کمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران گزارش داد: با توجه به کوتاهی زمان شکلگیری و ابعاد آن (خرد مقیاس) وقوع این پدیده در ساختارهای سامانه های دیدهبانی و پیشبینی موجود و معمول شهر تهران قابل ردگیری و پیشبینی نبوده و صدور اطلاعیه وقوع باد شدید صحیح بوده است.
به گزارش سرویس "محیط زیست"ایسنا، پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به قائم مقام خود در امور هواشناسی و هوانوردی مبنی بر اینکه با همکاری یک گروه علمی نسبت به قابلیت و فرآیند پیشبینی طوفان شدید به همراه گرد و خاک از نظر علمی با توجه به تجهیزاتی که در اختیار سازمان هواشناسی است، اعلام نظر و برای آگاهی افکار عمومی ملت ایران اعلام شود، کمیسیون تخصصی بررسی طوفان در تهران گزارش خود را منتشر کرد.
این گزارش که توسط نوریان، قائم مقام وزیر در امور هواشناسی و هوانوردی به وزیر راه وشهرسازی ارائه شده بدین شرح است: "کمیسیون تخصصی برای پیگیری موضوع رخداد حادثه طوفان در 12 خرداد در شهر تهران با برگزاری دو جلسه در تاریخهای 17 و 18 خرداد اعلام کرد: با توجه به کوتاهی زمان شکلگیری و ابعاد آن (خرد مقیاس) وقوع این پدیده در ساختارهای سامانههای دیدهبانی و پیشبینی موجود و معمول شهر تهران قابل ردگیری و پیش بینی نبوده است.
ضمنا صدور اطلاعیه وقوع باد شدید که بر اساس شرایط همدیدی نقشه ها و مدل بزرگ مقیاس مورد استفاده، صورت گرفته صحیح بوده است.
این کمیسیون اعلام کرد: با توجه به اینکه خروجی مدلهای پیشبینی وضع هوا که در حال حاضر سازمان هواشناسی کشور از آن استفاده میکند دارای قدرت تفکیک 50 ×50 کیلومتر است و عملا پدیده های با مقیاس کوچکتر از 50 کیلومتر در این نقشه ها به طور دقیق قابل رویت و پیشبینی نیست و از آنجا که طوفان روز دوشنبه از نوع خرد مقیاس بوده و عملا کوچکتر از قدرت تفکیک خروجی مدل های پیش بینی موجود سازمان هواشناسی کشور است لذا مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان تهران قادر به ردیابی و پیش بینی در بررسی نقشه های سطح زمین و سطوح فوقانی جو و خروجی مدل ها نشده اند.
در گزارش تخصصی مذکور آمده است: مشخص شد که 20 دقیقه قبل از رسیدن طوفان به شهر تهران توسط مدیرکل هواشناسی استان تهران به ستاد بحران شهر تهران، قریب الوقوع بودن طوفان تلفنی اطلاع داده شده است.
ضمنا توسط گزارشگر وضع هوا آقای نقشینه وقوع این پدیده به رادیو اعلام شده است که اعلام آن براساس گردش کار موجود و اخذ تاییدیه با تلفن مجدد از طریق تماس رادیو با مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی، مدت زمانی را تلف کرده ولی به هرحال اطلاع رسانی از طریق رادیو در دقایق نزدیک به وقوع انجام شده است.
کمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران تصریح کرده است: سامانه اطلاع رسانی و پرتال سازمان هواشناسی کشور از کارایی و قابلیت های فرایندی لازم برخوردار نبوده و همچنین ساختار سامانه هشدار سریع کشور کارایی لازم را ندارد. ضروری است باتوجه به نیاز جامعه به این ساختار و به روز رسانی و ارتقاء آن ، موضوع در اولویت اصلی سازمان هواشناسی کشور و سازمان مدیریت بحران قرارگیرد.
در این گزارش آمده است: هر چند که کمیسیون بررسی سانحه قصور و تقصیری را از ناحیه مسولان، مدیران و کارشناسان سازمان هواشناسی کشور مطرح نکرده است لیکن برای آنکه در آینده در صورت وقوع چنین پدیده هایی سازمان قادر به پیش بینی به موقع باشد می بایست یک ساختار جامع و کامل مشابه کشورهای پیشرفته برای پیش بینی خیلی کوتاه مدت به وجود آید.
همچنین رادارهای هواشناسی موجود که در حدود یک ساعت قبل قابلیت نشان دادن شکل گیری این نوع پدیده را داشته ، بایستی با تکمیل سخت افزاری و نرم افزاری کاربردهای وسیع آن، عملیاتی وآموزش های لازم به پیش بین ها وکارشناسان ذیربط داده شود.
