طبق وعده مردان دولت دهم قرار بود آزادراه اصفهان – شیراز امسال به بهرهبرداری برسد اما مسئولان فعلی در آخرین اظهارات خود قول آمادهسازی آن را ظرف سه سال آینده دادهاند و کار روی این آزادراه پس از گذشت چهار سال همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح احداث آزادراه اصفهان – شیراز که حدود 40 سال سابقه دارد از سال 89 رسما وارد فاز اجرایی شد تا با طول 370 کیلومتر کریدور شمال به جنوب کشور را تکمیل کند.
این آزادراه که در دو باند مجزا دو شهر توریستی کشور را به یکدیگر وصل میکند بناست ضمن پایین آوردن قابل توجه زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و البته پایین آوردن سوانح رانندگی را نیز همراه داشته باشد.
آزادراه اصفهان – شیراز در دو قطعه مجزا ساخته میشود؛ مسیر نخست از "تنگ خیاره" شهر صدرا تا "سده" شهرستان اقلید خواهد بود و بخش دوم از سده اقلید تا ایزدخواست شهرستان آباده ساخته میشود.
در زمان کلنگ زنی کار اعلام شد کار ساخت منطقه نخست در اختیار قرارگاه خاتمالاوصیا است و منطقه دوم توسط بخش خصوصی ساخته میشود.
هر چند مسئولان وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل از اظهارنظر صریح درباره زمان بهرهبرداری از این پروژه بزرگ امتناع میوریزدند اما مدیر عامل وقت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در سال 90 زمان اجرایی کار را سه سال اعلام کرده بود که این امر نشان از تاخیر قطعی افتتاح پروژه دارد.
به خصوص که در آخرین اظهارنظر رسمی مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در اردیبهشت ماه امسال از راه اندازی این آزادراه ظرف سه سال آینده خبر داده است که البته این مساله شرطی دارد و آن تزریق کامل اعتباراتی است که برای این پروژه تصویب شده است.
طبق اعلام هوشنگ عشایری کل اعتبار این پروژه 1750 میلیارد تومان است که تاکنون 340 میلیارد تومان آن فراهم و به پروژه وارد شده است.
این آزادراه مرحله اجرایی دیگر نیز از سمت اصفهان تا کیلومتر 116 به موازات محور موجود خواهد داشت که در حال حاضر در مرحله طراحی به سر میبرد.
آزادراه اصفهان – شیراز که پس از بهرهبرداری، سفر وسایل نقلیه جادهای را 100 دقیقه و طول مسیر را 134 کیلومتر کاهش خواهد داد در اتصال منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی به مرکز کشور نقشی عمده ایفا میکند.
اما شاید مهمترین کارکرد این آزادراه اتصال شاهراه گردشگری ایران از تهران به قم، اصفهان، شیراز و بوشهر است و اتصال اتوبانی دریای خزر به خلیج فارس نیز پس از افتتاح این پروژه ممکن خواهد بود.
هر چند برخی از اخبار از کند شدن روند پیش روی این پروژه بزرگ حکایت دارد اما بازدید روز گذشته معاون وزیر راه از محل این پروژه امیدها را برای افتتاح آزادراه اصفهان – شیراز در موعد مقرر زنده کرد طرحی که به گفته نورزاد با توجه به اهداف و شرایط اجرایش در اولویت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرار گرفته است.
انتهای پیام