محققان موسسه فناوری ماساچوست با طراحی یک بازی رایانهای علمی آنلاین برای اولین بار توانستهاند نقشه نورونهای شبکیه چشم را ترسیم کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بازی «EyeWire» از سال 2012 برپا شده، اطلاعات جمعآوری شده از بازیکنان با استفاده از برنامه منبعیابی جمعیتی برای اولین بار به منظور ترسیم نقشه نورونهای شبکیه چشم انسان استفاده شده است.
کشف اخیر دستاورد بزرگی برای بازی محسوب میشود و نشاندهنده کاربرد بالای منبعیابی جمعیتی در شاخههای مختلف علم است.
در این بازی، لایههای مختلفی از شبکیه چشم موش که از بسیاری از جهات شبیه چشم انسان است، در اختیار افراد قرار میگیرد.
با ساخت یک چاپ پلاستیکی از شبکیه، نسخه المثنی سهبعدی بر روی نمایشگر رایانه ایجاد میشود.
سپس از بازیکنان خواسته میشود تا نقشه نورونها را با پیمایش به بالا و داخل لایههای مختلف ترسیم کنند. هر کاربر بر روی بخش متفاوتی از غشا کار میکند تا از بروز اشتباه جلوگیری کرده و سلولهای مشابه هم را ترسیم نکنند.
برای هر نقشهنگاری، بازیکنان امتیاز گرفته و بازیکنان متخصص به بررسی بیشتر به منظور جلوگیری از بروز اشتباه میپردازند.
در این بازی نیازی نیست که بازیکنان از زمینه علمی یا زیستشناسی برخوردار باشند و همه میتوانند در این پروژه شرکت کنند.
حدود 120 هزار بازیکن از 100 کشور جهان برای این پروژه ثبتنام کردهاند اما برای حل این چالش خاص شبکیه، تنها منتخبی از بیش از 2000 نقشه برتر از سلولهای آماکرین انفجاری موجود در شبکیه نقشهبرداری کرده بودند که همگی به عنوان نویسندگان مشترک مقاله معرفی شدهاند.
تیم EyeWire اکنون به دنبال چالشهای حدید برای بازیکنان پروژه خود هستند که شامل بررسی ارتباط بین واکنشهای بویایی و احساسی است.
نتایج این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.
انتهای پیام