محمدرضا گودرزی میگوید انشا تنها به نویسنده شدن کمک نمیکند، بلکه به دانشآموزان نوشتن میآموزد، چون برخی از تحصیلکردهها و لیسانسیههای ما حتی نوشتن یک نامه اداری را بلد نیستند.
این نویسنده و منتقد ادبی در گفتوگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اهمیت درس انشا برای دانشآموزان گفت: زنگ انشا یکی از مهمترین کلاسهای مدرسهها و دبیرستانهاست، چون پایه نوشتن و خلاقیت انشاست و این موضوع درسی به غیر از کمکی که به آشنایی دانشآموز با ادبیات میکند، به نوشتن به معنای صرف کلمه کمک میکند، چون ما تحصیلکردهای بسیاری داریم که حتی نمیتوانند یک نامه اداری بنویسند.
او درباره دلایل جدی نگرفتن زنگ انشا در مدرسهها گفت: این اتفاق نتیجه فرهنگ، سیستم آموزشی و معلمهای ماست. متأسفانه بسیاری فکر میکنند انشا یک درس فوق برنامه است که تأثیری در درس خواندن و نمره دانشآموزشان ندارد، بنابراین به آن توجهی نمیکنند. اما خوشبختانه من در مدرسه معلمهای خوبی داشتم که به این درس اهمیت میدادند. ولی سیستم آموزشی ما درست نیست و وجود یکی دو معلم خوب هم کمکی نمیکند.
گودرزی درباره ویژگیهای معلمی که انشا درس میدهد گفت: بیشتر معلمهای ما کسانی هستند که به اجبار سر کلاس درس میآیند و خودشان شور و شوق ندارند و نوشتن نمیدانند، برای همین این کلاس را جدی نمیگیرند و نتیجه، جدی نگرفتن نوشتن است.
این نویسنده درباره ابعاد مختلف درس انشا هم گفت: انشا ابعاد مختلفی دارد؛ یکی این که تفکر را تبدیل به کلمه میکند و به دانشآموز کمک میکند ذهن خود را برونفکنی کند و اندیشهاش را روی کاغذ بیاورد. همچنین به او نوشتن میآموزد که بتواند ابتداییترین کارهایش را حل و فصل کند چون لیسانسیههای ما از پس نوشتن یک نامه اداری هم برنمیآیند. همچنین انشا اظهارنظر کردن و تفکر انتقادی را به دانشآموز میآموزد. اگر سیستم آموزشی ما کمی به این ابعاد واقف بود درمییافت درس انشا از سایر درسهای دیگر کاربردیتر است.
انتهای پیام