با تشریح دستاوردهای محققان جهاددانشگاهی درآستانه سالگردتاسیس

طیبی خبر داد: بهره‌برداری از چند طرح تحقیقاتی بزرگ نفتی تا پایان سال

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به نقش و کارکرد منحصر به فرد این نهاد به عنوان سازمانی فارغ از ضوابط دست و پاگیر اداری و میانبری مطمئن در مسیر توسعه کشور از پیشنهاد جهاد دانشگاهی مبنی بر تشکیل یک نهاد ملی پژوهش و فناوری برای ایفای مسوولیت اجرای طرح‌های کلان و پروژه‌های ملی از سوی جهاد دانشگاهی با بهره گیری از همه ظرفیت‌های موجود در کشور خبر داد.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به نقش و کارکرد منحصر به فرد این نهاد به عنوان سازمانی فارغ از ضوابط دست و پاگیر اداری و میانبری مطمئن در مسیر توسعه کشور از پیشنهاد جهاد دانشگاهی مبنی بر تشکیل یک نهاد ملی پژوهش و فناوری برای ایفای مسوولیت اجرای طرح‌های کلان و پروژه‌های ملی از سوی جهاد دانشگاهی با بهره گیری از همه ظرفیت‌های موجود در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حمیدرضا طیبی که در نشستی خبری در آستانه 16 مرداد - سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی - سخن می‌گفت در ابتدای سخنان خود با محکوم کردن جنایات اخیر صهیونیست‌ها علیه مردم بی دفاع غزه بر ضرورت برخورد قاطع جامعه جهانی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران که با شعار محوری «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و خارج از بلوک‌های قدرت جهانی به پیروزی رسیده، همواره دارای دشمنانی بوده و خواهد بود، تصریح کرد: در مسیر حفظ اقتدار نظام دستیابی به اقتدار دانش بنیان جزو ضروریات به شمار می‌رود و ما نیز در جهاد دانشگاهی در حد مقدورات درصدد الگوسازی روند حرکت در این مسیر هستیم که تا جایی که می‌توانیم توسعه علمی و فناورانه خود را در جهت دستیابی به اقتدار در حوزه‌های نظامی و علمی حفظ کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته دنیا و برخی از سازمان‌های تعبیه شده در این کشورها که خارج از ضوابط دست و پا گیر دولتی به صورت میانبر در مسیر توسعه گام برمی‌دارند، گفت: جهاد دانشگاهی نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با همین ایده توسط تعدادی از اساتید و دانشجویان شکل گرفت. در واقع ما نیازمند یک سازمان غیردولتی بودیم تا راه‌های توسعه را به صورت میانبر طی کند اما متاسفانه به دلیل آن که هنوز برنامه‌ریزی جامع بلندمدت برای پیشرفت دانش بنیان کشور نداریم، جایگاه جهاد دانشگاهی برای واگذاری برخی ماموریت‌ها نیز به خوبی مشخص نشده است اگرچه در این مسیر خود جهاد دانشگاهی با به دست آوردن توانمندی‌ها سعی به تشخیص مشکلات مملکت و ارائه آن به دولت‌ها اقدام کرده است. به عبارت دیگر جهاد دانشگاهی تا کنون به دنبال دولت‌ها دویده و موفقیت‌هایی که حاصل تلاش جهادگران بوده است را به دولت‌ها ارائه کرده است.

طیبی در ادامه سخنانش با اشاره به تدوین سند جایگاه جهاد دانشگاهی در افق 1404 تصریح کرد: در دوره قبلی ریاست بنده بر جهاد دانشگاهی این سند تهیه و طی آن برنامه چهارم توسعه این نهاد نیز تدوین شد که طی این برنامه در نظر است واحدهای جهاد به تدریج به سمت ایجاد قطب‌های علم و فناوری که دارای مرجعیت ملی و بین‌المللی هستند، پیش روند.

وی با اشاره به آنچه برخی نامهربانی‌ها به جهاد دانشگاهی طی دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد، اظهار داشت: با وجود همه مشکلات، جهاد دانشگاهی ارتباط خوبی را با دولت برقرار کرد به طوری که در بحث قراردادهای پژوهشی توانستیم رتبه نخست را کسب کنیم.

طیبی به دوره جدید مدیریت خود از مهر ماه سال گذشته اشاره و با بیان این که در این دوره دو راهبرد را مد نظر قرار داده است، تصریح کرد: در ادامه راهبردهای گذشته همچنان به دنبال نظام و دولت هستیم تا توانمندی‌های خود را به آنها ارائه کنیم و این موضوع در قالب برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی تدارک دیده شده است. یکی دیگر از راهبردهای مد نظر جهاد در دوره جدید، ایجاد ارتباط گسترده‌تر با دولت، مجلس، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، معاونت‌ علمی و ... در جهت کسب منابع لازم برای دستیابی به اهداف خود عنوان کرد.

