در گفت‌وگو با ایسنا

یک کارشناس مسائل منطقه: زیاده‌خواهی‌های کردستان عراق و "الانبار" باید خاتمه یابد

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه تحولات عراق سرعت گرفته و نتیجه پدیده‌های سیاسی مهمی در منطقه بوده است، اظهار کرد: نتایج انتخابات عراق و سوریه و همچنین پیشروی دیپلماسی ایران در جهان باعث شد عربستان و رژیم صهیونیستی به شدت عصبانی و از آینده سیاسی خود نگران شوند.

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه تحولات عراق سرعت گرفته و نتیجه پدیده‌های سیاسی مهمی در منطقه بوده است، اظهار کرد: نتایج انتخابات عراق و سوریه و همچنین پیشروی دیپلماسی ایران در جهان باعث شد عربستان و رژیم صهیونیستی به شدت عصبانی و از آینده سیاسی خود نگران شوند.

امیر موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطرنشان کرد: عربستان و رژیم صهیونیستی با پیش گرفتن تحولات حرکات موذیانه‌ای آغاز کردند. آنها چند هدف را در اقدامات خود دنبال می‌کنند. اهداف رژیم صهیونیستی از اهداف عربستان متفاوت است. رژیم صهیونیستی می‌خواهد از طریق تکفیری‌ها خود را به مرز ایران برساند و به دنبال این است که تکفیری‌ها در مرز ایران مستقر شوند و در توافقاتی که با اعضای منافقین داشته است آنها را به مرزهای ایران نزدیک کند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی می‌بیند که ایران از طریق حزب‌الله و مقاومت فلسطین نزدیک مرزهایش است.

موسوی اضافه کرد: عربستان به این دلیل که برای مذاکرات آینده‌اش با ایران هیچ برگ برنده‌ای ندارد اقداماتی را آغاز کرده است. از یک سو می‌خواهد ضربه‌ای به منافع ایران بزند و تحولاتی را دنبال می‌کند که به ضرر خط مقاومت در منطقه است. از سوی دیگر از آنجا که از نوری‌المالکی دلخور است می‌خواهد آسیب‌هایی نیز به جریان او وارد کند زیرا عراق از سال 2003 که وضعیت جدیدی داشته است از سوی عربستان به رسمیت شناخته نشده و با وجود هزینه‌هایی که عربستان برای رفتن صدام انجام داد هیچ نتیجه‌ای از تحولات عراق نگرفته است.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: گرایش مردم عراق حرکت به سمت عربستان سعودی نبود و آنها به ایران تمایل داشتند و می‌خواستند با ایران رابطه داشته باشند. عربستان سعودی هزینه کرد و نتیجه نگرفت و در واقع از عراق تودهنی خورده است. از یک سو آمریکا نیز در تحولات عراق سعی می‌کند رویکردی که نوری‌المالکی داشت را تلافی کند. دولت عراق پس از پایان توافقات امنیتی با آمریکا حتی اجازه نداد سربازان آمریکایی یک ساعت بیشتر از توافق در عراق بمانند بنابراین آمریکا کینه‌ای از عراق دارد.

وی با بیان اینکه سه ماه پیش جلساتی در اردن با حضور نجیفی برگزار شد و درواقع آنها مسائل امروز در عراق را برنامه‌ریزی کردند، ادامه داد: آمریکا به اردن، ترکیه، عربستان و کردستان عراق چراغ سبز نشان داده است تا اقداماتی را علیه دولت عراق دنبال کند.

موسوی گفت: آنها تصور می‌کنند اگر در عرض یک هفته تا 10 روز توانستند مالکی را سرنگون کنند به اهداف خود رسیده‌اند در غیر این صورت اگر نتوانند از طریق گروه داعش که گروه مسلح مورد حمایت آنهاست و در عراق پشتیبانی زیادی دارد، وارد شوند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره تلاش آمریکا برای انجام مذاکراتی با ایران در رابطه با عراق، گفت: آمریکا به خاطر بقای سیاسی گروه تفکیری‌ها در عراق می‌خواهد وارد این مساله شود در حالیکه با بسیج سه میلیون نفری که برای پاکسازی کل عراق آماده شده است جایی برای آنها نخواهد ماند.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق و سفر وی به تهران، گفت: بارزانی متوجه خطر شده است و فهمیده که کردستان از این به بعد باید سر عقل بیاید و درباره مسائل کردستان با دولت مرکزی عراق هماهنگی داشته باشد. نفت عراق را چپاول نکند و سرخود در رابطه با مواضع سیاست خارجی این کشور موضع‌گیری مستقل نداشته باشد.

