علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران به عنوان نخستین موافق استیضاح وزیر علوم به بیان دلایل استیضاح کنندگان پرداخت. از جمله مواردی که زاکانی مطرح کرد: قانون شکنی، التهاب آفرینی، گروه گرایی، فعال کردن گسلهای قومی – مذهبی و به کارگیری افراد فتنهگر در وزارت علوم بود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زاکانی در ابتدای سخنان خود در جلسه علنی صبح امروز استیضاح وزیر علوم گفت: یکی از سنتهای الهی امتحان و آزمون است و به همین دلیل استیضاح وزیر علوم که خداوند در قرآن میفرماید همه مورد امتحان و آزمون قرار میگیرند و به قول و ادعا بسنده نمیشود. ما متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح نداشتیم که با بیان ایرادات اساسی دولت جلوی آسیبپذیری ایران، دانشگاهها و مردم را بگیریم.
او ادامه داد: امروز فوریت کشور، فوریت اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است. آموزش، تحول آفرین و شکل دهنده اقتصاد مقاومتی و مصون ماندن ایران از بدخواهان استیضاح وزیر علوم. امروز باید کمر همت بست و از آسیبها و رخنههای موجود کاست. از این منظر نیز آموزش عالی دارای حساسیت بالا است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز روز امتحان ما است تا معلوم شود تربیت ما انقلابی و اسلامی است یا جناحی و باندی و فرقهای؛ رعایت حال مردم را میکنیم یا توجه به جناح و گروه خود.
زاکانی گفت: استیضاح کنندگان حامیان جدی فرجیدانا در رأی اعتماد در سال گذشته بودند و امروز برای جهت گیری درست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند. اما سوال اینجا است که چرا استیضاح؟ آیا راه دیگری نبود؟ علت اصلی استیضاح، قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن گسلهای قومی- مذهبی و سیاسی، گروه گرایی به جای تولید علم و آراستن دانشگاهها است.
این موافق استیضاح عنوان کرد: بکارگیری برخی از مسئولان وزارتخانه بدون رعایت قانون استعلام نظر وزارت اطلاعات برای منصوب نمودن در جایگاههای مدیریتی یکی از دلایل ما برای استیضاح بود. ممکن است آقای وزیر با دریافت اخیر استعلام خود را تابع قانون اعلام کند، اما چرا بعد از یک سال و بدتر از آن چرا بعد از پیگیریهای نمایندگان.
او ادامه داد: بازگشت عناصر بیصلاحیت به دانشگاه نیز یکی دیگری از دلایل ماست. وزیر اطلاعات در همین دولت طی نامه رسمی به سران قوا به بکارگیری برخی سران آشوبگر توسط وزارت علوم و دانشگاه آزاد اعتراض نمودند. جلسهای نیز روز 16 تیر با حضور رئیس مجلس برگزار شد و وزیر علوم با فرافکنی گفتند دانشگاه آزاد به ما پاسخگو نیست و حسابش از وزارت جدا است. ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی وزارت اطلاعات کاری نداریم. بلکه سوال ما این است که چرا اقدام به جذب افراد بیصلاحیت در تحصیلات تکمیلی میکنید. اصرار ما اجرای قانون بود؛ این که این افراد حق ورود به دانشگاه ندارند؛ مگر اینکه وزارت اطلاعات بگوید که آنها حق دارند.
زاکانی افزود: منطق ما ضابطه است نه سلیقهها. اعتراض دیگر ما این بود که در انتخاب روسای دانشگاهها هم همین رفتار سلیقهای و بیقانونی علیرغم اعتراض شورای فرهنگی و حتی رئیس جمهور تکرار شد. طبق آیین نامه انتخاب روسای دانشگاه وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی این وظیفه را بر عهده دارند اما وزیر علوم به بهانه نظرخواهی هیأتهای سه نفرهای را به دانشگاه فرستاد که منشأ التهاب آفرینی شدند و آرامش دانشگاه را بهم زدند. ایشان با تغییر صورت نظرخواهی بدون هیچ نظارتی به اسم اساتید و گروههای خاص و آزمون پس داده، تغییرات مدنظر خود را دنبال کرد.
