سلطانی‌فر خبر داد:

ارائه تسهیلات به هتل‌سازان،راه‌اندازی سامانه ویزای الکترونیکی و ...

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از احتمال راه‌اندازی سامانه ویزای الکترونیکی با همکاری وزارت امور خارجه تا پایان سال جاری خبر داد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از احتمال راه‌اندازی سامانه ویزای الکترونیکی با همکاری وزارت امور خارجه تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، مسعود سلطانی فر روز گذشته (پنجشنبه) در نشست با خبرنگاران، انجمن‌های دوستدار میراث و جمعی از اتحادیه‌های گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: حال که مقام معظم رهبری مبانی اقتصاد مقاومتی، محتوای اصول و سیاست‌های اقتصادی را ابلاغ کرده‌اند باید از تمام ظرفیت‌های اقتصادی برای توسعه کشور استفاده کرد. در این راستا بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جایگاه ویژه ای دارد.

وی سخنانش را به سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقسیم کرد و ابتدا به میراث فرهنگی کشور و استان اصفهان پرداخت و گفت: کشور دارای هویت تمدنی، تاریخی و فرهنگی چند هزار ساله است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه ایران گنجینه‌ای از مکان‌ها و بناهای مختلف تاریخی است، خاطرنشان کرد: یک میلیون بنا و سایت تاریخی در ایران وجود دارد.

وی به ثبت شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و ادامه داد: این شهر به عنوان هفدهمین اثر شناخته شده ایران به تایید و ثبت یونسکو رسیده است.

این شهر 151 هکتار است که تنها پنج درصد آن کاوش شده و از این مقدار کاوش موزه‌های بسیار زیادی ساخته شده است که نشان می‌دهد اگر منابع مالی وجود داشته باشد، پس از کاوش، مرمت و بازسازی می‌توان موزه های بسیاری ساخت.

زلزله 10 ریشتری دولت قبل در سازمان میراث فرهنگی

سلطانی‌فر با یادآوری اینکه 31 هزار و 100 مکان، بنا، سایت و محوطه‌های تاریخی شناسایی و ثبت ملی شده است، اضافه کرد: بر روی کمتر از یک پنجم از این تعداد کار مرمت و بازسازی انجام گرفته و بسیاری از این کاوش‌ها نیمه تمام رها شده است.اگر برای ادامه کاوش، احیا، مرمت، و بازسازی هر کدام از این 31 هزار و 100 مکان تاریخی به 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد، حداقل 310 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه حتی در صورتی که این مقدار بودجه باشد به لحاظ اجرایی نمی‌توان در یک سال این مکان‌ها را به بهره‌برداری رساند، افزود: اگر در سال حدود 31 میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم، ده ساله کار به اتمام می‌رسد. این موارد در حالی است که مجموع اعتبارات سازمان برای یک سال، 500 میلیارد تومان و 20 درصد اعتبار مورد نیاز سازمان است آن هم به شرط تخصیص صد درصدی بودجه؛ در حالی که تا کنون تخصیص صد درصدی بودجه برای هیچ ارگانی وجود نداشته است.

وی به مدیریت سازمان در دولت قبل اشاره کوتاهی کرد و گفت: طوفان و ویرانی و زلزله 10 ریشتری در سازمان میراث فرهنگی وجود داشته که به بنیه سازمان آسیب رساند؛ در حال حاضر قصد ورود به این بحث را ندارم.

مشارکت بخش خصوصی برای جلوگیری از تخریب ابنیه تاریخی

معاون رییس جمهور با بیان اینکه شهرداری‌ها در عرصه حفظ و حراست از آثار باستانی کمک کننده خوب و موثری هستند، افزود: طبق برنامه ششم توسعه از وجود شهرداری‌ها در کنار سازمان میراث فرهنگی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

سلطانی‌فر به شیوه‌های جدید تامین منابع مالی مورد نیاز سازمان اشاره کرد و گفت: می‌توان از مشارکت‌های مردمی در حفظ میراث فرهنگی استفاده کرد و تنها نباید شعار دهیم که حامی میراث فرهنگی هستیم در حالی که تخریب بناهای تاریخی وجود دارد.

وی به بنای عامری‌ها در کاشان اشاره کرد که با مشارکت مردمی و با استفاده از صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی تبدیل به هتل پنج ستاره شد و گفت: با انجام چنین اقداماتی نه تنها آثار تاریخی حفظ می‌شود بلکه راهی برای درآمدزایی نیز به وجود می‌آید.

معاون رییس جمهور ادامه داد: غیر از بناهایی که ثبت جهانی شده و جزو میراث فرهنگی است و یا بناهایی که در نوبت ثبت هستند، چند هزار بناهای تاریخی وجود دارد که هم وزن این‌ها است.

