افزایش بهای پروازها در خدمت کاهش آلاینده‌ها

متخصصان محیط زیست اعلام کردند: افزایش دائمی بهای بلیت هواپیما با کاهش تقاضا برای پروازها از حجم آلاینده‌های کربنی می‌کاهد.

متخصصان محیط زیست اعلام کردند: افزایش دائمی بهای بلیت هواپیما با کاهش تقاضا برای پروازها از حجم آلاینده‌های کربنی می‌کاهد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارشناسان محیط زیست تاکید کردند: بهای بلیت هواپیما باید به 100 برابر مبلغ کنونی افزایش یابد تا با کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی از حجم آلاینده‌های صنایع هوایی کاسته شود.

با این حال گردانندگان صنایع هواپیمایی تاکید دارند که با تولید 2 درصد از حجم کلی آلاینده‌ دی‌اکسیدکربن در جهان در واقع سهم بسیار اندکی در افزایش گرمای جهانی دارند. یکی از مشکلات اساسی که کارشناسان محیط زیست به آن اشاره می‌کنند، سرعت گسترش صنایع هوایی است. به عنوان مثال کمپانی بوئینگ به عنوان یکی از سازندگان بزرگ هواپیما می‌گوید که تعداد هواپیماهای در حال پرواز این کمپانی تا سال 2031 میلادی دو برابر خواهد شد.

با این حال تلاش‌ بسیاری از صنایع هوایی برای کاهش آلاینده‌های کربن در مقابل افزایش ترافیک هوایی کمرنگ شده و تا زمانی که میزان تقاضا برای سفرهای هوایی کاهش نیابد این تلاش‌ها بی‌فایده است.

به گزارش ایسنا به نقل از کلایمیت‌نیوزنت‌وورک، افزایش پروازها و مسافران بیشتر به منزله افزایش مصرف سوخت و در نتیجه آلاینده‌های بیشتر است لذا با کاهش تدریجی میزان تقاضا برای سفرهای هوایی، بسیاری از این ترافیک‌های هوایی و به دنبال آن حجم آلاینده‌ها کاهش خواهد یافت.

متخصصان محیط زیست با انتشار این گزارش در مجله «Atmospheric Environment» اعلام کردند: در مورد تقاضا برای سفرهای هوایی در آینده تردیدهایی وجود دارد و احتمال می‌رود که صنایع هوایی به یکی از عوامل رو به رشد تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای تبدیل شوند.

نگارندگان این گزارش معتقدند که قیمت بلیت هواپیما باید به 100 برابر قیمت حاضر افزایش یابد تا سبب کاهش تقاضای سفرهای هوایی و در نتیجه کاهش آلاینده دی‌اکسیدکربن شود. این بدین معناست که قیمت بلیت هواپیما باید سالانه 1.4 درصد افزایش یابد. با این حال هواپیماها تنها یک روی سکه افزایش گرمای زمین هستند چرا که خود فرودگاه‌ها نیز یکی از تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93051808625
  • خبرنگار :