ابهام در قیمت جدید خودروهای داخلی

شورای رقابت در حالی قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کرده که ابهاماتی در زمینه قیمت‌های اعلامی وجود دارد.

شورای رقابت در حالی قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کرده که ابهاماتی در زمینه قیمت‌های اعلامی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرانجام پس از چند ماه کشمکش، شورای رقابت قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام کرد. نکته قابل توجه در قیمت‌های اعلامی کمتر بودن قیمت جدید برخی خودروها از قیمت‌های فعلی آن‌ها است.

در این زمینه اگرچه شفاف‌سازی درستی صورت نگرفته اما رییس شورای رقابت به طور خاص در مورد خودروی 206 اعلام کرده که دلیل پایین‌تر بودن قیمت جدید این خودرو از قیمت قبلی آن اختلاف نظر با ایران خودرو در زمینه قیمت پایه خودروها است.

شورای رقابت در حالی در دوره پیشین فعالیت خود در دولت دهم قیمت‌های فروردین 1391 را به عنوان قیمت پایه خودروها مدنظر قرار دارد که خودروسازان همان زمان اعلام کردند که این قیمت‌ها واقعی نبوده و همراه با ضرر و زیان بوده است.

در این زمینه به نظر می‌رسد دلیل یکی از اختلافات خودروسازان ‌با شورای رقابت قیمت‌هایی است که به عنوان قیمت پایه در فرمول جدید قیمت‌گذاری مدنظر قرار گرفته است. به عنوان مثال در حالی شورای رقابت قیمت خودروی 206 تیپ 5 را 28 میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرده که قیمت فعلی این خودرو 35 میلیون و 431 هزار تومان است.

در این رابطه معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اگرچه از اظهار نظر در رابطه با قیمت جدید خودروی 206 خودداری می‌کند اما می‌گوید که قیمت‌های اعلامی جای بررسی داشته و باید با توجه به فرمول و توسط خودروساز اصلاح شود.

در این زمینه از نکات قابل توجه در قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت آن است که قیمت رانا بیشتر از پژو 206 تعیین شده است در حالی‌که بیشتر قطعات خودروی رانا داخلی سازی شده و به همین دلیل قیمت تمام شده آن کمتر از قیمت 206 است.

یکی دیگر از ابهامات موجود در قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت موضوع آپشن‌ها و استانداردهای اجباری است. شورای رقابت به طور کلی اعلام کرده که خودروسازان حق افزایش قیمت نسبت به قیمت‌های اعلامی به عنوان آپشن را ندارند و آپشن باید به اختیار مصرف‌کننده روی خودرو نصب شود. این در حالی است که این شورا اعلام نکرده که آیا استانداردهای اجباری همچون کیسه هوا و استاندارد آلایندگی یورو 4 را نیز به عنوان آپشن در نظر گرفته است یا نه. اگر این شورا این استانداردها را به عنوان آپشن در نظر گرفته باشد مغایر با سیاست‌های کلی شورای عالی استاندارد مبنی بر اجباری شدن نصب ایربگ روی تمام خودروها و همچنین ارتقای استاندارد آلایندگی تمام سواری‌ها به یورو 4 است.

اگر هم قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت در برگیرنده هزینه‌های ناشی از این دو استاندارد اجباری برای خودروساز باشد به گفته کارشناسان قیمت تمام شده خودروها با استانداردهای اجباری مربوطه بیش از قیمت‌های اعلامی از شورای رقابت است.

در رویدادی مرتبط با این موضوع در حدود یک ماه نخست سال جاری شماره‌گذاری حدود 35 هزار دستگاه خودروی سواری تولیدی در ایران خودرو و سایپا به دلیل نداشتن استاندارد آلایندگی یورو 4 متوقف بود و در مواقعی نیز پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به توقف شماره‌گذاری سواری‌های دارای یک کیسه هوا اقدام کرده است.

بنابراین به نظر می‌رسد باید شفاف‌سازی لازم در زمینه شرایط اجرای استانداردهای اجباری کیسه هوا و یورو 4 از سوی شورای رقابت صورت گیرد.

در این شرایط بازنده اصلی ابهامات موجود و ادامه اختلاف نظر شورای رقابت و خودروسازان مصرف‌کنندگان هستند که نمی‌دانند سرانجام قیمت خودروهای داخلی چه خواهد شد و آنها چه زمانی باید نسبت به خرید خودروی مورد نیاز خود اقدام کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93032412599
  • خبرنگار : 71186