سلطانی‌فر تاکید کرد: با استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی می‌توان با اعمال تغییر کاربری،علاوه بر جلوگیری از تخریب ابنیه تاریخی، بهره برداری اقتصادی نیز صورت بگیرد؛ این روشی است که در دنیا در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: راه نجات آثار تاریخی و باستانی، مشارکت بخش خصوصی برای جبران کمبود منابع با انجام نظارت‌ها و ایجاد استانداردها است.

ورود 4.5 میلیون گردشگر به کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به مقوله گردشگری پرداخت و گفت: وضعیت در این حوزه در حال بهبود است؛ اگرچه با ظرفیت‌های موجود کشور جایگاه چندان مطلوبی در این بخش ندارد. تمام کشورهای دنیا از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی برای گسترش تعاملات فرهنگی و توسعه اقتصادی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال 2013 میلادی بر اساس آمارها درآمدهای حاصل از گردشگری در دنیا 1250 میلیارد دلار بوده است، افزود: اگر ایران جزو 15 کشور اول باشد حداقل باید به اندازه وسعتش که یک درصد از وسعت زمین است، از این درآمد نصیب ایران شود یعنی 125 میلیارد دلار.

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: به طور خوشبینانه 4.5 میلیون گردشگر وارد ایران شدند که پنج میلیارد دلار درآمد حاصل شده است.

سلطانی‌فر افزود: 517 هزار گردشگر از کشورهای حوزه خلیج فارس و یک میلیون و 600 هزار نفر از کشور عراق وارد ایران شدند.

وی به چشم‌انداز 20 ساله که در این بخش هدف‌گذاری شده اشاره کرد و گفت: باید در این چشم‌انداز تا سال 1404باید میزبان 20 میلیون گردشگر با درآمد 25 میلیارد دلار باشیم.

ایجاد تور مشترک ایران و ترکیه

سلطانی‌فر در عین حال اظهار کرد: رسیدن به این چشم‌انداز با توجه به تحریم‌ها و سوء مدیریت‌های دولت قبل بسیار دشوار است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه هفت سال مقصد گردشگران جهان پاریس بوده است اما در سال گذشته استانبول بیشترین سهم از بازدیدکنندگان جهان را به خود اختصاص داد، خاطرنشان کرد: در دیدار با رییس جمهور ترکیه در خصوص تور مشترک ترکیه و ایران صحبت شد تا هر توریستی که به ترکیه می‌رود به ایران نیز سفری داشته باشد.

وی اعلام کرد: آمار و ارقام نشان از رشد 215 درصدی ورود گردشگران خارجی در سه ماه اول نسبت به همین مدت در سال گذشته دارد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه اراده شخص رییس جمهور تحول اساسی در بخش گردشگری است، اظهار کرد: رییس جمهور معتقد است باید اتفاق ویژه‌ای در بخش میراث فرهنگی بیفتد و بخش‌های دیگر نیز باید به این بخش کمک و یاری برسانند.

وی با بیان اینکه مسئله استفاده از کارت‌های اعتباری به دلیل وجود تحریم‌ها علیه ایران در حال حاضر امکان ندارد، افزود: این مسائل به توافقات 5+1 بستگی دارد که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید به وضعیت خوبی رسیده است.

وی به احتمال راه‌اندازی سامانه ویزای الکترونیکی با همکاری وزارت امور خارجه تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این سامانه به مقداری سرمایه و امکانات نیاز دارد تا بتوان حداقل در برخی کشورها آن را به راه انداخت.

ارائه تسهیلات به هتل‌سازان

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: اگر تسهیلات صدور ویزا انجام شود، با ورود گردشگران خارجی می‌توان این افراد را در هتل‌های سه ستاره نیز سکونت دارد.

سلطانی‌فر با توجه به کمبود هتل با وجود سیل عظیم گردشگر در اصفهان به هتل‌سازی در این استان اشاره کرد و تاکید کرد: با استفاده از صندوق توسعه ملی به پروژه‌هایی که در اصفهان حداقل 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، تسهیلات با نرخ ارزی 6 درصد و نرخ ریالی 16 درصد اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه هتل‌ها فقط قادر به اسکان دادن کمتر از 10 درصد مسافرین هستند، افزود: با وجود این مسئله و اینکه حقایق اقتصادی گویای این است که همه افراد قادر به حضور در هتل‌های چند ستاره نیستند، ما نیازمند به کمک و همکاری آموزش و پرورش هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به بخش صنایع دستی پرداخت شود و اضافه کرد: برای پیشرفت در عرصه صنایع دستی باید در بخش بازرگانی و بازاریابی فعال شد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه در این عرصه می‌توان به راحتی باعث اشتغال افراد زیادی شد، تاکید کرد: افراد گمنام بسیاری در حوزه صنایع دستی وجود دارد که خالق آثاری نفیس و ارزشمند هستند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۶ تیر ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93040603508
  • خبرنگار :