قائم مقام معاون ترافیک شهردار تهران در جلسهای که به منظور بررسی برنامههای اجرایی این معاونت با هدف کاهش آلودگی هوای تهران برگزار شده بود، گفت: اجرای این برنامهها از اهم اهداف و مهمترین فعالیتهای مدیریت شهری تهران در برنامه 5 ساله دوم توسعه شهر تهران است.
به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، مهندس حجت الله بهروز افزود: آلودگی هوا، معضلی است که نه تنها شهروندان تهران بلکه شهروندان بسیاری از کلانشهرهای کشور با آن درگیر هستند و همه در قبال آن مسئول هستیم و اگر همیاری کنیم، حل این مشکل طی یک برنامه 5 ساله امکانپذیر خواهد بود.
وی با اشاره به این که در پایان این برنامه باید تهران را به یک شهر قابل زندگی تبدیل کنیم، اظهار کرد: در صورت حمایت جدی دولت از طرحهای پیشبینی شده با هدف بهبود کیفیت هوا در چارچوب قوانین و مقررات، مدیریت شهری میتواند گامهای بلندتری بردارد.
قائم مقام معاون شهردار تهران با بیان این که اراده مدیریت شهری، ارتقای محیط زیست شهر تهران است، تصریح کرد: به این منظور با تشریک مساعی بخش خصوصی، چارچوبهای اجرایی لازم را به منظور اجرای برنامههای پیشبینی شده تدوین نمودهایم و با تمام توان نسبت به تحقق اهداف پیش رو گام برمیداریم.
ذرات آلودگی موتورسیکلتها ریزتر و مخربتر از خودروهاست
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در این جلسه گفت: در جهت کاهش آلودگی هوای تهران 6 برنامه اجرایی از جمله ورود موتورسیکلتهای برقی، ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی، تعویض کاتالیست تاکسیها، نصب فیلتر دوده روی اتوبوسهای دیزلی، رسیدگی به اتوبوسهای فرسوده و توسعه اتوبوسهای برقی، تدوین شده است.
دکتر سید وحید حسینی با اشاره به این که 44 درصد روزهای سال گذشته، هوای تهران ناسالم و فقط 3 روز هوا پاک بود، افزود: وضعیت هوای تهران از حالت بحران هم عبور کرده و لازم است منابع تولید آلودگی همچون موتورسیکلتهای بنزینی مورد توجه ویژه قرار بگیرند.
وی با بیان این که موتورسیکلتهای کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش بیش از 18 گرم آلودگی تولید میکنند، اظهار کرد: این در حالیست که خودروهای با استاندارد یورو 2 در هر کیلومتر پیمایش کمتر از 3 گرم تولید آلودگی میکنند و به عبارت دیگر آلایندگی یک دستگاه موتورسیکلت به طور متوسط 6 برابر یک دستگاه خودرو با استاندارد یورو 2 است.
حسینی با تأکید این که مقادیر زیادی از این 18 گرم آلودگی که در برخی موتورسیکلتهای فرسوده حتی به 27 گرم نیز میرسد، به دلیل بد سوزی مونوکسید کربن تولید میشود، تصریح کرد: بخشی از این آلودگی نیز ذرات معلق به عنوان مادهای سمی است و اتفاقاً اندازه ذراتی که موتورسیکلتها تولید میکنند، خیلی ریزتر و مخربتر از ذراتی است که خودروها تولید میکنند و به دلیل همین ریز بودن، میتوانند تا عمق ریه نفوذ کنند و سلامت شهروندان را با خطر جدی رو به رو کنند.
یک میلیون موتورسیکلت در مرکز تهران تردد میکنند
حسینی با اشاره به این که هر چند آمار درستی از تعداد موتورسیکلتهای فعال تهران در دست نداریم ولی پیشبینی میکنیم بالغ بر میلیون دستگاه موتورسیکلت بنزینی در محدوده مرکزی شهر تردد میکنند، اظهار کرد: عموماً تنظیم هوا در موتورسیکلتهای کاربراتوری دقیق نیست و تنظیم آنها پس از مدتی به هم میخورد و دچار بد سوزی میشوند.
وی با بیان این که علاوه بر آلودگی هوا، صدای ناهنجاری نیز از اگزوز موتورسیکلتهای بنزینی خارج میشود، اظهار کرد: موتورسیکلت تقریباً دو برابر خودرو آلودگی صوتی ایجاد میکند و از این رو ورود موتورسیکلتهای برقی در راستای سیاستهای مدیریت شهری تهران در خصوص استفاده از فنآوریهای پاک، میتواند در کاهش آلودگی صوتی تهران نیز مؤثر باشد.
حسینی با تأکید بر این که موتورسیکلتهای بنزینی 10 تا 15 درصد در ذرات معلق هوا و بالغ بر 30 درصد در آلایندههای گازی هوای تهران نقش دارند، تصریح کرد: دلیل این موضوع عموماً کیفیت بسیار پایین موتورسیکلتهای تولیدی، کارکرد بسیار بد موتور آنها و تنظیم نبودن این وسیله نقلیه دو چرخ است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با تأکید بر این که تعرفه واردات وسایل نقلیه پاک اعم از برقی و هیبریدی از 30 تا 40 درصد به 4 درصد کاهش پیدا کرده، خاطرنشان کرد: این نوید خوبی است از اهتمام جدی و برنامههای اجرایی دولت در این زمینه و امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم نسبت به ترویج خودروهای هیبریدی و موتورسیکلتهای برقی اقدام کنیم.
انتهای پیام