سهم ماموران اطلاعات از سینمای ایران

«آژانس شیشه‌ای»‌، «به رنگ ارغوان»، «نفوذی» و «قلاده‌های طلا» از جمله آثار سینمایی ایران هستند که ماموران اطلاعات نقش تاثیرگذاری در آن‌ها دارند.

«آژانس شیشه‌ای»‌، «به رنگ ارغوان»، «نفوذی» و «قلاده‌های طلا» از جمله آثار سینمایی ایران هستند که ماموران اطلاعات نقش تاثیرگذاری در آن‌ها دارند.

خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همزمان با هفته سربازان گمنام امام زمان (عج)، به بررسی نقش آنان در برخی آثار سینمایی پرداخته است.

«آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، از آثار موفق و مطرح سینمای ایران، از جمله این فیلم‌ها است که رضا کیانیان در آن به ایفای نقش یک مامور اطلاعات پرداخته است.

او در طول فیلم سعی دارد به طرق مختلف «حاج کاظم» را از راهی که در پیش گرفته منصرف کند و دست به اقدامات مختلفی می‌زند.

ابراهیم حاتمی‌کیا در «به رنگ ارغوان» دیگر ساخته سینمایی‌اش هم موضوع را کاملا براساس کاراکتر ماموران اطلاعات با محوریت یکی از آنان گذاشته است.

این فیلم از معدود آثار سینمایی ایران است که به جزییان کار یک مامور اطلاعاتی می‌پرداخت و به‌خاطر همین سال‌ها به‌خواست وزیر اطلاعات وقت در محاق توقیف‌ مانده بود تا سرانجام موفق به اکران عمومی شد.

حمید فرخ‌نژاد ایفاگر نقش اصلی «به رنگ ارغوان» است که در ماموریتی، با دخیل شدن احساسات، مسیر کاری‌اش تغییر می‌کند.

در فیلم «نفوذی» ساخته احمد کاوری و مهدی فیوضی که به موضوع حضور جاسوسی در میان اسیران در اردوگاه بعثی‌ها می‌پردازد، به نقش ماموران اطلاعات در روشن شدن واقعیت پرداخته می‌شود.

در فیلم «قلاده‌های طلا» ساخته ابوالقاسم طالبی هم که به ماجراهای اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 می‌پردازد، ماموران وزارت اطلاعات به‌عنوان کارکترهای اصلی فیلم دیده می‌شوند که در پایان نیز شاهد انحراف یکی از آن‌ها هستیم.

سال گذشته هم محمد رسول‌اف فیلمی را که مخفیانه ساخته بود با عنوان «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» به جشنواره کن برد که در این فیلم نیز ماموران اطلاعات نقش محوری را در طول داستان داشتند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93032010296
  • خبرنگار : 71133