغچه روی سرتان میریختید که فایدهای هم داشته باشد. یا گذشته از اینها، کاش به بخش حمایت مالی خیریه آن بیشتر توجه می کردید تا تنها ریختن آب یخ روی سر.
حتا برخی اهالی فرهنگ و هنر و مشخصا چند شاعر و طنزپرداز، در صفحههای شخصی خود در شبکههای اجتماعی به محاسبه این پرداختهاند که تاکنون احتمالا چند متر مکعب آب در جریان این کمپین در ایران هدر رفته و آنرا در حد یک سیل دانستهاند که در شرایط کمآبی که به وضعیت بحرانی توصیف میشود، می تواند ما را با خود ببرد!
انتهای پیام