موسوی گفت: بارزانی موضع‌گیری‌های بی‌ادبانه‌ای داشته است و از سوی دیگر بدون هیچ هماهنگی با دولت مرکزی اقداماتی در رابطه با سیاست خارجی این کشور انجام داده است. زیاده‌خواهی‌های کردستان عراق و گروه الانبار در این کشور باید خاتمه پیدا کند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل تاکید کرد: آنها در این مدت از شرایط عراق سوء استفاده کرده‌اند در حالیکه تحولات اخیر به سمتی پیش رفته است که شرایط گذشته دگرگون شده و تحولات جدیدی در آستانه وقوع است.

وی با بیان اینکه اعراب معتقدند ممکن است یک مساله‌ای ضرر داشته باشد اما در واقع کلیت حوادث پس از آن به نفع آن موضوع بوده است، گفت: وقایع اخیر در عراق ضربه بزرگی بود اما مانند جنگ احد پیروزی‌های بزرگی همراه داشت بنابراین تحول بزرگی در عراق صورت می‌گیرد. تعارفات کنار گذاشته خواهد شد و امثال نجیفی نمی‌توانند نخست‌وزیر منتخب اکثریت مردم عراق را نادیده بگیرند و فرمانده بعثی را در موصل تحمیل کنند. این فرمانده تحمیل شده بود که موصل را به داعش تسلیم کرد.

موسوی با بیان اینکه مرجعیت امروز در عراق وارد میدان شده است، به مواضع آیت‌الله سیستانی در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: تصور می‌کنم با توجه به تاثیرگذاری که در روزهای گذشته از سوی مرجعیت شیعه در عراق ایجاد شد، شاهد شکل‌گیری مدلی مانند ولایت فقیه در عراق باشیم. اگر آیت‌الله سیستانی در عراق فتوا نمی‌داد بغداد از دست رفته بود و آنها تا بصره هم می‌آمدند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در رابطه با مواضع کردستان عراق در روزهای گذشته در قبال تحولات این کشور، گفت: کردستان باید حد و مرز خود را بداند و مجبور است شروط بغداد را بپذیرد. اظهارات بارزانی در رابطه با تشکیل دولت خودگردان سنی در عراق آخرین سخنان او در این باره است. او به دلیل تحولات احساس نگرانی کرد و به همین دلیل به تهران آمد و از تهران تضمین‌هایی برای حفظ وضعیت کردستان عراق خواسته است اما باید در نظر داشته باشد که نمی‌تواند اقدامات خودسرانه خود را ادامه دهد.

موسوی تاکید کرد: در شرایط کنونی تحولات عراق به گونه مثبتی پیش رفته و مذاکره ایران با آمریکا ضرورتی ندارد. عراق بهترین نیروها و امکانات نظامی را دارد و تجربیات فرماندهان نظامی آنها کم نیست و به خوبی توانستند در مقابل داعشی‌ها بایستند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا در شرایط کنونی از طرح مذاکره با ایران در رابطه با عراق به دنبال یک هدف است. می‌خواهد ایران کمک کند که گروه‌های طرفدار آمریکا و عربستان در عراق به حیات سیاسی خود ادامه دهند و از بین نروند در حالیکه آنها درک کرده‌اند شرایط عراق جایگاهی برای آنها ندارد. آنها به دنبال حفظ چهره‌هایی مانند طارق الهاشمی، نجیفی و ایاد علاوی در آینده سیاسی عراق هستند.

وی در پایان تاکید کرد: شرایط در عراق مانند روزهای قبل نیست و تحولات این کشور تغییر کرده است. عراق چهره جدیدی پیدا خواهد کرد و افراد خائن و سرکرده‌های گروهک‌های تروریستی از این کشور فرار کرده‌اند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93032815692
  • خبرنگار :