شرکتهای آلمانی سرمایهگذاریهای روسی خود را در بحبوحه خشم غرب نسبت به نقش روسیه در منازعه اوکراین کمتر کرده و همزمان به سوی ایران متمایل شدهاند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات صنعتی نوشت: شرکتها در سراسر آلمان بی سر و صدا به تجدید روابط تجاری قوی گذشته با ایران پرداختهاند. این تغییر همچنین در کشورهای اروپایی دیگر نیز اتفاق میافتد زیرا دولتهای غربی سرگرم مذاکرات هستهای با ایران هستند و در توافق مقدماتی که در نوامبر سال 2013 به امضا رسید، شماری از تحریمهای ایران را معلق کردند.
صحبتها درمورد توافق جامع ادامه داشته و موجب شده است بعضی از شرکتها امیدوار شوند که بازار 77 میلیون نفری ایران ممکن است به زودی به روی آنها گشوده شود.
استفانی اسپینر کنینگ، مدیر کل شرکت سازنده قطعات هایتک Spinner GmbH و یکی از نمایندگانی که در یکی از دو سفر هیاتهای تجاری آلمان به ایران در سال جاری حضور داشت، اظهار میکند زمانی که تحریمها برداشته شود این بازار منفجر خواهد شد.
بر اساس این گزارش، در حالی که شرکتهای آلمانی فرصتهایی را در ایران میبینند تنها معدودی از آنها مایلند به طور آشکار در مورد آن صحبت کنند. بسیاری از این شرکتها از این واهمه دارند که ابراز تمایل آنها به سرمایهگذاری در ایران ممکن است به روابط نزدیکشان با آمریکا که دومین شریک تجاری بزرگ آلمان در سال گذشته بود، لطمه بزند. در مقابل ایران در رتبه پنجاه و پنجم قرار داشت. شرکتهای آمریکایی از زمانی که آمریکا روابط خود را پس از انقلاب اسلامی با ایران در سال 1979 قطع کرد از ایران دور بودند.
روابط با روسیه وضعیت ظریفی را برای شرکتهای آلمانی نشان میدهد که برخی از آنها قویترین صادرکنندگان جهان هستند. طی چند دهه گذشته تجارت میان این دو کشور رونق بالایی داشت و در سال گذشته به صد میلیارد دلار رسید. به گفته اتاق صنعت و بازرگانی آلمان (دی آی اچ کی)، تقریبا 300 هزار شغل آلمانی مستقیما به صادرات روسی متکی هستند.
زمانی که دولتهای غربی پس از الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه، ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور را به باد انتقاد گرفتند شرکتهای آلمانی در ابتدا به مخالفت با تحریم این کشور برخواستند. این واکنش آنها موج محکومیت کشورهای غربی دیگر را به دنبال داشت با این همه آلمانیها عمدتا از ادامه روابط تجاری با روسیه حمایت میکردند.
تنها پس از سرنگونی هواپیمای مسافری مالزیایی که در 17 ژوئیه بر فراز اوکراین اتفاق افتاد و در جریان آن 298 نفر کشته شدند شرکتهای آلمانی شروع به فاصله گرفتن از روسیه کردند. مقامات صنعتی آلمان از دور جدید تحریمهای اروپایی و آمریکایی که هفته گذشته علیه روسیه وضع شدند، حمایت کردهاند.
بعضی از شرکتهای آلمانی پس از تحریمهای گذشته همچنان نسبت به ایران محتاط هستند. همچنین حتی شرکتهایی که برای سرمایهگذاری به ایران بازمیگردند با موانع بزرگی برای مبادلات ساده روبرو خواهند بود. به عنوان مثال ایران همچنان از دسترسی به سیستم بانکی بین المللی محروم مانده است. با این همه جذابیت ایران برای شرکتهای آلمانی بالا مانده است. در سال 2005 ایران کالاهای آلمانی به ارزش 4.4 میلیارد یورو وارد کرده بود.
به گفته ولکر تریه، مدیر تجارت بین المللی دی آی اچ کی، ایران همانند ترکیه بازار بزرگی برای این شرکت است اما پیش از این که شرکتها برنامههای خود برای ایران را منتشر کنند بایستی نسبت به رو به راه بودن اوضاع مطمئن شوند.
اگر شرکتهای غربی بتوانند به ایران بازگردند شرکتهای آلمانی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارند. پیش از این که شورای امنیت سازمان ملل در سال 2006 ایران را هدف تحریم قرار دهد، غولهای آلمانی از جمله شرکت خودروساز دایملر و داروساز بایر حضور قوی در ایران داشتند. غول صنعتی زیمنس نیز در سال 1868 زمانی که خط تلگراف انگلیس میان لندن و هند را میساخت، وارد ایران شد.
هنگامی که تحریم سازمان ملل در سالهای 2010 و 2012 بر سر برنامه هستهای ایران تشدید شد بیشتر شرکتهای آلمانی از بازار ایران خارج شده و یا از بستن قراردادهای جدید خودداری کردند.
اکنون وجود یک جمعیت و تحصیلکرده که علاقهمند به کالاهای مصرفی و محصولات تولید شرکتهای غربی است آنها را مجددا به سمت ایران کشانده است. ذخایر عظیم نفت و گاز ایران نیز عامل بزرگ دیگری محسوب میشود.
اتاق صنعت و بازرگانی آلمان برآورد میکند صادرات این کشور به ایران در صورت کاهش یافتن تحریمها میتواند از 1.85 میلیارد یورو در سال گذشته به سرعت به بالای 10 میلیارد یورو برسد.
حدود صد شرکت آلمانی در ایران شعبه دارند و بیش از هزار شرکت از طریق عاملان فروش کار میکنند. طبق اعلام اتاق صنعت و بازرگانی آلمان-ایران، بسیاری از این شرکتها پس از سالها دوری از ایران خواهان اطلاعات در مورد این کشور هستند. در کنفرانس دو روزهای که در ماه ژوئیه در مورد ایران در فرانکفورت برگزار شد 40 شرکت از صنایع ماشین و مهندسی کارخانه حضور پیدا کردند. موضوعات مطرح شده شامل گزینههای ورود به بازار، مقررات سرمایهگذاری، تحریمها و سیاستهای ایران بودند.
به گفته جولین امامی، مدیر پروژه سازمان دهنده کنفرانس "منیجمنت سرکل"، شرکتها در حال حاضر در تلاش برای امضای تفاهم نامه با شرکای تجاری ایرانی هستند تا جای پایی را در این بازار برای خود دست و پا کنند.
دنیل برنبک، مدیر اتاق آلمان ایران در تهران اظهار میکند تقاضا از سوی شرکتها در آلمان برای اطلاعات و تماسهای ایرانی نسبت به سالهای گذشته دو برابر شده و به حدود 20 تقاضا در روز رسیده است. علاقه اساسی آلمان به این بازار بزرگ و شناخته شده به طور واضحی افزایش یافته است.
بعضی از غول های صنعتی مانند شرکت تولیدکننده قطعات خودروی بوش با امضای نخستین قراردادش به ایران برگشته است. سخنگوی این شرکت اظهار کرده است ما نخستین قراردادمان را امضا کردیم اما این توافق در مراحل اولیه بوده و همچنان باید منتظر تحولات بعدی باشیم.
انتهای پیام