مدیرعامل شرکت لیزینگ امید عنوان کرد

لیزینگ‌ بهترین نسخه برای درمان شرایط رکود اقتصادی

لیزینگ‌ بهترین نسخه برای درمان شرایط رکود اقتصادی کشور است، بنابراین باید به جایگاه واقعی خود برگردد.

لیزینگ‌ بهترین نسخه برای درمان شرایط رکود اقتصادی کشور است، بنابراین باید به جایگاه واقعی خود برگردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحیم‌لو در حاشیه سمینار « قوانین و مقررات مرتبط با عملیات بانکداری » در مورد نقطه‌ ضعف‌های قوانین که موجب ایجاد مسائل کنونی در سیستم بانکی شده است، اظهار کرد: متاسفانه نظام بانکداری ما ساختار اقتصادی خود را از دست داده و وجه قالب جنبه‌ی تعامل صاحبان سهام، مشتریان و ارباب مدیریت سودآوری اقتصادی شده است.

وی افزود: اعمال بانکداری دولتی در سیستم بانکی موجب شده تا مفهوم سودآوری بهره خنثی شود و در نهایت سیستم بانکی به اجبار به سمت بنگاهداری کشیده شده است.

مدیر عامل شرکت لیزینگ امید گفت: بانک‌ها به دنبال بخشی از هزینه‌های عملیاتی در شرایطی که بانکداری دولتی و دستوری، مکانیزم‌ سودآوری برای آنها را محدود و خنثی کرده است مجبور به بنگاه‌داری شده‌اند.

رحیم‌لو با بیان این‌که در تمام دنیا بانک‌ها از نظر ماهیت تفکیک می‌شوند، بیان کرد: بنابراین تا زمانی که نظام بانکی ما این تفکیک را قائل نشده و تمامی بانک‌ها در یک ماهیت و در یک چارچوب مقرر مدیریت می‌شوند مشکل‌های موجود از جمله بنگاهداری آنها نیز ادامه می‌یابد.

وی یادآور شد: اگر بانک‌های سرمایه‌گذاری تخصصی در کشور داشتیم آنگاه پروژه‌ها و بنگاهداری‌ها در اختیار این بانک‌ها قرار می‌گرفت و سایر بانک‌ها به برنامه‌های دیگر خود رسیدگی می‌کردند.

رحیم‌لو با بیان این‌که در تمام دنیا در اختیار قرار دادن پروژه‌های بزرگ به بانک‌ها یک روش شناخته شده بوده و به رشد توسعه دامن می‌زند، بیان کرد: بنابراین نباید این موهبت را از نظام اقتصادی خود دریغ کنیم.

وی افزود: در بانکداری ایران آنچه که بر مبنای بانکداری اسلامی است روشی شرعی در بحث بهره‌برداری سپرده‌گذاران وجود دارد که اگر مشکلی در اجرا و یا بازخورد آن به نظر می‌رسد باید اصلاح شود.

مدیر عامل شرکت لیزینگ امید با اشاره به سقف 40 درصد سرمایه‌هایی که بانک‌ها می‌توانند در بنگاهداری فعالیت کنند، گفت: بعید می‌دانم که تمامی بانک‌های کشور به این حدنصاب رسیده باشند، چرا که بانکهایی را می‌شناسیم که حتی 15 تا 20 درصد سرمایه خود را به شرکت‌داری اختصاص نداده‌اند.

به گفته رحیم‌لو در موارد محدودی بانک‌ها تا 40 درصد منابع خود را به سرمایه‌گذاری در بنگاهداری اختصاص داده‌اند که نباید آن را به کل سیستم بانکی تسری داد و از ورود آن به عرصه اقتصاد، توسعه و اجرای پروژه‌های عمرانی جلوگیری کرد.

وی همچنین در مورد سهم لیزینگ‌ها گفت: در تمام دنیا لیزینگ به عنوان دومین ابزار تامین‌کننده بنگاه‌های اقتصادی فعال است. این در حالی است که صنعت لیزینگ در ایران هنوز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است.

رحیم‌لو گفت: لیزینگ علاوه بر تامین نقطه‌نظرات فقه شرعی قابلیت این را دارد که مسائل اقتصادی پیچیده امروز را تدبیر کند. به ترتیبی که ظرفیت تامین مالی بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی همچنین بخش واقعی اقتصاد و تحریک عرضه را به قصد رونق اقتصادی بدون این‌که تبعات تورم‌زایی داشته باشد افزایش دهد.

مدیر عامل شرکت لیزینگ امید همچنین در مورد پیش‌بینی آینده پیشروی صنعت لیزینگ گفت: لیزینگ کسب و کاری است که در شرایط اقتصاد کشور در سال‌های اخیر که دچار رکود، عدم رونق و تورم بوده از آن متاثر شده است.

رحیم‌لو افزود:نظام تصمیم‌گیری و نظام پولی و مالی کشور همواره بدون این‌که وارد آسیب‌شناسی رخداد‌ها و اقدامات سوء در حوزه اقتصاد در بخش واقعی آن شوند معمولا ساده‌ترین مسیر که به ایجاد محدودیت برای فضای کسب‌وکار شده را انتخاب کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به تغییر و تحولات انجام شده در یکسال اخیر به ویژه در حوزه بانک مرکزی لیزینگ به زودی به جایگاه واقعی خود برخواهد گشت.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93032815775
  • خبرنگار : 71467