صلاح زواوی: از تلاش‌ها برای نزدیکی روابط تهران ریاض استقبال می‌کنیم

سفیر فلسطین در تهران با تاکید بر حمایت ایران و کشورهای عربی و اسلامی از مساله فلسطین از تلاش‌ها برای نزدیکی روابط تهران ریاض استقبال کرد.

سفیر فلسطین در تهران با تاکید بر حمایت ایران و کشورهای عربی و اسلامی از مساله فلسطین از تلاش‌ها برای نزدیکی روابط تهران ریاض استقبال کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صلاح زواوی روز گذشته در سخنانی در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه کشورمان به مناسبت روز نکبت گفت:‌ من به برکت انقلاب اسلامی ایران در این سرزمین به سر می‌برم و معتقدم این انقلاب به همان اندازه که از آن ایرانی‌هاست از آن فلسطینی‌ها نیز هست.

وی افزود: من به عنوان یک مبارز کهنه‌کار فلسطینی با صدای بلند می‌گویم که این انقلاب پشتوانه فلسطین بوده و هست.

زواوی با اشاره به طرح‌های غربی علیه مساله فلسطین گفت که این طرح‌ها نیازمند جبهه ای هستند که بتواند همه خواهران و برادران را جذب کند. همچنین بر این باوریم که تلاش‌هایی که علیه محور فلسطین انجام می‌شود، تلاش‌های بیهوده و پوچ است که به سرانجام نمی‌رسد.

وی در این سخنان که با حضور نمایندگان حماس و جنبش امل و سفرا و نمایندگان کشورهای عربی و اسلامی و نمایندگان وزارت امور خارجه و دفتر ریاست جمهوری ایران برگزار شد گفت: اگر شما عزیزان نبودید مساله فلسطین تا به حال دنبال نمی‌شد و اگر این حمایت‌های شما نبود، همه تلاش‌ها برباد می‌رفت و من هیچگاه حمایت‌های مادی کشورهایتان را و شهدایی که در طول سال‌ها در خصوص مساله فلسطین تقدیم شد فراموش نمی‌کنم.

سفیر فلسطین در تهران افزود: انقلاب اسلامی ایران برپایه دو اصل اسلام و فلسطین پایه‌گذاری شده و اگر خدایی نکرده یکی از این دو پایه سرنگون شود، امور به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. برای همین از زمانی که به عنوان سفیر در تهران انتخاب شدم تلاش کردم که در کارهای خودم صادق باشم. ما دشمن مشترکی داریم که همان رژیم صهیونیستی است.

وی در ادامه از همه گام‌های خالصانه‌ای که برای نزدیکی روابط ایران و عربستان برداشته می‌شود استقبال کرد و افزود: ما از همه گام‌های خالصانه‌ای که تلاش می‌کنند دو کشور ایران و عربستان را به هم نزدیک کنند استقبال می‌کنیم.

زواوی با اشاره به مساله سوریه و حمایت‌های این کشور از مساله فلسطین گفت: ما برای این کشور آرزوی آرامش و ثبات را داریم و از همه کشورهای عربی که همواره در کنار ما بودند و از مبارزات ما حمایت کردند تشکر داریم و هرگز این حمایت‌ها را فراموش نمی‌کنیم.

سفیر فلسطین در تهران در بخش دیگری از سخنانش ایجاد دولت فلسطینی را نخستین گام در راه آزادی فلسطین دانست و افزود: هر وجب از خاک فلسطین و بیت‌المقدس و قدس شریف برای ما مقدس است و برای آزادی فلسطین تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث مبارزه فلسطینی‌ها بحثی نیست که از دیروز شروع شده باشد بلکه بحثی باسابقه بیش از صد سال است، اظهار کرد: مساله فلسطین تنها مربوط به فلسطینی‌ها نیست بلکه مربوط به جهان عرب و اسلام است البته طرف‌های غربی برای نجات یهود از اروپا طرحی ریخته بودند و متأسفانه فلسطین برای تشکیل دولتی برای یهود انتخاب شد که از آن‌زمان بحران فلسطین تاکنون ادامه دارد. البته این طرح بزرگ غربی‌ها تاکنون موفق بوده ولی در مسیر فروپاشی قرار دارد و این امر نیازمند زمان است.

