داربست‌ها موزه استاد صنعتی را دربرگرفتند

رییس موزه‌ی استاد صنعتی از آغاز فاز نخست مرمت این موزه، با امضای تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه خبر داد.‌

رییس موزه‌ی استاد صنعتی از آغاز فاز نخست مرمت این موزه، با امضای تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه خبر داد.‌

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موزه‌ی استاد علی‌اکبر صنعتی از حدود هشت سال پیش به‌دلیل آسیب‌ها و مشکلاتی که در بدنه‌ی ساختمان موزه به‌وجود آمد،‌ تعطیل شد تا صورت‌مسأله به‌گونه‌ای پاک شود؛ اما کسی به فکر حل مسأله، یعنی مرمت و سامان‌دهی بنای تاریخی و حفظ مجسمه‌های داخل آن نیفتاد، هرچند انجام کارهایی در این راستا چندبار توسط سازمان هلال احمر و اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران آغاز شد، اما به نتیجه‌ی مشخصی نرسید.

حدود 10ماه پیش، مدیر پیشین اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قول‌ و قرارهایی با سازمان هلال احمر گذاشت تا با بستن تفاهم‌نامه‌ای، به این موزه رسیدگی شود؛ اما آن قول و قرارها فقط در حد تهیه‌ی چند طرح باقی ماند. حدود هفت‌ماه پیش نیز تعدادی دست‌فروش هر روز صبح در حیاط موزه، بساط خود را پهن می‌کردند تا این‌که پس از حدود یکی دو ماه، از موزه بیرون شدند.

و سرانجام از 26 خردادماه امسال، بالاخره داربست‌ها بر قامت خمیده‌ی موزه‌ی استاد صنعتی نصب شدند تا شاید قول و قرارهای هشت ساله به نتیجه برسند، همان‌طور که رییس موزه‌ی استاد صنعتی و مرکز اسناد هلال احمر، آغاز مرمت این موزه و آثار آن را نقطه‌ی آغاز توجه به این بنای تاریخی و مجسمه‌های ارزشمند استاد علی‌اکبر صنعتی دانست.

فرهاد علی‌اکبری با اشاره به این‌که مرمت این بنای تاریخی در دو مرحله انجام می‌شود، اظهار کرد: در مرحله‌ی نخست، بنای تاریخی موزه، مرمت می‌شود و در مرحله‌ی دوم، آثار و طراحی داخلی فضای موزه مرمت خواهد شد.

وی با بیان این‌که برای آغاز مرمت این بنای تاریخی سه ارگان هلال احمر، میراث فرهنگی و شهرداری تهران در دو حوزه‌ی منطقه‌ی 12 و سازمان زیباسازی شهر تهران فعالیت می‌کنند، ادامه داد: اداره‌ی حجم سازمان زیباسازی تهران در حال ایجاد سرپناه مناسب برای مجسمه‌های استاد صنعتی است تا ‌آن‌ها هنگام مرمت ساختمان، آسیب نبینند.

او مدت زمان مرمت این بنای تاریخی را حدود یک تا یک‌ونیم سال دانست و گفت: با پایان یافتن مرمت موزه‌ی استاد صنعتی، کاربری قبلی به این بنا داده می‌شود.

علی‌اکبری با تأکید بر این‌که موزه‌ی استاد صنعتی پس از هشت سال تعطیلی، در حال مرمت است، اضافه کرد: علاوه بر توافق‌نامه‌ای که معاونت‌های این سه ارگان برای اجرایی و عملیاتی شدن آن با یکدیگر بسته‌اند، در تفاهم‌نامه‌ای که بین روسای سه ارگان میراث فرهنگی - مسعود سلطانی‌فر -، شهرداری تهران - محمدباقر قالیباف - و سازمان هلال احمر - محمد فرهادی‌ - بسته می‌شود، اهمیت موضوع مرمت و احیای این بنای تاریخی مطرح می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93032815957
  • خبرنگار : 71191