این نماینده مجلس همچنین گفت: آقای فرجیدانا در خصوص جذب رویه جدیدی را انجام داد که مورد انتقاد شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. نظرخواهی مهم است اما شیوه وزیر غلط است و منجر به التهاب آفرینی و سرمایه سوزی خواهد شد. نکته دوم اینکه چه کسی بر این مسأله نظارت میکند که به کام گروههای فرصت طلب نیفتیم. این کار تا وقتی که توسط مصوبات قانونی نشود قابل انجام نیست.
نکته دیگری که زاکانی به عنوان دلیل استیضاحکنندگان عنوان کرد؛ التهاب آفرینی و فعال کردن گسلهای قومیف مذهبی و سیاسی بود.
او گفت: مجوز دادن به نشریات تجزیه طلب، الحادی و فتنهگر و فعال کردن تشکلهایی که تجربه آشوبگری آنها در دهه 70 مشاهده شده از این دست است؛ نشریاتی که با پولهای خارج از دانشگاه و به نام دانشجویان مجوز گرفتند و درخواست تجزیه ایران را دادند و با دعوت به آشوب و درخواست و بیاخلاقی در دانشگاهها به فعالیت خود ادامه میدهد. آیا این یک نشریه دانشجویی است که با این کیفیت چاپ میشود و وحدت ایران را زیر سوال میبرد و درخواست تجزیه ایران را مطرح میکند.
این نماینده مجلس ادامه داد: بعد از اعتراض نمایندگان دستورالعمل محرمانهای برای صدور مجوز نشریات دانشجویی ارسال شده که باز هم نمایندگان اعتراض کردند و آن را علنی کردند. در این بخش به بهانه ضرورت آزادی در دانشگاهها مغایر با اسلام رفتار شد و رفتارهای ناصوابی صورت گرفت. دانشگاهها پرچمدار آزادیخواهی بودند و اصرار به سیاسی بودن دانشگاهها از خواستههای رهبری است.
زاکانی با اشاره به دیدگاه رهبری درباره سیاسی شدن دانشگاه گفت: ما پیگیر سیاسی بودن دانشگاهها هستیم حتی در سختترین شرایط و حتی در فتنه 88. در آن زمان ما در دانشگاهها میگشتیم و میخواستیم با مدعیان تقلب صحبت کنیم و کرسیهای آزاداندیشی راه بیندازیم، ولی هیچ کدام حاضر نبودند با ما همکاری کنند. ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق آزادی را با سیاسیگری میدانیم.
این موافق استیضاح در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به بازگشت افراد مشکلدار به دانشگاه، گفت: برخی از این افراد مشکل اخلاقی داشتند. تعدادی از دانشجویان و اساتید یکی از دانشگاهها به ما مراجعه کردند و طوماری به ما ارائه دادند که نشان از خودکشی سه نفر به واسطه جنایات یک استاد بیاخلاق داشت.
این استاد از دانشگاه اخراج شده بود اما به دستور آقای فرجی برایش کلاس گذاشته بودند، اما با اعتراض بنده درس ایشان لغو شد ولی ایشان با حضور در دانشگاه مسیر قبلی خود را ادامه میداد. دوباره اعتراض کردم و از ورود ایشان به دانشگاه جلوگیری شد اما ایشان هنوز اتاق دارد و از بیت المال ارتزاق میکند.
او اضافه کرد: از این قبیل، تعدادی از این اساتید اخراجی به دانشگاه برگشتند تا بلای جان دانشجویان شوند. آن یک نفر را چون ما اعتراض کردیم اخراج کردند اما مسأله ما این است که وزارت علوم دغدغه اصلاح ندارد و متأسفانه با توجه به اشکالات فراوان این افراد مجددا با ابلاغ وزارت علوم بدون توجه به نکات بیان شده در نامهای که دیوان عدالت اداری نوشته بود به دانشگاه برگشت.