وی همچنین به نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به این که نقش هر سازمان باید در این نقشه مشخص شود؛ بنابراین با شورای راهبردی نقشه وارد مذاکره شدیم و پیشنهادهای خود را به آن ارائه کردیم که از جمله این پیشنهادهای شامل تاسیس مراکز انتقال و تولید فناوری در کشور، عضویت جهاد در کمیسیون علم و فناوری دولت و پیشنهاد رصد و پایش روند شاخص‌ها و تولید فناوریها در حوزه‌های منتخب توسط جهاد دانشگاهی است.

رییس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: همچنین در پیشنهادهایی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد درخواست کردیم که جهاد دانشگاهی یک نهاد ملی پژوهش و فناوری به طور رسمی تشکیل دهد و مسوولیت اجرای طرح‌های کلان و پروژه‌های ملی را بر عهده گیرد و در این مسیر جهاد دانشگاهی از همه ظرفیت‌های موجود برای اجرای این پروژه‌ها استفاده کند.

طیبی همچنین از ارائه برنامه‌ای به دولت توسط جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: در این برنامه جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های پیشنهادی جهاد برای دولت با محوریت تحقق اقتصاد دانش بنیان و ایجاد اشتغال برای جوانان تدارک دیده شد.

به گفته وی براساس پیشنهادها و طرح‌هایی که به دولت ارائه شده جهاد دانشگاهی می‌تواند طی دو تا پنج سال آینده 20 هزار شغل به صورت مستقیم و 120 هزار شغل به طور غیر مستقیم برای فارغ‌التحصیلان جوان کشور ایجاد کند.

طیبی خاطرنشان کرد: در پیشنهادهای ارائه شده به دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مورد توجه بود که فناوری‌هایی را که در جهاد دانشگاهی کسب شده است در حد ملی و بین‌المللی توسعه دهیم.

وی ادامه داد: الگوسازی تولید و انتقال فناوری، فرهنگ سازی ایجاد خودباوری در فارغ التحصیلان جهاد دانشگاهی و ارائه مشاوره به دولت در تدوین قوانین یا ارائه مشاوره به مسوولان در بحث توسعه فناوری در کشور و تجاری سازی آن از دیگر اهداف موجود در پیشنهادهای ارائه شده توسط جهاد به دولت و نقشه جامع علمی کشور به شمار می‌رود.

به گفته رییس جهاد دانشگاهی برنامه‌هایی که توسط جهاد به دولت و نقشه جامع علمی کشور ارائه شده است مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

طیبی در بخش دیگری از سخنانش در نشست خبری امروز به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در جهاد دانشگاهی پرداخت و گفت: طی مدتی که مسوولیت جهاد دانشگاهی را پذیرفتم در جهت انعقاد قراردادهای جدید اقدام شده است و به محض رفع رکود حاکم بر کشور و کمبود منابع مالی، قراردادهای جدید توسط جهاد با سازمان‌های دیگر منعقد می‌شود. البته در این مسیر مذاکراتی خوبی با معاونت علمی صورت گرفته است.

طیبی همچنین از انعقاد قراردادهایی با صنعت نفت، وزارت نیرو، صدا و سیما خبر داد و گفت: زمان این قراردادها به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری هستند البته مقرر شده واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی آنها را به بهره برداری برسانند.

وی در ادامه از قرارداد جهاد دانشگاهی با مناطق نفت‌خیز جنوب برای ساخت مته‌های حفاری سه دندانه خبر داد و گفت:‌دانش این پروژه به صورت کامل در ایران تولید شده است و درمرحله آزمایشی 90 درصد موفقیت‌آمیز بوده و بر روی 10 درصد دیگر آن باید کار شود.

وی با اشاره به طراحی و ساخت سامانه جلوگیری از تشکیل رسوبات در مخازن نفتی توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت تصریح کرد: در صورتی که این سامانه وجود نداشته باشد ممکن است رسوبات بسیار سختی در کف مخازن ایجاد و سبب هدر رفتن و ایجاد مشکلاتی جدی شود

طیبی همچنین از ساخت مجموعه‌ای با عنوان مدار ضربه 1800 کیلو ولتی توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت و به سفارش وزارت نیرو خبر داد و گفت: زمانی که صاعقه‌ای ایجاد می‌شود روی خطوط برق می‌نشیند و تجهیزات ما در معرض صاعقه قرار می‌گیرد بنابراین نیازمندیم که صاعقه را به طور مصنوعی در آزمایشگاه‌ها ایجاد کنیم.