در گزارش کمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران که توسط قائم مقام وزیر در امور هواشناسی و هوانوردی به وزیر راه وشهرسازی ارائه شده، آمده است: با توجه به کاهش سرمایه گذاری در تجهیز و بروز رسانی نرم افزارهای مورد بهره برداری سازمان و همچنین خارج شدن تعدادی از منابع انسانی تخصصی، ضرورت دارد که سازمان در طرح جامع خود پروژه نوین سازی هواشناسی را که معوق مانده، فعال و نسبت به تجهیز و تکمیل سرمایه گذاری های گذشته هواشناسی اعم از شبکه راداری هواشناسی وسامانه دریافت تصاویر و داده های ماهواره ای و شبکه ایستگاههای اتوماتیک هواشناسی و سامانه ICS سوپر کامپیوترها (کلاسترها) و پورتال اطلاع رسانی و نرم افزارهای پیچیده مورد نیاز و سایر سیستم های مورد لزوم را مورد توجه و همچنین توسعه سرمایه های انسانی سازمان و نحوه جذب و نگهداری و ارتقای آنها را نیز باید دربرنامه خود قرار دهد و این طرح جامع وکامل بایستی برای حمایت و تامین اعتبارات لازم در دستور کار دولت محترم قرار گیرد. ضمنا" سازمان باید موظف شود برای به روز نگهداشتن متخصصین خود برنامه های آموزشی مداوم را به مرحله اجرا درآورد.
در گزارش کمیسیون تخصصی در خصوص نحوه شکل گیری طوفان آمده است: طوفانی که روز دوشنبه 12 خرداد در ساعت 17:30 شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد دارای سرعتی معادل 118 کیلومتر بر ساعت بوده است.
این طوفان به صورت محلی و همرفتی شدید در منطقه حد فاصل ساوه ، قم و تهران شکل گرفته و منجر به ایجاد بادهای افقی قوی و با تغییر تندی و جهت سرعت بسیار زیاد در منطقه شده است، این نوع باد در هواشناسی به بادهای گاستی( GUSTY ) معروف است. طبیعت این نوع بادها به گونه ای است که به دلیل تغییرات سریع در جهت و شدت از قدرت تخریبی بالایی برخوردار می باشند و در زمانی بسیار کوتاه سامان گرفته و دوام و عمری کوتاه دارند. تصویر دیواره عمودی گرد و خاک موید شکل گیری این پدیده خرد مقیاس و نادر از نظر سرعت طوفان، در منطقه تهران بوده است.
بنابر این گزارش تصاویر راداری و ماهواره ای و داده های ایستگاه های اتوماتیک هواشناسی گویای شکل گیری کانون انرژی و افزایش باد در منطقه فرودگاه امام خمینی(ره) از ساعت 12:15 گرینویچ (16:45 محلی) هستند، حداکثر سرعت باد پس از 36 دقیقه یعنی در ساعت 17:21 در فرودگاه امام خمینی(ره) و 27 دقیقه بعد در فرودگاه مهرآباد و سپس در ایستگاه اقدسیه ثبت شده است.
ذکر این نکته ضروری است که در جلسه نخست کمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران با مسئولیت قائم مقام وزیر در امور هواشناسی و هوانوردی رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (دکتر فرهنگ احمدی گیوی)، مدیر گروه هواشناسی واحد علوم تحقیقات تهران – دانشگاه آزاد اسلامی(دکتر غلامعلی کمالی)، عضو هیأت مدیره انجمن هواشناسی ایران(دکتر امیرحسین مشکوتی) استادیار تمام وقت دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران – اقلیم شناسی(دکتر سعید بازگیر)، رئیس و مدیران گروه های پژوهشی مرتبط پژوهشکده هواشناسی و علوم جو (دکتر جواد بداق جمالی – دکتر عباس رنجبر - دکتر محمد مرادی)، رئیس و معاونین سازمان هواشناسی کشور، مدیران کل و سرکشیک های مرتبط مرکز پیش بینی، امور فنی، معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات و روابط عمومی و معاون اداره کل هواشناسی استان تهران حضور داشتند.
در این جلسه مسولین سازمان هواشناسی کشور گزارش های مفصلی از نحوه شکل گیری پدیده ، سرعت و جهت حرکت آن و اطلاع رسانی و اقداماتی که صورت گرفته است ارائه و مدارک و مستنداتی را تقدیم جلسه کردند و حاضران ضمن طرح سوالات و توضیحات و پاسخهای آن ، بحثهای مفصلی را انجام دادند.
بنابر این گزارش در جلسه روز دوم نیز اعضای کمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان شامل دکتر احمدی گیوی، دکتر کمالی، دکتر مشکوتی، دکتر بازگیر، دکتر جمالی، دکتر پرهیزکار و دکتر محب الحجه(دانشیار هواشناسی دینامیکی) حضور داشتند.
در پایان گزارش کمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران که توسط قائم مقام وزیر در امور هواشناسی و هوانوردی به وزیر راه وشهرسازی ارائه شده، از درگاه ذات مقدس الهی برای فوت شدگان حادثه طوفان آمرزش و غفران و برای بازماندگان آنان آرزوی صبر و برای مجروحین و مصدومین بهبودی و سلامتی کامل مسئلت شده است.
انتهای پیام