فقط چند وجب از حصار 500 ساله طهماسبی باقی مانده!

در «سرای ماشاءالله» واقع در بازار تهران،‌ پشت دروازه‌ی محمدیه، باقی‌مانده‌ی حصار 500 ساله‌ی طهماسبی قرار دارد که هرچند 10 سال پیش کشف شد،‌ اما تا چند روز پیش به فراموشی سپرده شده بود.

در «سرای ماشاءالله» واقع در بازار تهران،‌ پشت دروازه‌ی محمدیه، باقی‌مانده‌ی حصار 500 ساله‌ی طهماسبی قرار دارد که هرچند 10 سال پیش کشف شد،‌ اما تا چند روز پیش به فراموشی سپرده شده بود.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 10 سال پیش در بررسی میدانی محدوده‌ی میدان محمدیه در تهران، بخشی از حصار شاه‌طهماسب کشف شد؛ اما در این سال‌ها، متولیان میراث فرهنگی به آن توجه نکردند و در مقابل، صاحبان خانه‌ها و مغازه‌های اطراف این دیوار 500 ساله، جرزهای آن را تراشیدند تا جایی که امروز قطر دیوار در بخش‌هایی، به 12 وجب رسیده است!

در این‌باره، کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اظهار کرد: 10 سال پیش، هنگام مرمت و سامان‌دهی دروازه‌ی محمدیه، به‌طور اتفاقی این دیوار کشف شد و چون قبلا شنیده بودیم، بخشی از حصار صفوی هنوز در تهران باقی مانده، اما به‌دلیل شخصی بودن مغازه‌ها و زمین‌ها، امکان تردد در منطقه وجود نداشت، نتوانستیم به آن رسیدگی کنیم، تا این‌که 10 سال پیش با بررسی‌های میدانی و مطالعه، این دیوار کشف و مشخص شد، بخشی از محدوده‌ی حصار صفوی است که هفت متر از آن باقی مانده است.

مهدی معمارزاده با تأکید بر لزوم مرمت اضطراری این دیوار، گفت: فشار بار مغازه‌ها و خانه‌های اطراف به بدنه‌ی دیوار صفوی باعث سست شدن آن شده است و باید برای حفظ آن، کار اساسی انجام شود. متأسفانه مالک خانه‌ی پشتی این دیوار صفوی با تراشیدن جرزهای دیوار، لایه‌ای در حد چند سانتی‌متر باقی گذاشته است و اکنون فقط یک پوسته‌ی کوچک در بخشی از دیوار داریم.

باقی‌مانده حصار طهماسبی

وی مرمت اضطراری، سبک‌سازی و تملک محدوده‌ی اطراف بنا را از جمله اقدامات اولیه‌ی مورد نیاز برای این دیوار صفوی دانست و ادامه داد:‌ این دیوار هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است و این کار باید در اسرع وقت انجام شود.

او همچنین بر لزوم انجام بررسی باستان‌شناسان در این منطقه، برای رسیدن به ارتفاع اولیه و پی‌های دیوار تأکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سال 1386 و بعد از آن، نسبت به وضعیت اسفناک دروازه‌ی محمدیه، تراشیده شدن دیوارهای آن توسط مغازه‌داران و ناکافی بودن مرمت و حفاظت از این اثر تاریخی، بارها هشدار داده است. با این وجود، در این سال‌ها اقدام موثری در راستای حفاظت از این بنا و همچنین آزادسازی املاک اطراف آن که صاحبان آن‌ها ذره‌ذره حصار طهماسبی تهران را تخریب و فضای ملک خود را بزرگ‌تر کرده‌اند، از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام نشده است.

رییس شورای شهر تهران نیز که در برنامه‌ی تهران‌گردی خود از باقی‌مانده‌ی دیوار شاه‌طهماسب در میدان محمدیه دیدن کرد، خطاب به معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - محمدحسن طالبیان - تأکید کرد‌: اگر پول ندارید، به ما ربطی ندارد، باید دروازه‌ی محمدیه و دیوار صفوی باقی‌مانده از تهران قدیم را نجات داد.

احمد مسجدجامعی گفت: در دوره‌ی صفوی، چهار دروازه در تهران وجود داشت و در دوره‌ی محمدشاه، یک دروازه‌ی دیگر به آن‌ها اضافه شد که در حال حاضر فقط چهار ستون از آن باقی مانده است؛ اما متأسفانه جرز آن ستون‌ها توسط صاحبان مغازه‌های اطراف تراشیده شده و در قدم نخست باید آن‌ها را آزادسازی کرد.

وی با بیان این‌که در پشت این دروازه، حدود 12 وجب از حصار طهماسبی وجود دارد، ادامه داد:‌ این تنها بخش باقی‌مانده از حصار طهماسبی است که باید برای شناسایی آن کمک کنیم و با توجه به این‌که در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی از حصار طهماسبی داریم و اطلاعات به‌شکل کالبدی در دست نیست،‌ باید هرطور که ممکن است، این دیوار را حفاظت کرد.

او تأکید کرد: برای حفظ این دروازه، نخست باید از تخریب آن جلوگیری شود و با انجام اقدامات باستان‌شناسی، حدود و ثغور آن مشخص شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93022717000
  • خبرنگار : 71191