وی همچنین با اشاره به تولید فرستنده‌های رادیویی FM در جهاد دانشگاهی خواجه نصیر تصریح کرد: در سال گذشته نمونه 10 کیلو وات آن نیز تولید شد و در حال حاضر جهاد دانشگاهی خواجه نصیر در انواع مختلف فرستنده‌ها دارای مرجعیت است و به زودی کار فرستند‌ه های دیجیتال تلویزیونی با دانش بومی را آغاز می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی فناوری‌های تولید شده توسط پژوهشگاه رویان، فناوری‌های نوین ابن‌سینا و گیاهان دارویی را از دیگر دستاوردهای جهاد دانشگاهی عنوان کرد.

وی یکی از اقدامات مهمی که از سال 81 مطالعات ابتدایی آن در جهاد دانشگاهی صورت گرفته است را مربوط به طراحی و پیاده‌سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این سامانه که هدف آن ارتقاء سطح ایمنی خودرو، حفظ محیط زیست و کنترل ترافیک است پیشرفت 90 درصدی داشته و در حال مذاکره با سازمان‌های مرتبط هستیم تا این تکنولوژی پیاده سازی شود.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه سخنانش به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث شرکتهای دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در این مسیر جهاد دانشگاهی به دنبال ایجاد فناوری‌های تولیدی خود در قالب شرکتهای دانش بنیان و پیدا کردن سرمایه‌گذار مناسب برای آن است. در این راستا اولین شرکت دانش بنیان در پژوهشگاه رویان ایجاد شده است.

وی با اشاره به ایجاد شرکت دانش بنیان توسط مجموعه ابن‌سینا برای تولید آنتی‌بادی‌ها تصریح کرد: همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری برای فناوری‌های الکترونیک قدرت و الکترومکانیک جهاد دانشگاهی در قالب شرکتهای دانش بنیان هستیم تا این فناوری‌ها از بدنه جهاد خارج شوند.

رییس جهاد دانشگاهی از اجرای چهار تا پنج طرح بزرگ در حوزه نفتی توسط جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: تا پایان سال این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسند و جزییات آن اعلام خواهند شد.

طیبی در بخش دیگری از سخنانش به دیدار اخیر جهادگران دانشگاهی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در این دیدار جهاد را مولود مبارک انقلاب خواندند و این که جهاد دانشگاهی از فضاهای امیدوار کننده برای آینده انقلاب به شمار می‌رود. همچنین ایشان فرمودند که در مسیر پیشرفت علمی باید به دنبال ناشناخته‌های علمی و مسائل نو حرکت کنیم و این که جهاد دانشگاهی باید به دنبال کارهای اساسی و عمیق‌تر رود.

وی گفت: سعی شده است جهاد دانشگاهی در دوره جدید فعالیتهای خود مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها را داشته باشد تا با ارائه توانمندی‌های خود حداکثر تاثیرگذاری را در دولت و نظام بگذارد.

رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر این که پیشرفت دانش بنیان در کشور نیاز به برنامه‌ریزی جامع و به روز رسانی افق‌های چشم‌انداز دارد، تصریح کرد: فرماندهی پیشرفت ما در کشور درست نیست و ما نیازمند یک شورا و مجموعه‌ای هستیم که سیاست‌گذاری‌های عالی پیشرفت را در کشور انجام داده و با رصدهای مناسب ما را به افق چشم‌انداز برساند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هچنین برنامه‌های تدارک دیده شده باید شاخص مدار باشند و این شاخص‌ها سنجیده شوند که آیا به برنامه موجود دست یافته‌ایم یا خیر.

طیبی تاکید کرد: در واقع یک مکانی باید سیاست‌گذاری کشور را برای دستیابی به اهداف افق 1404 مدیریت کند و در این مسیر به نظر می‌رسد که شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند با ایجاد تغییراتی این اقدام را انجام دهد البته لازم است دولت نیز حضور فعالی در این مسیر داشته باشد.

وی با تاکید بر این که یک سند زمانی ارزشمند است که در بازه زمانی مربوطه تهیه و اجرا شود، تصریح کرد:‌ باید یک هماهنگی میان مجموعه‌ نظام برای دستیابی به اهداف موجود انجام گیرد.