زواوی همچنین وحدت ملی را یک ضرورت دانست و گفت: به حمدالله این وحدت محقق شده و ما به کسی اجازه نمی‌دهیم که خدشه‌ای به آن وارد کند مساله قابل اهمیت این است که ما همیشه باید ازگذشته عبرت بگیریم و به آینده خوشبین باشیم. طرح غربی که در قبال فلسطین ایجاد شده طرحی همه جانبه است که از سوی دنیا پشتیبانی می‌شود و برای مقابله با آن مسئولیتی برعهده نهادها و سازمان‌ها و نسل های آتی است. ما و گروه‌های مبارز فلسطینی من جمله حماس، جهاد و دیگر گروه‌های ملی شهدای زیادی در این راه دادیم و فراتر از آن حماسه‌های قهرمانه‌ای وجود دارد که مربوط به حماس یا جنبش خاصی نیست بلکه همه آنها برای ما یک افتخار هستند. شهدای حماس و جهاد و فتح و دیگر گروه های فلسطین و رهبران آنها ، شهدا و رهبران ما هستند.

وی ادامه داد: گروه‌های فلسطینی به آینده توجه دارند همچنین ما تلاش‌های برادرانمان در پادشاهی اردن را که در نبرد الکرامه(1968 میلادی) با ما شریک بودند فراموش نمی‌کنیم علاوه بر آن امیدواریم درد و اندوهی که مردم در سوریه با آن مواجهند از این سرزمین رخت بربندد تا برادران عزیزمان به سرزمین عزیزشان برگردند. همچنین به برادرانمان در پادشاهی اردن می‌گوییم که ما خواهان سرزمینی جایگزین نیستیم. فلسطین چه الان و چه در آینده سرزمین ماست و ان‌شاءالله با حمایت کشورهای عربی و اسلامی دولت فلسطین برپا خواهد شد.

سفیر فلسطین در تهران ادامه داد: رژیم صهیونیستی درخواهد یافت که به سرنوشت زشتی دچار خواهد شد و اگر بخواهیم طرح صهیونیست‌ها سرنگون شود باید طرح مقابله با آن را داشته باشیم و باید وحدت عربی و اسلامی و حمایت همه دنیا به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای مقابله با آن فراهم شود.

وی در بحث آشتی ملی نیز گفت: ما از گذشته با هم آشتی بودیم، اختلافی نداشتیم، وقتی کارمان را در جنبش فتح شروع کردیم رهبران‌مان اسلام‌گرایان بودند و انتخاب کردیم که هدف‌مان آزادی فلسطین باشد. ان‌شاءالله در آینده دولت مشترک را نیز تشکیل خواهیم داد و انتخابات برگزار خواهیم کرد. ما به نتیجه انتخابات احترام می‌گذاریم و معتقدیم وظیفه کسی که در این انتخابات پیروز می‌شود حمایت از مساله فلسطین است.

زواوی تاکید کرد: دولت آینده دولتی تکنوکرات خواهد بود و وظیفه آن اجرای انتخابات و دستیابی به نتایج ثمربخش خواهد بود. همچنین تلاش برای یکپارچه کردن صفوف کشورهای اسلامی کاری مقدس است که در مسیر آزادی فلسطین قرار دارد از این‌رو از همان روز اول حضورم در ایران ماموریتم این بوده که بین برادران ایرانی و برادرانم در کشورهای عربی و اسلامی همگرایی ایجاد کنم و ان‌شاءالله با این یکپارچگی مساله فلسطین به عنوان یک مساله محوری قرار گیرد هرچند که ما به مصوباتی که از سوی اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل صادر می‌شود اکتفا نمی‌کنیم.

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به اقدامات کشورهای عربی در مساله فلسطین گفت: امیداواریم اقداماتی که در سطح کشورهای عربی در قبال مساله فلسطین انجام می‌شود پایان خوبی داشته باشد.

