حجتالله ایوبی با آرزوی روزگاری که سینمای ایران بدون نیاز به حمایت مالی سازمان سینمایی زندگی کند، دفترچه سیاستهایش را منتشر کرد و از بیمها و امیدهای حال و هوای امروز سینمای کشور سخن گفت.
به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با انتشار «دفترچه رویکردها، راهبردها و سیاستهای سازمان سینمایی» در سخن نخست آن نوشته است: «چند ماهی از دوران تازه سینمای ایران گذشت؛ ماههایی پرماجرا. مرور آنچه گذشت، بازگویی قصههای تلخ و شیرین است که جایش اینجا نیست. اما در یک جمله میتوان چند ماه گذشته را مانند دوران پیش رو، دوران بیم و امید دانست؛ هول و هراس از سختی راهی که در پیش است.
سینماگران بیمناکند از اینکه نشود و نتوانیم و امیدوارند به اینکه گذشته تکرار نخواهد شد. امیدوارند به روزهای خوب. به بازگشت احترام و متانت و وقار. به پایان تنشها و بحرانها. امیدوارند به پایان بدگمانیها، پایان تلخیها و پایان روزگار بیخانمانی سینمای ایران. و اما بیمناکند از بازگشت رانتخواری؛ از اینکه ویژهخواری به قوت خود باقی باشد و ویژه خوارانی جدید جای ویژه خواران دیگر را بگیرند. بیمها و امیدهایی که حال و هوای امروز سینمای کشور است...
من هم به عنوان سکاندار این کشتی طوفانزده همچنان در بیم و امیدم. بیمناک از ...و امیدوار به اعتمادی که سینمای ایران به مدیران سینمایی دارد؛ امیدوار به همکاری و همدلی که در جامعه سینمایی کشور پدید آمده؛ به جوانان پرشور و خلاقی که پر از اندیشههای درخشاند؛ امیدوارم به بازگشت سایه پرمهر بزرگان سینما بر سر سینمای ایران؛ امیدوارم به سلام گرم مردم ایران به سینما، ایمدوارم به آشتی مردم با سینما؛ به شکلگیری اقتصاد سینما؛ به ورود بخش خصوصی به عرصه سینما؛ امیدوارم به پایان رانتخواری و ویژهخواری؛ به حرکتی پرشتاب به سوی عدالت فرهنگی؛ به سوی همدلی و همکاری بین خانواده بزرگ سینما...
در ماههای گذشته گامهایی به سوی سینمای امید برداشته شد. مهمترین گام بازگشت اعتماد به جامعه سینمایی است. شور و شوقی وصف ناشدنی برای آفرینش آثار پرامید ایجاد شده. جا دارد که خوشحال باشم؛ چرا که موضوعات اساسی در دستور کار سینمای امید قرار گرفته. طرحها و فیلمنامههای درخشانی برای روایت حماسههای دوران پرافتخار دفاع مقدس رسیده. تحکیم بنیان خانواده، فیلمنامههای اجتماعی خوب و به ویژه توجه شخصیت های برجسته سینمای کشور به بزرگان تاریخ ادبیات و عرفان اسلامی نوید بخش روزگار خوبی در سینمای ایران است.
رونق گیشهها دیگر آرزویی دستنیافتنی نیست. با یک ماه پررونق به استقبال نوروز رفتیم. با نوروزی پرفروش به خود امید میدهیم که سالی که نکوست از بهارش پیداست. حرکت پرشتاب وجهادی برای دیجیتالی کردن سینمای کشور به سرعت میوه داد. شهرستانهای کشور سرانجام طعم شیرین اکران همزمان با تهران را چشیدند. بای نخستین بار فروش شهرستانها بر تهران پیشی گرفت و این اتفاقی بسیار مبارک و امیدبخش است. به خوبی میدانیم که راه نجات سینمای ایران آشتی مردم و سینماست. برای رونق اقتصاد سینما راهی جز رونق گیشهها نیست. سالنهایی که یکی پس از دیگری گشوده خواهند شد و پایان بازسازی سه سالن سینمایی قدس که آرام و بیسروصدا در شش ماه گذشته پرشتاب انجام گرفت. میتواند نسیم امیدی برای جان گرفتن بازار سینما باشد.
