تحلیل موسویان از مذاکرات ایران و آمریکا

تحلیل حسین موسویان از مذاکره ایران و امریکا در گفت وگو با «اعتماد»:برنز هوادار استراتژی تعامل با ایران است

تحلیل حسین موسویان از مذاکره ایران و امریکا در گفت وگو با «اعتماد»:برنز هوادار استراتژی تعامل با ایران است

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: دیروز درست در ساعت هایی که دیپلمات های ایرانی و امریکایی با هدایت عراقچی و برنز روبه روی هم نشسته بودند تا راهکاری برای رسیدن به توافق «جامع» بیابند.

حسین موسویان، مذاکره کننده ارشد ایران در گفت وگوهای هسته یی 2003 تا 2005 و دیپلمات بازنشسته شده کشورمان، میهمان «اعتماد» بود. در مجالی که به دست آمده بود، با موسویان درباره گفت وگوهای مستقیم ایران و امریکا سخن گفتیم. این دیپلمات باسابقه ایرانی در پاسخ به حمله هایی که در داخل ایران از سوی گروه های مختلف به گفت وگوها و مذاکرات می شود، تاکید کرد که به «سه دلیل» نمی توان از مذاکره مستقیم با امریکا اجتناب کرد و انتظار موفقیت داشت.

حسین موسویان در تحلیل خود دلیل های اصلی ضروری بودن گفت وگوهای ایران و امریکا را چنین برشمرد: «این مذاکرات ضرورت دارد، به این دلیل که ما با تمام اعضای 1+5 از ابتدای مذاکرات هسته یی مذاکره جدی دوجانبه هسته یی در سطوح کارشناسی، معاونان وزرا، وزرای خارجه داشته ایم به جز امریکا. وقتی ما با همه در حال مذاکره هستیم دلیلی ندارد که یک عضو را کنار بگذاریم! دلیل دوم این هست که کنگره امریکا تحریم های یکجانبه یی را تصویب کرده که دیگر مجلس های ملی کشورهای 1+5 چنین تحریم هایی را تصویب نکرده اند. وقتی ما می گوییم تمامی تحریم های یکجانبه چندجانبه و بین المللی باید برداشته بشود، باید با آن کشوری که مهم ترین تحریم ها را در سطح کنگره خودش تصویب کرده، وارد مذاکره شویم. نمی شود که به جای مذاکره با امریکا، با آلمان مذاکره کنیم یا با انگلستان یا با روسیه تا آنها درباره مصوبات کنگره امریکا تصمیم بگیرند».

حسین موسویان از سیاست مذاکره نکردن با امریکا در 10 سال گذشته به عنوان یک «خلا» نام می برد و تاکید دارد که «وقتی با وزیر خارجه روسیه مذاکره می کنیم، با وزیر خارجه چین مذاکره می کنیم با وزیر خارجه آلمان مذاکره می کنیم، چرا نباید با وزیر خارجه امریکا مذاکره کرد؟» موسویان در بخش دیگری از این گفت وگو شرکت داشتن ویلیام برنز در مذاکرات ایران و امریکا را نشانه یی مثبت از «انگیزه واقعی دولت اوباما» برای رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی ارزیابی کرده و درباره دیپلمات کارکشته امریکایی ها می گوید: «برنز یکی از موثرترین دیپلمات های امریکا در استراتژی تعامل با ایران است و این تنها مربوط به مسائل هسته یی نیست. او حسن نیت دارد، بسیار هم دیپلمات مودبی است و برخوردهای احترام آمیزی دارد». این دیپلمات باسابقه جمهوری اسلامی با استقبال از حضور برنز در گفت وگوها، نگرانی درباره بازنشستگی دیپلمات امریکایی و تاثیر آن در مذاکرات را تایید می کند و می گوید: «امیدوارم که توافق پیش از بازنشستگی ایشان به سرانجام برسد اما بر این باورم که حتی اگر که تا اکتبر (مهرماه) این توافق انجام نشد و آقای برنز هم بازنشسته شد، این شانس باید وجود داشته باشد که به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور و دولت امریکا مدیریت پرونده هسته یی را در امریکا و مذاکرات به دست بگیرد».

موسویان محور گفت وگوهای دیروز ایران و امریکا را «آب سنگین اراک، ظرفیت غنی سازی و سرنوشت سایت غنی سازی فردو و کم و کیف بازرسی ها» می داند و تاکید می کند که میان دو طرف «هنوز یک مقداری اختلاف نظر جدی» وجود دارد و این «اختلاف نظرها» هم کم نیست. موسویان گفته است که «کم و کیف رفع تحریم ها» احتمالا«مهم ترین مساله» در مذاکره های این هفته تهران و واشنگتن است. در بخش پایانی این گفت وگو، با دیپلمات باسابقه کشورمان درباره تداوم رابطه ایران و امریکا و روند رسیدن به توافق جامع بحث کرده ایم که موسویان نگاهی مثبت و ممکن به هر دو مساله دارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 93032111041
  • خبرنگار :