گزارش رویترز درباره قرارداد نفتی ایران و روسیه

روسیه با خود چند- چند است؟!

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره توافق نفتی ایران و روسیه نوشت: ماه‌ها گفتگوی نفتی بین روسیه و ایران که هر دو هدف تحریم‌های غرب قرار گرفته‌اند روز سه‌شنبه با تغییر ناگهانی موضع مسکو درباره کمک به فروش نفت ایران وارد فاز غیرمنتظره ای شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره توافق نفتی ایران و روسیه نوشت: ماه‌ها گفتگوی نفتی بین روسیه و ایران که هر دو هدف تحریم‌های غرب قرار گرفته‌اند روز سه‌شنبه با تغییر ناگهانی موضع مسکو درباره کمک به فروش نفت ایران وارد فاز غیرمنتظره ای شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسکو ابتدا اعلام کرد با تهران برای کمک به فروش نفت توافق کرده اما کمی بعد این بیانیه را لغو کرد.

منابع آگاه در ماه ژانویه به رویترز گفتند که ایران و روسیه در حال مذاکره درباره‌ یک قرار‌داد تهاتر نفت در برابر کالا به ارزش ماهانه 1.5 میلیارد دلار هستند که ایران را قادر خواهد ساخت صادرات نفت خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و تحریمهای غرب را تضعیف کند.

منابع آگاه گفتند: براساس این قرار‌داد پیشنهادی، روسیه روزانه 500 هزار بشکه نفت در ازای صادرات تجهیزات و کالاهای روسی از ایران خریداری خواهد کرد. این مقدار معادل یک سوم صادرات کنونی نفت ایران است.

مقامات روسیه و ایران سپس انجام این گفتگوها را تایید کردند، اما گفتند که این قرار‌داد هنوز نهایی نشده زیرا روسیه و ایران هر دو صادر‌کنندگان بزرگ نفت هستند و زیرساختهای لازم برای سوآپ راحت نفت خام برای کمک به فروش نفت یکدیگر را ندارند.

از ماه ژانویه تاکنون مسکو خود به دلیل الحاق منطقه کریمه اوکراین و تامین بودجه و تسلیحات برای شبه نظامیان شرق این کشور، تحت تحریم‌های سنگین غرب قرار گرفته است.

در این میان ایران گفتگوهای خود را با قدرت‌های جهانی درباره‌ برنامه هسته‌ای ادامه داده و این گفتگوها در ماه ژوئیه به مدت چهار ماه دیگر تمدید شد.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه در مسکو یادداشت تفاهم پنج ‌ساله‌ای را امضا کردند که همکاری در بخش نفت را شامل می‌شود.

نوواک پس از امضای این قرار‌داد گفت: براساس پیشنهاد ایران ما به سازماندهی صادرات نفت خام ایران از جمله در بازار نفت روسیه کمک خواهیم کرد.

اما نه نوواک و نه در یادداشت تفاهم امضا شده به جزییات زمان و مقادیر احتمالی موجود در قرار‌داد اشاره نشده است.

نوواک گفت: این قرار‌داد تحریم‌های بین‌المللی را نقض نخواهد کرد.

این در حالی است که وزارت انرژی روسیه دقایقی بعد اعلام کرد که این بیانیه را رد می‌کند و روز چهارشنبه بیانیه جدیدی را صادر خواهد کرد.

وزارت انرژی روسیه دلیل خاصی را برای رد سخنان نوواک ارائه نداد و اعلام نکرد که بیانیه جدید درباره‌ همکاری نفتی چه خواهد بود.

تحریم‌ها باعث کاهش صادرات نفت ایران به حدود یک تا 1.5 میلیون بشکه در روز از 2.5 میلیون بشکه در روز قبل از دوران تحریمها و کاهش درآمد‌های صادراتی ایران شده است.

روسیه به عنوان دومین صادر‌کنندگان نفت پس از عربستان نیز برای تامین بودجه خود به صادرات نفت وابسته است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93051607474
  • خبرنگار : 71121