اما دو واژه بازار و سینما گاهی با هم در ستیزند. سینمای خلاق و هنری امیدی برای بازاری شدن ندارد. این سینما که اتفاقا نام سینما را به خوبی شایسته است، باید پاس داشته شود. سینمای ایران به فیلمهای کم هزینه و سرشار از اندیشههای نو شهره جهان است. اندیشه و گیشه میتوانند از هم گریزان باشند. آنجا که این دو بهم میرسند زهی سعادت و آنجا که سینمای اندیشه از گیشه باز میماند برماست که به فریادش رسیم. پس از چندین و چند نشست نامآوران این عرصه برای اینکه سینمای هنری و اندیشهای برای همیشه بماند و پاس داشته شود طرح «سینمای هنر و تجربه» به ویراست نهایی رسید. سینمای هنر و تجربه میتواند میعادگاه سینمای هنری و خلاقانه بویژه برای نسل جوان و دانشپژوه باشند که امید است در آیندهای نزدیک این طرح به اجرا درآید.
برگزاری پنج جشنواره در چند ماه گذشته ضرورت بازنگری و یا دست کم بازخوانی چگونگی برگزاری جشنوارهها را نشان داد. جشنواره راهی است برای دیده شدن، اما نباید تنها راه ممکن برای دیده شدن باشد. جشنواره وسیله است و نباید به هدف اصلی تبدیل شود. جشنواره یک آیین است، آیینی برای گردهم آمدن. با هم به گفتوگو نشستن. آیین همبستگی و هم گرایی. باید چارهای اندیشید تا آیین همگرایی بهانهای برای واگرایی بین اهالی سینما نشود. رسیدن به جشنوارههایی متناسب با استانداردهای جهانی ولی با رنگ و طعم ایرانی اسلامی در دستور کار است.
سینما ایران به درجهای از پختگی و بلوغ رسیده که میتوان از مدرسه سینمای ایران نام برد. چه بسیارند دوستاداران سینما در گوشههای جهان و آرزومندم روزگاری را در مدرسه سینمای ایران بگذارنند. مدرسه عالی سینما که در شش ماه گذشته طرح آن نهایی شد، میتواند پاسخی به این نیاز باشد؛ مدرسهای که نام ایران و سینمای ایران را شایسته باشد؛ مدرسهای کارگاهی برای تضمین فردای سینمای ایران؛ مدرسهای متفاوت از دانشکدهها و آموزشگاههای رایج؛ مدرسهای که حلقه وصلی برای همه بزرگان سینما باشد؛ مدرسهای بهروز از نظر فناوری و تجهیزات سینمایی؛ کارگاهی برای آموزش استعدادهای درخشان ایرانی و آنان که میخواهند سینما را در مکتب ما بیاموزند.
سال 1393 را با سازمانی آغاز میکنیم که کمی سبکتر شده. شاید برای نخستینبار سازمانی داوطلبانه تعدادی از پستهای مصوب خود را حذف میکند. اما و اگرها در مورد سازمان یا معاونت هم به پایان رسید.
با مصوبه جدید هیأت دولت و ابلاغ رسمی معاونت راهبردی ریاست جمهوری، سازمان سینمایی دارای سه معاونت و 11 اداره کل است. دو معاونت فعالیتها و آثار در هم ادغام و به معاونت نظارت و ارزشیابی تغییر نام داد. معاون آموزش و پژوهش و برای کمک به رشد علمی و روزآمدی سینمای کشور تأسیس شد. در نمودار جدید امور بینالملل به عنوان اداره کل مستقل برجسته شده است.
امور بینالملل را جدی گرفتهایم. اگرچه هنوز برای گزارشدهی بسیار زود است،اما همه شرایط برای آغاز دوران تازهای در عرصه بین المللی فراهم شده. اقدامهای جزیرهای در موسسات به پایان رسیده و به سوی سیاست واحد بین المللی پیش میرویم.
به عنوان مثال در جشنواره کن امسال، همه سینمای ایران زیر یک چتر گردهم آمدند. کارشناسان بین المللی موسسات، برگزیدگان فیلم فجر، برگزیدگان مردمی جشنواره، عدهای از منتقدان سینما و برگزیده جشنواره حقیقت و فیلم کوتاه تهران سینمای ایران را در کن امسال نمایندگی کردند. تفاهمهای خوبی با کشورهای همسایه و کشورهای مهم اروپایی در شرف نهایی شدن است. حضور فعال در جشنوارهها با هدف یافتن راهی برای اکران فیلمهای ایران خواسته ی مهم ماست.
