صاحبان صنایع، قهرمانان بعدی مرزهای فضا

با فضاپیمایی که بتواند جهانگردان را در مدار قرار دهد و پاریس و نیویورک را در کمتر از دو ساعت به یکدیگر متصل کند، قهرمانان سفرهای فضایی دیگر فضانوردان نیستند بلکه صاحبان صنایع خواهند بود.

با فضاپیمایی که بتواند جهانگردان را در مدار قرار دهد و پاریس و نیویورک را در کمتر از دو ساعت به یکدیگر متصل کند، قهرمانان سفرهای فضایی دیگر فضانوردان نیستند بلکه صاحبان صنایع خواهند بود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نسل جدید پیشگامان فضایی تماما از بخش خصوصی هستند؛ این در حالی است که زمانی رهبر رقابت فضایی، آژانس فضایی امریکا (ناسا) بود که برای نخستین بار انسان را در سال 1969 بر روی ماه فرود آورد.

هم‌اکنون، «الون ماسک»، پایه‌گذار خودروهای برقی «تسلا» و شرکت اسپیس ایکس، به دنبال دستیابی به فضا تا دهه 2020 است. همچنین پیشرفته‌ترین پروژه فضایی خصوصی به رهبری «ریچارد برانسون» انجام می‌گیرد که موسس انگلیسی شرکت «گروه ویرجین» است. شاتل وی به نام «کشتی فضایی دو» (SpaceShipTwo) در ارتفاع بالا و از یک فضاپیمای مادر چهار موتوره پرتاب می‌شود تا پرواز زیرمداری سه‌ساعته را آغاز کند. این فضاپیما قادر به حمل دو خلبان و شش مسافر است.

برانسون و پسرانش نخستین مسافران این شاتل خواهند بود که انتظار می‌رود اواخر سال جاری میلادی پرتاب شود. بلیت سوارشدن در این کشتی فضایی 250 هزار دلار است اما این موضوع مانع از آن نشده که 600 نفر از جمله لئورنادو دی‌کاپریو صندلی‌های آن را رزرو نکنند.

همچنین، شرکت پرواز فضایی امریکایی XCOR برای پرواز زیرمداری یک ساعته بر روی شاتلی که از صحرای موجاوه در کالیفرنیا اوج می‌گیرد، 100 هزار دلار دریافت می‌کند و تاکنون 300 بلیت آن به فروش رفته‌اند. نمونه اولیه سامانه این شرکت در حال مونتاژ است و امید می‌رود پروازهای آزمایشی آن پیش از اواخر سال جاری میلادی و پروازهای تجاری نیز تا پیش از سال 2015 آغاز شوند.

قرار است این شرکت در هر روز چهار پرواز انجام دهد و این تجارت نه تنها برای ثروتمندان خواهد بود بلکه بازاری برای پرتاب ماهواره‌های کوچک‌تر است که وزن آن‌ها کمتر از 250 کیلوگرم است.

علاوه بر این، شرکت سوییسی «سیستم‌های فضایی» یا S3 با شاتلی بر پشت یک ایرباس، در نظر دارد پرتاب ماهواره‌ها را پیش از انجام پروازهای مسافرتی بین‌قاره‌ای انجام دهد. مقامات این شرکت مدعی‌اند بهای پرتاب ماهواره 250 کیلوگرمی را تا 11 میلیون دلار کاهش می‌دهند و این رقم یک چهارم قیمت‌های کنونی است. نخستین آزمایش‌های پرواز پایان سال 2017 انجام می‌شوند و نخستین پرتاب‌های ماهواره‌ای نیز پایان سال بعد و از پایگاهی در جزایر قناری صورت خواهند گرفت.

برای پروازهای مسافرتی، شرکت‌های فضایی جدید باید از قانونگذارانی عبور کنند که هم‌اکنون مسافرت هوایی را کنترل می‌کنند.

در حال حاضر، یک هواپیمای مسافرتی مسیر 5800 کیلومتری بین پاریس و نیویورک را در هفت ساعت طی می‌کند اما شاتل S3 همین مسافت را ظرف یک و نیم ساعت طی خواهد کرد. گفته می‌شود بهای بلیت این سامانه بیش از 33 هزار و 100 دلار نخواهد بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93051808194
  • خبرنگار : 71456