یک استاد دانشگاه و روانپزشک با بیان اینکه خانواده بیشترین سهم پیشگیری از اعتیاد را به خود اختصاص داده است، از ایجاد کمپین مهارت ارتباط برای نوجوانان با والدین و زوجین برای کاهش طلاق در سازمان بهزیستی خبر داد.
به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، دکتر نعمتاله بابایی درباره نقش و جایگاه خانواده در پیشگیری از اعتیاد گفت: خانواده دارای بیشترین سهم پیشگیری از اعتیاد است و در لیستی که 50 علت اعتیاد در آن تهیه شده و حتی در طبقهبندی علل اصلی و فرعی، به این نتیجه رسیده شده که وجود رابطه صمیمی بین والدین و فرزندان عاملی موثر در پیشگیری از اعتیاد محسوب میشود.
وی افزود: والدینی که مهارت فرزندپروری را نداشته باشند به دلیل وابستگی افراطی فرزندان به آنان و عدم استقلال، آنها را با مشکلاتی مواجه میکنند، ابتلا به اعتیاد موضوعی است که ارتباطی به رابطه عاطفی والدین و فرزند ندارد چرا که در فرزندپروری فرد استقلال خود را داشته و در قبال رفتارهای خود مسوول است و خشم والدین را به معنای طرد نمیداند که به رفتارهای آسیبزا روی بیاورد بلکه خانواده را همواره حامی خود میداند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در سازمان بهزیستی کتابی تحت عنوان استراتژیهای پیشگیری به چاپ رسیده که هدف از آن فرزندپروری و مهارتهای زندگی است، همچنین تحقیقات صورت گرفته و مطالعات کل جهان نشان میدهد که برای بروز اعتیاد فاکتورهایی وجود دارد که میزان تاثیرپذیری والدین در آن کاملا مشهود است.
بابایی تصریح کرد: پس از عامل رابطه صمیمی والدین با فرزندان و آموزش مهارتهای زندگی به افراد، دومین عامل موثر در پیشگیری از اعتیاد است آن است که نوجوان و جوان مهارت امتنا مودبانه، نه گفتن، تاب آوری، سالم زندگی کردن، کنترل هیجان و خشم را بیاموزد، آموزش این مهارتها در یک پرورشگاه نشان داده که کودکان و نوجوانان آموزش دیده هرگز وارد هیچ باندی نشدهاند.
این روانپزشک با تاکید بر ضرورت آموزش مهارتهای اجتماعی به نوجوانان گفت: امروز در مواردی دیده میشود که فرد بزرگسال 30 یا 40 ساله همچنان وابستگی شدید به خانواده دارد در حالی که باید استقلال، خرد ورزی، انتقادپذیری و عقلانیت در افراد از همان نوجوانی شکل بگیرد و در این زمینه راهکاری که سازمان بهزیستی در دستور کار قرار داده ایجاد کمپین مهارت ارتباط برای نوجوانان با والدین و زوجین برای کاهش طلاق است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه با آموزش صرف خانوادهها نمی توان به نتایج مورد نظر رسید، گفت: خانوادهها را نمیتوان کارشناس تربیت کرد، برخورد افراطی و تفریطی از آموزشها نیز ممکن است ما را به نتایج نرساند در حالی که استفاده از تجارب کشورهایی که در این زمینه موفق بودهاند، بسیار مهمتر است.
به گفته این روانپزشک، در کشورهایی که تجربه موفق داشتند پس از مدرسه کودکان به شهرداری سپرده میشوند و اوقات فراغت آنها تحت نظر کارشناسان فرزندپروری و در قالب بازی و سرگرمی آموزش میبینند و تمام کودکان تا 18سالگی به این روش آموزش داده میشوند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: فرزندپروری امروز در کشور ما، نه در خانواده و نه در مدرسه قابل شکلگیری نیست چرا که خانوادهها به این آموزشها مجهز نیستند، معلمان ما الفبا آموز و کنکور پرورند و چون برای تربیت دانشآموزان برنامهای وجود ندارد صرفا به انتقال اطلاعات الفبایی اکتفا میکنند و متاسفانه هیچ نوع پرورشی در مدارس شکل نمیگیرد.
بابایی ادامه داد: باید بتوانیم به تدریج سیستمهایی در کشور ایجاد کنیم که به والدین در فرزند پروری کمک کند، استفاده از ظرفیت شهرداریها و دهیاریها میتواند براساس تجربه موفق سایر کشورها در دستور کار قرار بگیرد و بجای اینکه کودکان و نوجوانان اوقات فراغت خود را در جلو فیلمها و بازیهای کامپیوتری بگذرانند در مراکز تعریفشده و با برنامه آموزش ببینند و تا قبل از رسیدن به 18سالگی مهارتهای درست زندگی کردن را فرا بگیرند.
انتهای پیام