پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که در زمان یادگیری، "تکرار کردن" همواره گزینه مناسبی نیست.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محققان عصب شناس "Zachariah Reagh" و "Michael Yassa" دریافتند در حالی که تکرار کردن باعث افزایش محتوای واقعی خاطرات میشود، در عین حال میتواند میزان جزییات همراه این خاطرات را کاهش دهد؛ بدین معنا که جزییات دقیق و ظریف موضوع از بین میرود.
طی این پژوهش از گروهی دانش آموز خواسته شد یک یا سه بار به چند تصویر نگاه کنند. سپس برای یادآوری تصویرها مورد سنجش قرار گرفتند.
محققان دریافتند نگاههای چند باره به تصاویر میزان یادآوری واقعی آنها را افزایش داده بود، اما دانش آموزان در به یادآوری جزییات و تمایز تصویرهای دیده شده و تمایز تصاویر مشابه که در جزییات با یکدیگر اختلاف داشتند ضعیف عمل کردند.
به گفته محققان این یادآوری اشتباه مانند آنچه در حفظ کردن شمارههای تلفن رخ میدهد مشابه است و میتواند جزییات اشتباهی را در به یادآوری خاطرات به همراه داشته باشد.
به گفته نویسندگان این پژوهش، یافتههای به دست آمده در حوزه "یادگیری" نیز صدق میکند؛ تکرار محض به خودی خود دارای محدودیتهایی است که باید با استفاده از همراهی سایر تکنیکهای حافظه بر آنها غلبه کرد تا طی آن جزییات ظریف و دقیق مطالب از دست نروند.
این پژوهش در مجله "Learning and Memory" منتشر شده است.
انتهای پیام