طیبی در ادامه سخنانش با بیان این که گاهی احساس می‌شود تمامی هم و غم مدیران ما در دوره کنونی به نتیجه رسیدن مذاکرات خارجی است، تا پس از آن به سمت خریدهای لازم برای اجرای سریعتر پروژه‌ها سوق یابند. افزود این درحالیست که با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توان نگرانی دولتمردان را برای اجرای سریع پروژه‌ها با استفاده حداکثری از بازار خود برطرف کرد.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: ما در جهاد ضمن حمایت قاطعانه از دولت تدبیر و امید در سیاستهای خارجی و تلاش آن برای رفع تحریم‌ها از دولت تقاضا داریم که به هیچ وجه اجازه خرید خارجی برای توانمندی‌هایی که در داخل ایجاد شده است را ندهد و برای خریدهای خارجی برنامه‌ریزی کنند که انتقال تکنولوژی به همراه داشته باشد.

وی در ادامه متذکر شد: اگر در مسیر انتقال تکنولوژی این نگرانی وجود دارد که ممکن است به پروژه‌ها آسیبی وارد شود ما در جهاد دانشگاهی آمادگی انتقال تکنولوژی بدون آسیب‌رسانی به پروژه‌های ضروری را دارا هستیم و می‌توانیم این مسوولیت را به عهده گیریم.

طیبی با بیان این که دولت تدبیر و امید خروج از رکود اقتصادی را یکی از موضوعات و افزایش صادرات غیر نفتی عنوان کرده است، گفت: برای آن که ما افزایش صادرات غیر نفتی داشته باشیم در ابتدا باید خودمان آن محصول را در کشور مورد استفاده قرار دهیم در واقع برای آن که صادرات توسعه یابد باید از محصولات داخلی خود حمایت کنیم.

وی با اشاره به اقدام مناسب صورت گرفته در بحث توسعه شرکت‌های دانش بنیان و ارائه تسهیلات به آنها گفت: زمانی می‌تواند این حرکت موفقیت‌آمیز باشد که از هم اکنون موضوع تضمین خرید محصولات آنها نیز مورد توجه قرار گیرد.

رییس جهاد دانشگاهی در بخش دیگر از سخنانش در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر میزان صرفه‌جویی ارزی پروژه‌های جهاد دانشگاهی گفت: به هر حال در طراحی و ساخت تکنولوژی برخی از مواد اولیه و قطعات آن از خارج تامین می‌شود اما جهاد دانشگاهی توانسته است بین 40 تا 80 درصد در پروژه‌های خود صرفه‌جویی ارزی داشته باشد.

وی با تاکید بر این که جهاد دانشگاهی برای اجرای طرح‌های جدید خود نیازمند سرمایه‌گذار است، تصریح کرد: قطعا جهاد نمی‌تواند با منابع موجود خود کارهای بزرگی را به انجام رساند. در این مسیر با چندین سازمان و مجموعه برای انجام فعالیتهای خود در حال مذاکره هستیم.

وی با اشاره به فقدان استراتژی‌های بلند مدت در کشور و با تاکید بر این که ما نیازمند استراتژی‌ توسعه صنعتی در کشور هستیم، تصریح کرد: این استراتژی‌های جهت‌گیرانه می‌تواند مسیر فعالیتهای ما را مشخص کند.

طیبی با ذکر مثالی به انعقاد قرارداد ساخت 14 دستگاه دکل حفاری با حمایت وزیر وقت دولت قبل با جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اما در همان وزارتخانه یک عده مخالف بودند بنابراین این قرارداد ابلاغ نشد و به 6 دستگاه تقلیل یافت اما قرارداد این 6 دستگاه نیز مجددا ابلاغ نشد تا زمانی که دولت تغییر کرد و در حال حاضر به نظر می‌رسد که در دولت جدید و وزارتخانه نفت اصلا استراتژی تغییر یافته است و بنا بر خرید خارجی دکل‌های حفاری است و دلیل قانع کننده‌ای نیز برای این موضوع عنوان نمی‌شود در واقع این مثال همان حکایت فقدان استراتژی و برنامه لازم است.

وی در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که اگر زمانی نظام اعلام کند که به جهاد دانشگاهی نیاز ندارد، گفت: در حال حاضر نیز جهاد دانشگاهی 80 درصد منابع را خود تامین می‌کند و ما خیلی دغدغه‌ای در این موضوع نداریم اما اگر زمانی نظام اعلام کند که نیاز به جهاد ندارد جهاد دانشگاهی سعی می‌کند که فناوری‌های خود را در قالب شرکتهای دانش بنیان توسعه دهد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93051305777
  • خبرنگار :