محققان دانشگاه تگزاس در دالاس رباتی طراحی کردهاند که هم دوست کودکان مبتلا به اوتیسم است و هم مهارتهای اجتماعی را به آنان آموزش میدهد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، دکتر پاملا رولینز، استادیار دانشکده علوم رفتاری و مغز دانشگاه تگزاس اظهار کرد: افراد مبتلا به این اختلال اغلب در روابط اجتماعی مضطرب هستند. آموزش واکنشهای اجتماعی از طریق رودررویی با تهدید کمتر، یعنی ربات، منجر به تشخیص بهتر احساسات و استفاده از مهارتهای خاص اجتماعی با انسان، مانند مکالمه میشود.
وی افزود: برخی نتایج نشان میدهد افراد مبتلا به اوتیسم زمانی که نمیخواهند با دیگر افراد صحبت کنند، با رباتها صحبت میکنند.
رولینز، سرپرست این تحقیق در مرکز اختلالات ارتباطی، کارشناس و طراح رباتیک در شرکت Robokind ربات اوتیسم 4 را طراحی کرده است. در این برنامه از ربات هوشمند مصنوعی با صورت کامل برای صحبت با کودکان ASD استفاده شده است.
این ربات موقعیتهای اجتماعی را به کودک آموزش داده و همچنین فیلم آموزشی از موقعیتهای اجتماعی خاص را با هم تماشا کرده و در مورد رفتارهای بازیگر آن نظر میدهد، توضیحات قبلی خود را نیز تقویت میکند و برای امتحان فیلم کوتاهی نمایش داده و در مورد درستی یا اشتباه آن به کودک توضیح میدهد.
این ربات زمانی که کودک ناامید و بیتاب است، واکنشی طبق آن انجام میدهد. همچنین این مدل به گونهای طراحی شده است که به کودکان در زمان اضطراب، آرامش را آموزش داده و در مدل پیشرفته آن موقعیتهای اجتماعی متفاوت مانند چگونگی احوالپرسی با دیگران و یا واکنشهای متقابل در یک جشن تولد آموزش داده میشود.
وی اظهار کرد: مرحله بعد آغاز آزمایش موثر این ربات بعد از برنامهریزی نهایی در ژوئن خواهد بود.
انتهای پیام