در نشست طباطبایی‌نژاد مطرح شد

مدت ماموریت‌ یک مدیر سینمایی تا حواشی ادامه‌دار "لاله"

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از تمدید مدت زمان ماموریت‌اش در سازمان سینمایی توسط صدا و سیما تا یک‌سال دیگر خبر داد و همچنان درباره پروژه «لاله» مورد پرسش قرار گرفت.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از تمدید مدت زمان ماموریت‌اش در سازمان سینمایی توسط صدا و سیما تا یک‌سال دیگر خبر داد و همچنان درباره پروژه «لاله» مورد پرسش قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،محمدمهدی طباطبایی‌نژاد صبح دوشنبه 20 مردادماه در یک نشت رسانه‌ای حاضر شد و مطالبی را درباره آخرین وضعیت پروژه سینمای «لاله»، وضعیت مأموریت خود در سازمان سینمایی و تولیدات این مرکز در بخش‌های مختلف مستند، سینمایی و انیمیشن بیان کرد.

وی پیش از شروع نشستی که توسط سازمان سینمایی برنامه‌ریزی شده بود،گفت: این زمان را خیلی مناسب‌ نمی‌دانستم چرا که به نظرم اگر در زمانی نزدیک به جشنواره حقیقت یا روشن‌شدن تکلیف تولیدات سینمایی نشست رسانه‌ای برگزار می‌کردیم بهتر بود. اما به دلیل اینکه این تاریخ نزدیک به روز خبرنگار بود آن را حمل به خیر کردم.

طباطبایی‌نژاد در این نشست در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا همچنان در سازمان سینمایی به عنوان مأمور از طرف سازمان صداوسیما فعالیت می‌کند؟ و همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد او هم همانند ابراهیم داروغه‌زاده به صداوسیما فراخوانده شود،پاسخ داد: مأموریت من در سازمان سینمایی یک سال دیگر توسط صداوسیما تمدید شده و حداقل تا پایان سال 93 مشکلی برای حضور در اینجا ندارم، البته تا الان سه سال از زمان مأموریت من از سوی صداوسیما پُر شده و تاکنون با حضورم در اینجا موافقت شده است.

او اضافه کرد: با این حال امکان دارد همان‌طور که مأموریت آقای داروغه‌زاده در سازمان سینمایی به پایان رسید، این اتفاق برای من هم رخ دهد و از طرف صداوسیما فراخوانده شوم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره پروژه «لاله» با مروری بر آنچه از سال گذشته تا به حال در این‌باره اتفاق افتاده است، توضیح داد: جلساتی که من با آقای نیک‌نژاد و خانم پرتوی داشتم بر این مبنا بود که پروژه را با هزینه‌های معقول به اتمام برسانیم اما در پایان دومین جلسه آقای نیک‌نژاد موارد به زعم من نامعقولی را مطرح کرد که حرف‌هایش از نظر قانونی هم بی‌وجاهت بود به همین دلیل به نتیجه نرسیدیم.

طباطبایی‌نژاد با تأکید بر اینکه زمانی که به مرکز گسترش آمده دو ماه از توقف پروژه «لاله» می‌گذشت، ادامه داد: این‌طور نبود که در زمان مدیریت من فیلم «لاله» متوقف شود. چرا که به دلیل برنامه‌ریزی غلط در پروژه فیلمبرداری مهمترین صحنه‌های آن باقی مانده بود و شرایط لازم برای انجام آن مهیا نبود.

وی با اشاره به تعبیر حجت‌الله ایوبی –رئیس سازمان سینمایی- مبنی بر اینکه پروژه «لاله» یک موجود ناقص‌الخلقه است، اظهار کرد: نکته مهم درباره این فیلم این بود که شخصیت اصلی آن به نام "لاله صدیق "زنده است و باید اجازه او را برای انجام کار در اختیار می‌داشتیم. البته به طور شفاهی شنیده بودم که خانم صدیق مبلغی را دریافت کرده و حق مالکیت را (به اسدالله نیک‌نژاد) واگذار کرده است، هر چند اینکه این موضوع چقدر صحت دارد را نمی‌دانم.

او افزود: به این ترتیب مطلع شدیم حق رایت لاله صدیق در اختیار شرکت "درایو" است و به دلیل اینکه به هیچ ترتیبی نتوانستیم با آقای نیک‌نژاد به توافق برسیم طبق آنچه در قرارداد ذکر شده بود پیشنهاد تعیین حکم را به سازمان سینمایی دادیم که آقای رضاداد انتخاب شد.

طباطبایی‌نژاد همچنین با اشاره به اینکه تمام اتومبیل‌هایی که برای این پروژه انتخاب شده بود به سوله سازمان سینمایی در کرج منتقل شده و با مالک دفتر پروژه هم تسویه‌حساب شده است، گفت: تمام اموال مربوط به این فیلم در مرکز محافظت می‌شود و در حال حاضر آقای رضاداد دقیق و منصفانه با رعایت وجوه عدالت پروژه را بررسی می‌کند و منتظریم او اعلام نظر کند.