زاکانی در ادامه اظهارات خود درباره ضرورت استیضاح وزیر علوم با اشاره به بکارگیری عناصر آشوبگر در دانشگاهها، عنوان کرد: وزیر علوم گفتند که هیچ کس را از این عناصر به کار نگرفتند اما فتنهگر از نظر نمایندگان کسی است که بعد از سخنرانی رهبری در آشوبگری شرکت و یا دیگران را به آن دعوت کرد. الان کسانی مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم دارند که آشوبگر هستند.
نکته دیگری که این نماینده مجلس مطرح کرد، کاهش روند روبه رشد دانش در کشور بود که به گفته او در حرکت در مسیر تمدن اسلامی تأثیرگذار بود.
زاکانی همچنین گفت: مخالفت ما با کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی، سبک و مجرمانه مثل بورس بود. ما و دوستانمان بهرهای از این بورسیهها نبردهایم. اما به نظرم بخش بزرگی از وزرا از آن بهره بردهاند و مطلوب است. بورسیه شدن شیوهای قانونی است و با تمهیدات قانونی صورت گرفته و حق معلق کردن 3500 نفر بورسیه را ندارند. درست است که احتمال خلاف وجود دارد، اما باید کمیتههایی تشکیل بدهند و با تخلفات برخورد کنند که قطعا مجلس نیز حمایت خواهد کرد.
او ادامه داد: با بیتدبیری آبروی نخبگان را بردهاند و حتی توسط رسانههای همراه با خود اسامی آنها را رسانهای کردهاند. آنچه برای ما دردآور است این است که لجاجت وزیر مشکلات را بیشتر کرده است. آیا معاون آموزشی کردن وزیر پیشنهادی قبلی که مجلس به او رأی نداد نشان از تدبیر برای امیدافزایی است یا حکایت از بیتدبیری.
این نماینده مجلس افزود: اما رفتارهای مجلس کاملا قانونی بود. از یک هفته بعد از انتخابات و با شروع انتسابات با آقای فرجیدانا جلسه گذاشتند و در جلسات متعدد به ایشان تذکر دادند و اعتراض خود را از رویه جذب عناصر بی صلاحیت در دانشگاهها نشان دادند. حتی مجلس به ایشان کارت زرد داد ولی راه ناصواب ایشان اصلاح نشد.
زاکانی گفت: جلسات متعددی با حضور وزیر، نمایندگان معترض، رئیس مجلس و سایر نمایندگان تشکیل شد اما راه نادرست در کمال تحیر ادامه یافت. مجلس یک ماه به ایشان فرصت داد ولی در این یک ماه هم کاری انجام نشد بنابراین ما مجبور به استیضاح شدیم.
او تأکید کرد: رسانههای همسو با وزیر نیز با لجبازی، تهمت سیاسی بودن به نمایندگان و مجلس زدند و به اصطلاح با افشاگری مجرمانه و غیراخلاقی خود درباره بورسیهها خواستند مجلس را تحت فشار قرار بدهند و دنبال تطمیع نمایندگان بودند. آنها جوسازی کردند و توهین کردند و استیضاح را به سخره گرفتند و در نهایت امر وزیر ما را متهم به سهمخواهی کردم. ایشان در ماه رمضان در جلسهای گفتند من هم اگر دانشگاه و رشوه میدادم نمایندگان با من کاری نداشتند اما آقای وزیر ما جز خیرخواهی از شما چیزی نخواستیم.
زاکانی در پایان سخنان خود گفت: من 11 سال است که نمایندهام و در هیچ استیضاحی اینقدر تحت فشار نبودهایم. حمایت ضدانقلاب و رسانههای خارجی از وزیر آزاردهنده است. آقای فرجیدانا آیا نباید بر راهی که رفتهاید تأمل کنید و فکر کنید دوستان انقلاب را رنجاندهاید و دشمنان انقلاب را دلشاد کردهاید؟
انتهای پیام