محقق و پژوهشگر عرصه معماری با اشاره به اینکه معماری بستکیه متعلق به ایران است، گفت: متاسفانه احساس نیاز به این معماری در مناطق مرزی ایران کم شده است این در حالی است که این سبک معماری در بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، فریدون فراهانی در جلسه دفاع طرح پژوهشی "شناخت معماری بستک و بررسی تاثیر آن در محله بستکیه دبی" اظهار کرد: متاسفانه احساس نیاز به این سبک از معماری در مناطق مرزی کشور کم شده است و باید توجه به این موضوع در دستور کار قرار گیرد.
وی در خصوص تاریخ پیدایش شهر بستک افزود: مهاجرت اهل تسنن در دوران صفوی، نقطه آغازی برای اهمیت یافتن این منطقه به شمار میرود چنانچه در آغاز قاجاریه و اهمیتیافتن بندر لنگه، به جای بندرعباس و بندر بوشهر، بستک نیز به دلیل قرارگرفتن در مسیر بازرگانی رشد مییابد و از روستایی کوچک به گرانیگاه منطقه تبدیل میشود.
فراهانی با اشاره به اقداماتی که در دوران پهلوی برای محله بستکیه به وقوع پیوست تصریح کرد: در دوران پهلوی، دولت، بستک را از لارستان جدا کرد و در حال حاضر بستک، همچون بسیاری از شهرها، دستخوش از دستدادن هویت بومی و حتی اقلیمی در سیمای معماری خود شده است.
این محقق و پژوهشگر عرصه معماری ادامه داد: از سال 1890 میلادی به بعد، شاهد هستیم که بستکیهای مهاجر ایران در دبی یکی از جاذبههای فرهنگی و توریستی امارات را به وجود آوردهاند.
وی همچنین در خصوص قدمت تاریخی بستک گفت: کهنترین بنای تاریخی لارستان به دوران اشکانیان باز میگردد؛ آتشکده کاریان یکی از سه آتشگاه بزرگ ایرانی در دوران قبل از اسلام است و نام آن را به زبان فرس قدیم «آذر فرنبغ» گفتهاند.
فرهانی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار تاریخی به جا مانده در بستک اشاره کرد و گفت: معماری بومی بستک اگرچه دستخوش کمتوجهیهای برآمده از آسیبهای گذشت زمانه و سیر تجدد و نوگرایی است، اما هنوز نیز قابل مشاهده است که آثار معماری بومی شهر بستک و دیگر بناهای منطقه، آیینه تاریخ و فرهنگ و تأثیر پذیرفته از اقلیم خاص بستک است و بناهایی چون کاروانسرا، حمام، خانههای مسکونی، قلعهها و به ویژه برکههای فراوان منطقه، میتوانند پس از مرمت اصولی، جاذبهای برای گردشگران و مسافران باشند.
وی با گلایه از ساخت و سازهای جدیدی که هیچ گونه رابطهای با معماری این شهر ندارد، افزود: بناهای جدید مسکونی و اداری در بسیاری از موارد، هیچ ارتباطی با اقلیم و سیمای تاریخی شهر ندارند و حتی از نظر فرم، مصالح و ملاحظات طراحی گاه در تناقض با آن است.
انتهای پیام