وی درباره انتقاداتی که به کشورهای عربی در خصوص مساله فلسطین وجود داشت بیان کرد: اشتباهاتی وجود دارد و بسیاری کشورهای عربی را دلیل بحران موجود در فلسطین می‌دانند اما تاکید می‌کنم که اگر حمایت‌های عربی و اسلامی نبود تا کنون مساله فلسطین زنده نمی‌ماند. تمام کشورهای عربی با مشارکت‌های مالی، تسلیحاتی و سیاسی به مساله فلسطین کمک کردند و حامی فلسطین بودند.

زواوی همچنین از ایران به دلیل حمایت‌های مادی و معنوی‌اش به مساله فلسطین تشکر و قدردانی کرد و با اشاره به روابط نزدیکش با امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری گفت: من تاریخ انقلاب اسلامی ایران را خوب می‌شناسم و می‌دانم که چگونه امام خمینی(ره) در برابر شاه ایستاد. عشق ما به شما (ایران و کشورهای عربی و اسلامی) از روی منافع شخصی نیست بلکه از روی مسئولیت و توجه است. ما به ایران و کشورهای عربی اهتمام داریم که پشتیبان عظیم ما در تمام محافل هستند. ما به دنبال آن هستیم تا با همکاری شما فلسطین را آزاد کنیم.

سفیر فلسطین در تهران تاکید کرد: رابطه ایران و عربستان نیز از اهمیت وافری برخوردار است و این روابط به نفع اسلام و مساله فلسطین است.

وی در بخش پایانی سخنان خود از تک تک نمایندگان و سفرای کشورهای تونس، امارات، ‌سودان، کویت، مصر، لبنان، موریتانی، الجزایر، عمان، عراق، جنبش امل، سوریه، یمن،‌ اندونزی، بسنی، آذربایجان و سازمان همکاری اسلامی و حمایت این کشورها از مساله فلسطین قدردانی کرد و با تشکر از رسانه‌ها به ویژه ایسنا،‌ آن را خبرگزاری مورد اعتمادی توصیف کرد که امانتدار بوده و به انتشار درست و دقیق اخبار می‌پردازد.

در ادامه این مراسم خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران با اشاره به شکست مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی رژیمی خیره‌سر است که آمریکا از آن حمایت می‌کند و ما به عنوان گروه‌های فلسطینی به ملت فلسطین می‌گوییم که هشت سال اختلاف ما دیگر بس است. ما امروز برنامه‌ای را برای آشتی تدارک دیدیم تا به واسطه آن به مساله فلسطین سروسامان دهیم و این سروسامان دادن‌ها زمانی است که فلسطین یکپارچه شود.

قدومی در ادامه در پیامی به کشورهای عربی و اسلامی گفت: ما نباید فرصتی به دست دشمن بدهیم. ما باید یک شبکه جهانی و اسلامی ایجاد کنیم تا آشتی را برقرار و حفظ کنیم. همچنین معتقدیم که خطر رژیم صهیونیستی تنها به فلسطین محدود نمی‌شود بلکه همه کشورهای عربی و اسلامی را دربر می‌گیرد علاوه بر آن پیام من به جامعه جهانی این است که اجازه دهید ما هم همانند دیگر ملت‌ها آزاد زندگی کنیم و دوستی ما را خدشه‌دار نکنید چون ما بهتر می‌توانیم وضعیت‌مان را درک کنیم. بگذارید ما خودمان زندگی کنیم و طرح یکپارچگی‌مان را ارائه دهیم.

نماینده جنبش حماس در تهران در ادامه در پیامی به ایران نیز گفت: بین کمک کننده و حمایت کننده و اینکه کسی شریک در مبارزات باشد تفاوت وجود دارد. ایران بیش از 34 سال است که شریک ما در مبارزات فلسطینی بوده است چون مبارزه با رژیم صهیونیستی اساس انقلاب اسلامی است. ما یک امت یکپارچه هستیم و به خودمان افتخار می‌کنیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93023119811
  • خبرنگار : 90068