سیدعزت الله ضرغامی اخیرا اعلام کرده است که بابت کم شدن بودجهی صداوسیما گلهای ندارد؛ با این حال وضعیت این روزهای برخی از پروژههای تلویزیونی که با تکیه بر ظرفیت مالی تهیهکنندگان و یا بهرهگیری از عاملی به نام «اسپانسر» پیش میروند و از طرفی شیوهی تبلیغات تلویزیونی که روز به روز بر حجم آن در شبکهها اضافه میشود، نگرانیهایی را بابت وضعیت این رسانه در بین بینندگان و البته کارشناسان ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هفته گذشته بود که جمعی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ضرغامی دیدار کردند و یکی از موضوعات اصلی هم بودجه سازمان صداوسیما بود.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پس از این دیدار اعلام کرد که این دیدار با هدف نظارت و ارزیابی عملکرد بودجه صداوسیما که رسالت بزرگی در نظام دارد، انجام شده است.
کاتب دربارهی مطرح شدن بحث کمبود بودجه در سازمان صدا و سیما در این جلسه هم گفت: طبیعی است که آقای ضرغامی نیازها و انتظاراتی دارد که هرچقدر بودجه و اعتبارات این سازمان افزایش پیدا کند، میتوان کمک بیشتری به شبکههای برونمرزی و تبدیل شبکههای آنالوگ به دیجیتال انجام داد.
اما بحث این روزهای بسیاری از کارشناسان حوزهی رسانه افزایش تعداد شبکههای تلویزیونی در شرایطی است که سازمان صداوسیما با مشکلات مالی جدی مواجه است.
ضرغامی افزایش تعداد شبکهها را احترام به مخاطب میداند و از طرفی در تلاش برای رقابت با شبکههای ماهوارهای است که عنوان میشود این روزها دیشهای معمولی میتوانند 3000 تا از آنها را دریافت کنند و اگر دیش حرفهای داشته باشی، تعداد شبکههای ماهوارهای که میتوانی دریافت کنی به عدد 18 هزار هم میرسد.
از طرفی طبق مصوبهی جهانی تا سال 2015 شبکههای آنالوگ باید به دیجیتال تبدیل شوند و لازمه چنین کاری این است که مجلس و دولت کمک کنند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس میگوید: هرقدر کمک بیشتری انجام شود، زودتر به این هدف خواهیم رسید.
منظور او از این هدف، تبدیل شبکههای آنالوگ به دیجیتال است.
اما نکته دیگری که این روزها نگرانیهایی را برای کارشناسان رسانه در پی داشته، وضعیت تبلیغات بازرگانی در تلویزیون و رادیو است. از تبلیغ کالاهای مضر در شبکههای تلویزیونی گرفته تا تبلیغ جوایز هنگفت و قرعهکشیهای متعدد لاتاری مانند، این روزها مخاطبان و بیش از همه کارشناسان و ناظران بر سازمان صداوسیما را دلواپس کرده است.
شورای نظارت یکشنبه - دوم شهریور ماه - بالاخره کارت زردش را به صداوسیما بابت پیامهای بازرگانی نشان داد و این رویه را نیازمند اصلاح سریع دانست.
ترویج رویکردهای مادیگرایانه و ضد ارزشی و روحیات عافیتطلبی در مقابل کار و تلاش همراه با تبلیغ نمادهای زندگی غربی از مواردی بود که در تذکر شورای نظارت بر صدا و سیما دیده میشد.
این موارد طی نامهای از سوی رییس شورا به رییس سازمان صداوسیما ابلاغ شده است.
با این حال سید عزتالله ضرغامی همچنان تاکید دارد که از کم شدن بودجه گله ندارد. او این جمله را بعد از دیدار با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس میگوید.
ضرغامی میگوید، امروز اگر بودجه کم شد، گله ندارم. مشکلات کشور است و باید با مشکلات بسازیم و باید نوآوری کنیم که با همان محدودیتها بتوانیم جذابیت و تنوع را بالا ببریم. این کار انجام شده است. اما اگر بخواهیم در همه کشور افزایش یابد، پول میخواهد.
پس همچنان مساله «پول» است و کمبود بودجه؛ معضلی که این روزها برخی از پروژههای تلویزیونی را متوقف کرده است، باعث شده برخی از تهیهکنندگان و برنامهسازان از صداوسیما طلبکار باشند و البته هنرمندان را چشم انتظار دریافت دستمزدشان نگه داشته است.
معضلی که این روزها مشکلی به نام حق پخش مسابقات فوتبال و چالش بین صداوسیما و فدراسیون فوتبال را رقم زده و مخاطب را بابت پخش تلویزیونی این مسابقات نگران کرده است.
ضرغامی از کم شدن بودجه گله ندارد، اما این مساله بینندهی تلویزیون و کارشناسان رسانه را بابت بسیاری از برنامههایی که پخش میشوند و پخش نمیشوند، نگران کرده است.
انتهای پیام