واکنش کارگردان «کلاه پهلوی» به یک خبر

ساخت موزه و شهرک تلویزیونی شدنی نیست!

ضیاءالدین دری از تصمیم ساخت موزه و شهرک تلویزیونی برای تولید و نگهداری وسایل پروژه‌های تاریخی اظهار تعجب می‌کند و می‌گوید: این اقدام شدنی نیست و باعث تعجبم است که سازمان صداوسیما چنین تصمیمی گرفته است.

ضیاءالدین دری از تصمیم ساخت موزه و شهرک تلویزیونی برای تولید و نگهداری وسایل پروژه‌های تاریخی اظهار تعجب می‌کند و می‌گوید: این اقدام شدنی نیست و باعث تعجبم است که سازمان صداوسیما چنین تصمیمی گرفته است.

این اقدام بودجه کلان می‌خواهد، بعید می‌دانم شدنی باشد

کارگردان سریال‌های تاریخی «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این زمینه عنوان کرد: فکر نمی‌کنم موضوع ساخت شهرک و موزه تلویزیونی آنقدرها جدی باشد؛ چرا که حتی انجام مقدمات این کار حداقل یک بودجه‌ی کلان 10 میلیاردی می‌خواهد که به نظرم این کار اصلا شدنی نیست؛ ضمن اینکه برای محقق شدن این امر علاوه بر داشتن بودجه کافی و کلان، امکانات‌، دقت‌، مراقبت و نیرویی متخصص لازم است.

وی در عین حال تصریح کرد: بعید می‌دانم سازمانی که از انجام کارهای تایخی پشیمان است و خودش را از انجام کارهای تاریخی سرزنش می‌کند، حالا بخواهد موزه و شهرکی برای انجام اینگونه کارها اختصاص بدهد!

بر این اساس باید ببینیم که آیا ساخت شهرک تلویزیونی بر اساس جغرافیای تهران موجود است، یا اینکه اهدافشان این است که دکورهای عربی هم در این شهرک بسازند؟ که به نظرم این اقدام غلط است و ما نباید دکورهای عربی را در شهر تهران بسازیم؛ چرا که نه آفتاب عربی داریم و نه امکاناتش موجود است. تعجب می‌کنم که چرا سازمان صدا و سیما این تصمیم را گرفته است.

باید متناسب با شرایط مملکتمان دکور بسازیم

دری همچنین گفت: اگر هم قرار است در زمینه ساخت آثار تاریخی شهرکی جداگانه و ثابت ساخته شود باید ابتدا به این مقوله توجه کنیم که آیا می‌توانیم نیروهای متخصص و تربیت شده‌ای در این حوزه را وارد کنیم یا خیر؛ چرا که در این امر به نظرم این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه شود؛ ضمن اینکه به اعتقاد من راه صحیح در این زمینه این است که ما متناسب با امکانات مملکتمان شهرک بسازیم.

وی ادامه داد: اگر صدا و سیما قصد ساخت شهرکی جدید و جداگانه را دارد آنچه که در مملکت زیاد است‌، زمین است و سال‌هاست که در این زمینه صحبت می‌شود و تلاش‌هایی هم انجام شده است ولی ما نمی‌دانیم چقدر ماهیت این کار درست است و بر چه مبنایی قرار است انجام شود. ما باید از هر دکوری که قصد ساخت آن را داریم یک تعریف داشته باشیم که آیا دکوری که قصد ساخت آن را داریم قرار است آن را سال‌های سال حفظ کنیم یا اینکه بعدها همان دکور قرار است خراب شود‌؟!

دری در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود به ساخت دکورهای تاریخی در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: معادلاتی که برخی کشورها در ساخت شهرک‌های تاریخی‌شان بکار می‌برند با معادلات ما کاملا متفاوت است و اصلا قابل مقایسه نیست. باز هم تاکید می‌کنم ما باید از دکوری که قصد ساختش را داریم، یک تعریف مشخص داشته باشیم.

