مرکز تحقیقات انرژی خورشیدی در یزد راه‌اندازی می‌شود

تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه یزد و برق منطقه‎ای استان درمورد راه‏‌اندازی مرکز تحقیقات انرژی خورشیدی و انرژی‏‌های تجدیدپذیر منعقد شد.

تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه یزد و برق منطقه‎ای استان درمورد راه‏‌اندازی مرکز تحقیقات انرژی خورشیدی و انرژی‏‌های تجدیدپذیر منعقد شد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه یزد، دکتر محمد صالح اولیاء، رییس دانشگاه یزد در نشستی که به همین منظور برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون همکاری‏های زیادی بین برق منطقه‏‌ای و دانشگاه یزد انجام شده، به گونه‏‌ای که برخی تحقیقات و همچنین تجهیزات آزمایشگاه‎های دانشکده برق با همکاری برق منطقه‎ای تامین شده است و از این پس هم به واسطه این قرارداد همکاری جدید، ارتباط قوی‎تری با صنعت برق استان خواهیم داشت و این خود یک گام قوی برای ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه خواهد بود.

وی افزود: شرکت برق منطقه‎ای یزد از لحاظ نیروی انسانی هم از سازمان‎های توانمند استان یزد است و همین موضوع باعث می‎شود ارتباط ها با دانشگاه توسعه یابد و امروز با همکاری در قالب یک پژوهشکده انرژی می‎توانیم در مورد مبحث انرژی و صرفه‎جویی، همچنین استفاده از تکنولوژی برتر انرژی در دانشگاه به نتایج ارزنده‎ای برسیم.

اولیاء اظهار کرد: همچنین باید توجه کنیم که الگوی مصرف انرژی در دانشگاه یزد به بازنگری نیاز دارد، بنابراین کمیته‏‌ای با عنوان کمیته انرژی در دانشگاه کلید خورده است تا در زمینه راهکار‏هایی برای صرفه جویی و استفاده از دستاوردهای تکنولوژیک حوزه انرژی به فعالیت بپردازد.

وی گفت: همکاری‏‌ها در قالب این تفاهم‏نامه از حالت تئوریک خارج است و تصمیم داریم تحقیقات و هرگونه اقدام را به صورت کاربردی انجام دهیم و در عمل دانشگاه یزد را به آزمایشگاه مدیریت انرژی تبدیل کنیم، تاکید ما تکنولوژی است و بحث فرهنگ هم بعد از آن باید مورد توجه باشد.

محمدحسن صباغ زادگان، مدیر عامل شرکت برق منطقه‏‌ای یزد نیز گفت: استان یزد دارای یک هزار و 800 مگاوات قدرت نیروگاهی است و هزار و 350 مگاوات امکان تولید برق را داریم که برای استان موفقیت خوبی است.

وی افزود: مصرف انرژی و به ویژه برق در استان زیاد است و نسبت آن در کشور نسبت بالایی است و قبل از این هزار و 70 مگاوات میزان مصرف بوده است که امسال هزار و 150 مگاوات برق در روز و هزار و 120 مگاوات برق مصرفی در شب است و هنگام روز با مصرف بالاتر انرژی در استان به دلیل فعالیت کارخانه‏‌ها و وسایل سرمایشی مواجه هستیم.

صباغزادگان ویژگی‌‏های صنعت برق در استان یزد را استفاده بالغ بر 60 درصد انرژی در صنعت و پایداری شبکه‎های برق استان دانست و اظهار کرد: استفاده درصد زیادی از برق استان در صنعت باعث پیشرفت سریع‎تر این صنعت در استان شده است.

وی ادامه داد: همچنین شبکه‎های برق استان از پایداری بالایی نسبت به استان‎های همجوار برخوردار است و یکی از پایدارترین شبکه‎های برق در کل کشور هستیم که با کمترین مشکل در برق رسانی مواجه بوده‎ایم و به یک چهار راه انرژی در ارتباط با استان‌های همجوار تبدیل شده‏‎ایم.

صباغ زادگان با بیان اینکه رشد صعودی مصرف صنایع از شبکه برق استان باعث پیشرفت آن شده است، گفت: اگرچه استان یزد در زمینه انرژی خورشیدی پتانسیل‌های بالایی دارد، اما تاکنون در این خصوص کاری انجام نشده است و این جای تاسف است، اما این تفاهم نامه می‎تواند قدم خوبی برای شروع این کار باشد و راه‎اندازی مرکز توسعه مدیریتی انرژی خورشیدی نیز گام نخست برای ایجاد مرکز تحقیقات انرژی‎های تجدید‏پذیر محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93050502598
  • خبرنگار :