اما آنچه که پیش رو دارید، خلاصهای است از سیاستهای حمایتی سازمان سینمایی در سال 1393. در آرزوی روزگاری هستیم که سینمای ایران بدون نیاز به حمایت مالی سازمان سینمایی زندگی کند. اما تا تحقق آن رویا چارهای جز کمک به ساخت فیلم و حمایت برای اکران فیلمها نیست. همان گونه که گفته شد، رویکرد اصلی، حرکت به سوی حمایت پس از تولید است. حمایت از تولید هم شفاف و براساس ملاکهایی است که اعلام شده.
رویکرد کلی این بسته حمایت از برنامههایی است که بر رونق سینما بیافزاید و سفره خالی و کوچک سینما را کمی بزرگتر کند. توافقهای نهایی برای صدور کارت سینما صورت گرفته است. با دستگاهها و نهادهای مختلف در حال رایزنی هستیم تا کارتهای سینما را برای کارکنان شان شارژ کنند. مکانیزه کردن سیستم فروش، راهاندازی سیستم یکپارچه دیجیتال و بازسازی و بهسازی سالنهای سینما در اولویت برنامههاست. بخش قابل توجهی از بودجه امسال نیز به حمایت از اکران فیلم و خرید رایت فیلمها اختصاص خواهد یافت.»
به گزارش ایسنا،دفترچه «رویکردها، راهبردها و سیاستهای سازمان سینمایی» دولت تدبیر و امید به اهتمام رمضانعلی حیدری خلیلی مشاور راهبردی سازمان سینمایی و به سفارش اداره کل روابط عمومی این سازمان یک سال بعد از آغاز به کار دولت تدبیر و امید و 9 ماه بعد از ریاست حجتالله ایوبی بر سازمان سینمایی منتشر شد.
در ابتدای این دفترچه، «سخن نخست» توسط حجتالله ایوبی معاون وزیر و معاون سینمایی نوشته شده است.
سپس مقدمه آمده که در این مقدمه با اعتقاد به نقش حمایتی سازمان سینمایی به عنوان پشتیبان سینمای ایران تأکید شده است و اعلام شده که در این دفترچه تلاش شده بر پایه سیاستهای اصلی زیر این دفترچه تدوین شود:
1-متعالی سازی و رشد کیفی محصولات سینمایی و سمعی و بصری در جهت اهداف و اولویتها
2-افزایش مخاطبان سینمای ایران
3-به رسمیت شناخت و صیانت از سرمایهگذاری بخش خصوصی
4-شفافسازی شیوههای اعمال حمایت
5-اولویت حمایت از سرمایهگذاری و فعالیتهای زیرساختی و توسعه سینما
همچنین اظهارامیدواری شده با همیاری و همکاری اصحاب فعالان و اصناف سینمای و نقد و پیشنهاد سازنده آنان کاستیهای احتمالی سیاستهای ابلاغی رفع شود به نحوی که روند حمایت تولید تسهیل و بستر لازم برای ارتقای کیفی آثار سینمایی و سمعی و بصری توسعه فضای نمایش سینما، افزایش مخاطبان و مصرفکننده و رونق اقتصادی سینما فراهم آید.
بعد از مقدمه، فصل اول با حمایت از تولید و عرضه آثار سینمایی و سمعی و بصری (داستانی، مستند، کوتاه و انیمیشن) و فصل دوم توسعه فضای نمایش سینما (سالن سینما)، فصل سوم توسعه شبکه نمایش خانگی، فصل چهارم حضور بینالمللی سینمای ایران، فصل پنجم اکران، توزیع و عرضه حرفهای محصولات سینمایی و سمعی و بصری منتشر شده و در بخش ضمائم طرح تأسیس مدرسه عالی سینما به اهتمام دفتر مطالعات دانش سینمایی و طرح سینمایی «هنر و تجربه» به اهتمام ایرج تقیپور آمده است.
انتهای پیام