رییس کل بیمه مرکزی درخصوص نحوه فعالیت دو شرکت بیمه خارجی در ایران و هچنین پیشبینی زیان 800 میلیارد تومانی بیمهها از بیمه شخص ثالث در سال 92 به ارائه توضیحاتی پرداخت.
به گزارش ایسنا، محمد ابراهیم امین - رییس کل بیمه مرکزی - در حاشیه هشتمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه اظهار کرد: این شرکتها تاکنون نمایندگان و محلهای تاسیس دفتر خود را به بیمه مرکزی معرفی کردهاند که پس از تایید نهایی، این دفاتر شروع به کار خواهند کرد.
امین در ادامه افزود: شرکتهای بیمه خارجی در ایران تاکنون تنها در زمینه تاسیس دفاتر مشاوره و راهنمایی فعالیت خواهند کرد و فعلا در کشور ما کار بیمه گری انجام نخواهند داد.
رییس کل بیمه مرکزی گفت: شرکتهای بیمه خارجی می توانند در قالب مشارکت با شرکت های بیمه داخلی یا تاسیس شرکت بیمه مستقل نیز از در ایران فعالیت کنند که این امر پس از ارائه درخواست از سوی آن ها و صدور مجوزهای لازم قابل انجام است.
رییس کل بیمه مرکزی از نام این دو شرکت خارجی صحبتی نکرد و افشای نام این دو شرکت را به آینده موکول کرد.
وی رسما از انعقاد قرارداد وزارت آموزش و پرورش با شرکت آتیه سازان حافظ انتقاد کرد و گفت: اینکه طبق قانون شرکت های بیمه فقط با مجوز بیمه مرکزی می توانند خدمات تجاری ارائه دهند.
امین همچنین اظهار کرد: فرهنگیان با حق بیمهای که به بیمه ایران پرداخت می کردند، خدمات مناسبی را نیز دریافت می کردند، ضمن آنکه نباید فراموش کرد بیمه ایران بیمه بازرگانی است و بنا نبوده که به آموزش و پرورش یارانه پرداخت کند.
وی افزود: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در حالی که مبلغ سنگینی به بیمه ایران بدهکار است، به جای پرداخت بدهی به این شرکت و تمدید قرارداد با آن به شرکتی مراجعه کرد که نه سرمایه ای دارد و نه رسمیتی و نه می تواند مثل بیمه ایران بدهی 300 - 400 میلیارد تومانی آموزش و پرورش را تحمل کند.
به گفته وی آموزش و پروش با انعقاد قرارداد با این شرکت بیش از آنچه به کارکنان خود کمک کند مشکل را به مجموعه ای که قانونا اجازه انجام این کار را ندارد و همچنین توانایی انجام آن را هم ندارد، منتقل می کند؛ نمی دانم چرا وزارت آموزش و پرورش بدون هیچ مشورتی با بیمه مرکزی این تصمیم را اتخاذ کرد.
وی درباره دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای اصلاح نرخ حق بیمه ها با بیان آنکه صنعت بیمه کشور 17 میلیون بیمه نامه شخص ثالث را به فروش می رساند، اظهارکرد: صنعت بیمه کشور نیز علاقه مند به افزایش 30 تا 40 درصدی حق بیمه نیست زیرا 17 میلیون نفر ناراضی شده و فکر می کنند که شرکت های بیمه حق بیمه ها را افزایش می دهند.
وی ادامه داد: شرکت های بیمه در این موضوع تصمیم گیر نیستند زیرا دیه سالانه افزایش می یابد و تعهدات شرکت های بیمه نیز رشد می یابد و در شرایط طبیعی با افزایش تعهدات و خسارت ها حق بیمه ها نیز باید رشد یابد و این امر یک رابطه ریاضی است.
امین تصریح کرد: توقع جامعه، قوه قضاییه و دولت از صنعت بیمه این است، اگر دیه ها افزایش یابند اما حق بیمه ها افزایش نیابد، با خسارت مواجه خواهند شد. عملکرد صنعت بیمه کشور در 5 سال گذشته نشان می دهد در سال 1389 زیان صنعت بیمه از محل شخص ثالث 100 میلیارد تومان بوده است.
وی افزود: براساس برآوردهای انجام شده این زیان در سال 92 از محل بیمه شخص ثالث به بیش از 800 میلیارد تومان خواهد رسید و اگر این روند ادامه یابد، شرکت های بیمه چه میزان می توانند از ذخایر انباشته شده خود استفاده کنند.
رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: نتیجه این روند این است که شرکت های بیمه در صورتی که بیمه نامه شخص ثالث را به فروش برساند با زیان مواجه می شوند و در صورتی که این بیمه نامه را به فروش نرسانند نمی توانند در بازار فعالیت کنند زیرا 50 درصد پرتفوی بازار را بیمه شخص ثالث تشکیل می دهد و به همین دلیل ناچار به فروش بیمه نامه شخص ثالث هستند که البته این بیمه نامه زیان ده است.
امین ادامه داد: شرکت هایی که سوءمدیریت داشته و یا آسیب پذیرتر باشند با فروش بیمه نامه شخص ثالث با مشکل مواجه می شوند.
وی اظهار کرد: بیمه مرکزی معتقد است همزمان با افزایش نرخ دیه حق بیمه نیز متناسب با دیه افزایش یابد البته افزایش ها نباید متوجه افرادی باشد که رانندگان محتاطی هستند و رانندگانی که ریسک و خسارتی ندارند از آنها حق بیمه کمتری دریافت کنیم و ریسک براساس رانندگان که عامل 80 درصد حوادث است، ارزیابی شود.
وی از بازنگری آیین نامه توانگری مالی و انجام اصلاحات بر روی این آیین نامه مطابق با بازار بیمه داخلی ایران خبر داد و گفت: آئین نامه توانگری مالی توسط بیمه مرکزی در دست بررسی است.
رییس کل بیمه مرکزی افزود: این آیین نامه یک مدل پیچیده ریاضی است که در آن به ریسک های مختلف وزن داده شده است. وزنی که به ریسک های مختلف داده شده و ریسک هایی که شرکت های بیمه با آن مواجه هستند ممکن است از یک کشور به کشور دیگر و حتی از یک بازار به بازار دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل برای آنکه بتوانیم این آئین نامه را با شرایط بازار بیمه کشور تنظیم کنیم، مشغول مطالعه اطلاعات موجود طی سی، چهل سال اخیر در صنعت بیمه هستیم تا بتوانیم به بازنگری دقیق تر این آئین نامه و نهایتا تدوین یک آئین نامه دقیق و منسجم مطابق با نیاز داخلی خودمان بپردازیم.
رییس کل بیمه مرکزی اظهار کرد: با بازنگری این مدل به کمک مطالعه اطلاعات سی سال اخیر تعهدات شرکتهای بیمه به صورت دقیق تر ارزیابی شده و هنگامی که تعهدات دقیق تر ارزیابی شوند، سرمایه مورد نیاز معادل این تعهدات نیز دقیق تر اعلام خواهد شد و در آن صورت است که می توان اعلام نمود ریسک شرکت بیمه چه موقع از سرمایه اش بیشتر شده و شرکت بیمه دیگر نمی تواند پرتفوی خود را توسعه دهد.
انتهای پیام