در نقشه جدید ممکن شد

تماشای هزار سال تاخت و تاز سیارک‌ها به زمین در 30 ثانیه

یک نقشه تعاملی جدید به کاربران امکان گشت‌وگذار و زوم‌کردن روی برخوردهای سیارکی 1000 سال گذشته را می‌دهد.

یک نقشه تعاملی جدید به کاربران امکان گشت‌وگذار و زوم‌کردن روی برخوردهای سیارکی 1000 سال گذشته را می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همزمان، در تلاشی برای ممانعت از برخورد نابودگرهای دیگر در آینده، مسابقه ناسا برای جلب کمک عموم در رهگیری صخره‌های آسمانی، وارد مرحله بعدی خود شده است.

این نقشه با استفاده از داده‌های یک روزنامه‌نگار به نام «سیمون روجرز» تهیه شده و نشان می‌دهد طی 1000 سال گذشته سیارک‌ها به چه مکان‌هایی برخورد کرده‌اند. همچنین می‌توان مشاهده کرد که بزرگ‌ترین برخوردها به چه مکان‌هایی بوده است. علاوه بر این، نقشه تعاملی نشان می‌دهد زمین به چه میزان در مقابل برخوردهای سیارکی آسیب‌پذیر است.

ناسا تخمین می‌زند که فقط یک درصد از میلیون‌ها سیارک منظومه شمسی کشف شده‌اند و گرچه می‌توان برخوردهای ضبط شده را در این انیمیشن‌ها مشاهده کرد، اکثر سیارک‌هایی که وارد محدوده زمین می‌شوند، یا در دریا می‌افتند و یا این که در جو منفجر می‌شوند.

این بدین معناست که بخش اعظم این برخوردها هنوز ثبت نشده‌اند، زیرا دانشمندان مکان هر سیارک را در منظومه شمسی نمی‌دانند.

پتانسیل نابودشدن حیات روی زمین توسط یک سیارک اخیرا توسط ناسا و دیگر آژانس‌ها برجسته شده و اواخر ماه آوریل، سازمانی از فضانوردان سابق موسوم به «بنیاد B612»اعلام کرد زمین بیش از آنچه تصور می‌شد، آماج تاخت و تاز سیارک‌ها بوده و این که 26 نمونه انفجار بزرگ‌تر از بمب‌های اتم از سال 2000 به بعد، بیشتر در جو فوقانی کره خاکی رخ داده‌اند.

رقابت «چالش سیارک بزرگ» ناسا مجموعه‌ای از مسابقات است که 35 هزار دلار را در جوایز متعدد به افرادی ارائه می‌دهد که بتوانند الگوریتم‌هایی را برای شناسایی سیارک‌ها طراحی کنند. ماه فوریه گذشته، این رقابت مرحله اول خود را به پایان برد و 422 نفر از کشورهای مختلف الگوریتم‌های خود را تسلیم ناسا کردند. در تاریخ 19 ماه مه فاز بعدی این رقابت انجام می‌شود و این الگوریتم‌ها تحلیل می‌شود.

این الگوریتم‌ها نه تنها سیارک‌ها را شناسایی می‌کنند بلکه امید می‌رود اندازه و شکل آن را نیز تعیین کنند و با کمک آن‌ها ناسا بتواند خطرات احتمالی سیارک‌ها را برای زمین تعیین کند. ناسا در سال جاری میلادی 10 رقابت را در این زمینه در دستور کار خود دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93022214337
  • خبرنگار : 71456