متاسفانه هنوز به تعریف صحیح دکورسازی نرسیده‌ایم

این کارگردان سریال‌های تاریخی همچنین به ساخت شهرک سینمایی غزالی اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال زمانی که سال‌ها پیش شهرکی را به عنوان شهرک سینمایی غزالی پایه‌گزاری کردند، آن زمان مرحوم علی حاتمی کارهای تاریخی زیادی برای سینما و تلویزیون انجام می‌دادند. در آن زمان شهرک سینمایی غزالی حال حاضر فقط یک بیابان بود و شرایطی که امروزه در این شهرک شما می‌بینید واقعا نبود. مشکل اینجاست که ما هنوز نمی‌دانیم آیا دکوری که می‌سازیم باید ماندگار باشد یا بعدها آن را خراب کنیم. متاسفانه ما هنوز به تعریف صحیح دکورسازی نرسیده‌ایم؛ مثلا همین شهرک سینمایی غزالی شهرکی است که بین دو جاده پرترافیک تهران واقع شده و این خودش یک مشکل است. متاسفانه ما همیشه پیش‌بینی‌هایمان در این زمینه کوچک است.

قدر وسایل باارزشمان را نمی‌دانیم

وی در بخشی دیگر از گفته‌هایش درخصوص لزوم داشتن موزه تلویزیونی برای حفظ و نگهداری آکساسوار و وسایل تاریخی سریال‌ها توضیح داد: این اتفاق هم همچون ایجاد شهرک تلویزیونی نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد. اگر هم الان بخواهیم چنین اقدامی را انجام بدهیم دست کم 10 سال زمان لازم داریم تا در این زمینه به کمال برسیم. متاسفانه ما در ایران قدر وسایل تاریخی و قدیمی با ارزشمان را نمی‌دانیم و بسیاری از آنها در روستاهای دور افتاده در حال از بین رفتن هستند.

به خاطر بی‌پولی همیشه از آثار تاریخی کپی‌برداری می‌کنیم

او در ادامه درباره کپی‌برداری از وسایل تاریخی قدیمی برای استفاده در پروژه‌های تاریخی خاطرنشان کرد: اساسا در پروژه‌های صدا و سیما باید همه چیز را به خاطر بی‌پولی کپی برداری کرد که به نظرم این اتفاق هم نیاز به نیروهای متخصصی دارد که بدانند وسایل تاریخی چیست و چه اهمیتی دارند. اگر نیروی متخصص خوبی در این حوزه داشته باشیم می‌توانیم در یک دوره 10 ساله به کمال نزدیک شویم.

دری در عین حال تاکید کرد: اگر هم قرار باشد موزه‌ای تلویزیونی جهت حفظ و نگهداری آثار قدیمی ساخته شود باید دارای یک آرشیو منظم و منطبق با اصول باشد و مسئولانی داشته باشد تا واقعا در قبال اشیاء و لباس‌های قدیمی احساس مسئولیت کنند و وسایل تاریخی را با خصوصیاتشان بشناسند؛ چرا که این کار شوخی نیست. در کل سیستماتیک کار کردن در این حوزه خیلی مهم است؛ ضمن اینکه اگر قرار است موزه‌ای ساخته شود منظور این نیست که مردم بیایند و تماشا کنند.

آکساسوار کارهایمان دو زار هم نمی‌ارزد

کارگردان سریال «کلاه پهلوی» در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا اظهار کرد: آکساسوار یک ذهنیت است و ما فکر می‌کنیم که آکساسوار داریم در حالی که آکساسوار فیلم و سریال‌های ما دو زار هم نمی‌ارزد و گاهی ممکن است برای یک سریال تاریخی 300 میلیون خرج آکساسوار مثل ساخت شمشیر و اسلحه قلابی شود که ارزش هم ندارند. در مورد لوازم زندگی قدیمی هم می‌توان گفت اگر واقعی باشند خیلی گران قیمت و آنتیک هستند و هیچ پروژه‌ای نمی‌تواند عین آن وسایل را بیاورد به همین خاطر از وسایل قدیمی، شبیه‌سازی می‌کنند که گاهی همین شبیه‌سازی‌ها موفق نمی‌شود و درست از آب درنمی‌آید؛ بنابراین لازم است که نیروهای متخصص و تربیت شده زیادی در این حوزه داشته باشیم تا کارهای شبیه‌سازی‌مان فاقد ارزش نشوند.

به گزارش ایسنا، معاون سیما به تازگی اعلام کرد، شهرک بزرگ تلویزیونی به مساحت بیش از 1000 هکتار در حومه تهران در مرحله خرید و تملک است که می‌تواند قطب تولید آثار تلویزیونی در منطقه و خاورمیانه باشد.

دارابی همچنین اردیبهشت ماه امسال مرکز تولید و فنی سیما را مأمور تأسیس موزه سیما کرد تا لباس‌ها، دکورها و همه یادگاری‌های مجموعه‌های تلویزیونی ماندگار شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93031607470
  • خبرنگار : 71404