وی خاطرنشان کرد: علیرضا رضاداد با شفیع آقامحمدیان و جواد شمقدری هم مذاکره کرده و دست‌خط‌هایی را جمع‌آوری کرده است. بنابراین در پایان ماجرا طبق قرارداد مکلف به اجرای نظر حکم هستیم و امیدوارم آقای نیک‌نژاد این بار این وظیفه قانونی را اجرا کند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی از کارمندان سابق مرکز گسترش در این پروژه مبالغی را به عناوین مختلف دریافت کرده‌اند و اینکه از فروش ماشین‌های مربوط به فیلم «لاله» می‌توان مبالغ زیادی را بدست آورد، بیان کرد: درباره اینکه کارمندان این مرکز پولی گرفته باشند، سندی ندارم و این صحبت‌ها فقط در حد همان شنیده‌ها است. اما درباره ماشین‌ها باید بگویم آن‌ها قابل فروش نیستند چون نمی‌توانیم هیچ کدام از آن‌ها را از پیست خارج کنیم و قرار بوده به فدراسیون اتومبیل‌رانی و پیست اهدا شود. ضمن اینکه گران‌ترین ماشین خریداری شده در این پروژه 80 میلیون تومان بوده و از آنجایی که نمی‌توانیم آن را شماره‌گذاری کنیم حتی انتقال آن به تهران نیز با مشکل روبرو است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل مرکز گسترس سینمای مستند و تجربی در بخش دیگری از این نشست درباره تولیدات این مرکز گفت: در حوزه سینمای مستند از دی‌ماه سال گذشته 22 قرارداد منعقد شده که در حال تولید و تکمیل هستند و از ابتدای امسال هم 44 فیلم مستند مصوب شده‌اند.

او افزود: در بخش انیمیشن نگاه سختگیرانه‌ای را برای تولید انیمیشن‌های هنرمندانه و الگو پیگیری می‌کنیم که تاکنون حدود پنج قرارداد منعقد شده است.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به درخواست بیش از 70 نفر برای ساخت فیلم اول گفت: بدیهی است که تمام این افراد شرایط کارگردان شدن را ندارند اما قرار شد در مرکز گسترش فرصتی فراهم شود تا مجوز ساخت 20 فیلم کوتاه با هدف آموزش و حرفه‌ای‌سازی صادر شود. بر این اساس در حوزه فیلم‌های داستانی بین مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان تفکیک وظیفه صورت گرفت و تعدادی از تولیدات سینمای داستانی به انجمن محول شده است.

او درباره فعالیت‌های این مرکز در بخش پژوهش هم خاطرنشان کرد: 15 عنوان کتاب مختص سینمای مستند در این مرکز در حال آماده‌سازی است، ضمن اینکه فصل‌نامه سینما هم پس از سال‌ها توقف در انتشار، بهار امسال شماره اول آن آماده شد.

طباطبایی‌نژاد در ادامه نشست خبری خود با تأکید بر اینکه جزئی کردن موضوعات در جشنواره حقیقت ضروری نبوده است، توضیح داد: از این پس فیلم‌ها در سه بخش کوتاه، نیمه‌بلند و بلند تقسیم‌بندی خواهند شد و جوایز هم در همین سه بخش اهدا می‌شوند، همچنین بخش‌های جمعی هم مانند مستندهای شهری، صنایع دستی در نظر گرفته شده و مرور سینمای اصفهان هم از دیگر بخش‌های سینما حقیقت امسال است.

مدیرعامل مرکز سینمای مستند و تجربی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود خاطر نشان کرد که قرار بوده بودجه این مرکز برای حمایت از فیلم‌های اول پنج میلیارد تومان باشد اما به دلیل اینکه فعلا فقط سه و نیم میلیارد تومان اختصاص داده شده احتمال دارد یا در تولید فیلم‌ها مشارکت صورت گیرد یا از نظر کمی در حمایت از فیلم‌ها تغییراتی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست مرتضی رزاق‌کریمی قائم مقام مرکز گسترس سینمای مستند و تجربی و سرپرست معاونت فرهنگی هم اظهار کرد: در بهار 93، 231 طرح مستند دریافت شدند که تاکنون 205 طرح بررسی شدند. همچنین از میان 20 فیلم سینمایی اول، چهار فیلم سینمایی به شکل قطعی تصویب شده است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره بدهی‌های برخی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان به مرکز گسترش پس از اظهارات طباطبایی‌نژاد مبنی بر اینکه «به دنبال برگرداندن پول‌هایی هستیم که از فیلمسازان طلب داریم»، توضیح داد: در این باره آمار تمام پروژه‌هایی که از سال 84 اجرایی نشده،‌ استخراج شده و با دوستان مکاتبه صورت گرفته است اما مشکل اصلی مشکل اهالی سینماست و ما این را درک می‌کنیم به خصوص مستندسازان و فیلمسازان کوتاه که بیشتر مغفول مانده‌اند اما با این حال نباید این روند به عادت تبدیل شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93052009946
  • خبرنگار : 71219